Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2010-04-02, 17:01
Medlem
HC47s avatar
Ursäkta den långa och kanske dåliga rubriken..

Låt oss säga att jag har två konton, X och Y. Vissa medlemmar vet om att jag har dessa konton och jag bryter inte mot 1.07. Lite klantigt så råkar någon av dessa medlemmar sammankoppla mina konton i en tråd eller i chatten och någon (annan än jag) rapporterar det. Kan jag då, genom att skicka PM till en moderator eller administratör, ge denna användare "immunitet" från att bli avstängd i detta specifika fall?

Om inte, varför? Det är ju såklart ett solklart regelbrott men eftersom att regeln är till för att skydda användaren så bör väl användaren kunna påverka beslut kring sin egen outning om han eller hon känner att det är lite surt att en användare blir avstängd för något som man egentligen inte bryr sig om.

Om den outade medlemmen inte visar något intresse av att förebygga avstängning av "outaren" så ska ju givetvis regeln fungera som vanligt.
Citera
2010-04-02, 17:38
Medlem
nollans avatar
Det låter väl rimligt kan jag tycka, men man ser ju väldigt allvarligt på dessa regelbrott så frågan är om man är villig att göra avsteg. För vissa användare har Admin postat sitt godkännande att sammankoppla konton förvisso...

Men, jag måste undra, hur svårt ska det vara att hålla sig från diskussioner som dessa?
Citera
2010-04-02, 17:39
Medlem
kmrdzs avatar
Skulle bli ytterst, ytterst förvånad om det finns någon sådan möjlighet. Ett regelbrott är ett regelbrott och du som medlem har inte mycket att säga till om det, det går till Outlaw för omröstning och det du i så fall möjligen kan göra är väl att fastställa att du inte tycker att du är så utsatt, vilket kanske påverkar vissa moderatorer att välja att rösta för enbart en varning istället för avstängning.
Citera
2010-04-02, 17:42
Medlem
HC47s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nollan
Det låter väl rimligt kan jag tycka, men man ser ju väldigt allvarligt på dessa regelbrott så frågan är om man är villig att göra avsteg. För vissa användare har Admin postat sitt godkännande att sammankoppla konton förvisso...

Men, jag måste undra, hur svårt ska det vara att hålla sig från diskussioner som dessa?
Jag tycker man kan göra undantag om den utsatta användaren själv kan ha överseende med outningen/sammankopplingen. Vissa är ju helt enkelt inte så rädda om sin anonymitet och då tycker jag inte heller att brottet är lika hemskt, förutsatt att den outade medlemmen själv inte bryr sig såklart.
Citera
2010-04-02, 17:46
Medlem
El Zorros avatar
Det blir ohållbart. Ett tag så var regeln att om någon hotade någon annan så blev det ingen åtgärd om den hotade själv inte anmälde men det fungerar inte att inlägg inte leder till åtgärd i ett fall och inte i ett annat fall trots att innehållet är det samma.
Citera
2010-04-02, 17:51
Medlem
antagonistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El Zorro
Det blir ohållbart. Ett tag så var regeln att om någon hotade någon annan så blev det ingen åtgärd om den hotade själv inte anmälde men det fungerar inte att inlägg inte leder till åtgärd i ett fall och inte i ett annat fall trots att innehållet är det samma.
Själv tycker jag att det är lite väl mycket förmynderi över det hela. Bryr man sig inte om regelbrottet anser jag att "förövaren" inte bör straffas, det är ju ett "victimless crime" (hjärnsläpp, minns inte vad det heter på svenska). Det här kanske är en rätt extrem liknelse, men det är lite som när en utomstående part anmäler brott å ens vägnar.
Citera
2010-04-02, 17:56
Medlem
HC47s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antagonisten
Själv tycker jag att det är lite väl mycket förmynderi över det hela. Bryr man sig inte om regelbrottet anser jag att "förövaren" inte bör straffas, det är ju ett "victimless crime" (hjärnsläpp, minns inte vad det heter på svenska). Det här kanske är en rätt extrem liknelse, men det är lite som när en utomstående part anmäler brott å ens vägnar.
Ja, det är så jag ser på det också. Regeln är ju till för att skydda användaren och om användaren i ett specifikt fall inte känner att regeln skyddar honom/henne och inte vill se "outaren" avstängd så kan jag tycka att den "drabbade" användaren bör ha sista ordet.
Citera
2010-04-02, 18:05
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antagonisten
Å andra sidan sker det väl rätt ofta att man rapporterar en 1.06 utan att ha några egna intressen i det? (mer än att värna om en annan medlem)

El Zorro har ju rätt i att det skulle bli konstigt om man först verkställer en varning/banning för 1.06, och när den outade ser att kompisen blivit varnad/bannlyst så ska denne via PM meddela ett det gjorde inget, vänligen ta bort varningen.

Den som blivit outad har ju kanske inte sett själva outningen, och vad jag vet får man heller inte reda på att så skett. mao startas pollen i outlaw osv osv.
Citera
2010-04-02, 18:40
Medlem
antagonistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Å andra sidan sker det väl rätt ofta att man rapporterar en 1.06 utan att ha några egna intressen i det? (mer än att värna om en annan medlem)
Jo, men jag tänkte snarare på aspekten att målet drivs vidare trots "målsägandens" protester. I det här fallet skulle en RP snarare kunna likställas med ett anonymt tips till polisen jämfört med en regelrätt polisanmälan.
Senast redigerad av antagonisten 2010-04-02 kl. 18:52.
Citera
2010-04-02, 18:52
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Jag håller delvis med El Zorro, men å andra sidan känns det svårt att straffa någon som har sammankopplat konton om personen bakom dessa konton skriver att det är okej. Man kan dock fundera på varför man har två konton och tycker att det är okej om de blir sammankopplade, för vad är då vitsen med att ha två konton?
Citera
2010-04-02, 18:54
Bannlyst
Om man tycker det är okej att någon sammankopplar ens konton så måste man ju godkänna att alla får säga något om det. Man kan ju inte bara ge en kompis godkännande och protestera sen om nån annan gör det.
Citera
2010-04-02, 18:57
Medlem
antagonistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binkermuniten
Om man tycker det är okej att någon sammankopplar ens konton så måste man ju godkänna att alla får säga något om det. Man kan ju inte bara ge en kompis godkännande och protestera sen om nån annan gör det.
Fast det är ju skillnad på en outning med ont uppsåt och en som gjorts av misstag. Jag har minst ett alternativt konto och skulle inte vilja att det kopplades ihop med detta konto, men om jag skulle råka skriva under ett inlägg eller PM med antagonisten och mottagaren sedan anmäls för 1.06 anser jag att jag har mig själv att skylla. Om personen däremot fortsätter att koppla ihop kontona trots "tillrättavisning" är en varning/bannlysning däremot på sin plats.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in