Citat:
Ursprungligen postat av sirPrice
Tanken var god, men jag tycker att det är ett dåligt förslag från TS. Om denna regeländring skulle införas så riskerar ju det att "förslappa" regel 1.06. Dessutom blir ju inte regeln konsekvent. Varför skall vissa användare tillåtas att skriva saker utan åtgärd, medans exakt samma formuleringar kan rendera i sraff om någon annan användare skriver det? Vi måste ju ha så tydliga regler som möjligt. Reglerna ska vara konsekventa och oberoende av vilken användare som bryter mot reglerna
Den kommer inte att förslappas då den inte kommer hjälpa någon som kopplar samman två konton av ren jävelskap. Även om den är konsekvent idag så är den även (om än i sällsynta fall) ganska orättvis. Skulle en seriös användare lite klantigt skulle sammankoppla mina ev. dubbla konton så skulle jag inte vilja se denne stängas av permanent från forumet.
Just 1.06 är ju till för att skydda användaren. Om den utsatte då inte anser att en avstängning är på plats så ser jag ingen anledning till varför man inte ska respektera det. Och som sagt, det skulle inte hjälpa någon som röjer någons identitet bara för att vara jävlig.
Citat:
Jag tycker tvärtom. Jag tycker att reglerna för 1.06 gott kan skärpas. De flesta anser nog, precis som jag själv, att regel 1.06 är FB:s enskilt viktigaste regel. Ser jag att en användare bryter mot regel 1.06 så sjunker denne användare i mina ögon
Förslag: Inför ett nytt forum som kallas "belastningsregister". Där skall man kunna gå in och söka på användare och se vad dessa har i bagaget, om de tex varit avstängda för brott mot 1.06. Om man tex vill skicka lite känslig information i ett PM så tycker jag att man ska kunna kontrollera mottagaren på ett enkelt sätt. Ser man att användaren tidigare har varit avstängd för brott mot 1.06 så drar man sig nog för att skriva vad som helst i ett PM till den personen
Ja, fast det kan ju bara stå för dig. För mig beror det på. Skulle någon som jag känner (och/eller en seriös användare) råka bryta mot 1.06 där jag är offret så skulle jag, beroende på hur det gått till, inte vilja se denne bli permanent avstängd. Jag kan inte tala för hur andra skulle reagera, och jag vill inte heller att regeln ska göra det.