Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2010-04-02, 18:58
Medlem
StefanHeterJags avatar
Om ihopkopplingen ledde till en IRL-outning (dvs, det andra kontot var personen mer öppen med vem h*n var) så borde svaret vara "NEJ" för rent teoretiskt kan personen då vara rädd/blivit hotad att säga att det var OK med ihopkopplingen för att slippa IRL-påföljder.

Om två konton kopplats ihop och dessa inte leder till någon IRL-outning så blir ju ett sådant teoretiskt hot meningslöst och så skulle man teoretiskt sett kunna lätta på straffet, typ avstängning en vecka istället för bannad.

Men straffen är ju inte bara straff, det är signaler om vad som är ok att göra på FB och därför tror jag inte att en sådan strafflättnad skulle inträffa för det kan ge andra medlemmar mixade signaler.
Citera
2010-04-02, 18:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av antagonisten
Fast det är ju skillnad på en outning med ont uppsåt och en som gjorts av misstag. Jag har minst ett alternativt konto och skulle inte vilja att det kopplades ihop med detta konto, men om jag skulle råka skriva under ett inlägg eller PM med antagonisten och mottagaren sedan anmäls för 1.06 anser jag att jag har mig själv att skylla. Om personen däremot fortsätter att koppla ihop kontona trots "tillrättavisning" är en varning/bannlysning däremot på sin plats.

Jo men nu var det ju frågan om att en användare skulle kunna säga att det inte gjorde något vid outning/sammankoppling av konton om man vill, så att den som gjort det inte blir avstängd. Går man med på det så måste man ju gå med på att det blir allmänt kännt också.
Citera
2010-04-02, 19:02
Medlem
Orzions avatar
"Den som på forumet (via inlägg, PM eller IRC) postar, eller hotar att posta, personuppgifter, IP-nummer eller annan information, med uppsåt att avslöja en annan användares identitet riskerar avstängning, med undantag för användare som själva publicerat dessa uppgifter i forumet."

"Att publikt sammankoppla användares alternativa konton eller konton på andra forum eller webbsidor är inte tillåtet och kan leda till varning, undantaget då admin, moderator eller användaren själv tidigare meddelat uppgiften publikt"

När det gäller personuppgifter räcker det alltså att de postats i forumet vilket i min värld inkluderar PM då PM funktionen är en del av Flashback forum. Tveksamt om chatten är en del av forumet däremot så publicerar man dem i chatten är det ju värre. Medan det av någon anledning enbart gäller om det publicerats public vid sammankoplande av konton villket då inte inkluderar PM? Har jag missat något eller feltolkat något eller är det ok för mig att säga att användare X är Sven Svenson om han har skrivit detta i ett PM till mig men inte att han är användare Y om han också har skrivit detta i PM för då blir det helt plötsligt regelbrott? Eller finns det någon annan förklaring till att det i första fallet använts uttrycket forum och i andra publikt.
Citera
2010-04-02, 19:03
Medlem
antagonistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binkermuniten
Jo men nu var det ju frågan om att en användare skulle kunna säga att det inte gjorde något vid outning/sammankoppling av konton om man vill, så att den som gjort det inte blir avstängd.
Ja, jag är mycket väl medveten om det.
Citat:
Ursprungligen postat av Binkermuniten
Går man med på det så måste man ju gå med på att det blir allmänt kännt också.
Varför? Det är som sagt en jävligt stor skillnad på en outning av misstag och en outning som gjorts med avsikt att avslöja forumitens alternativa identitet. Vi kan egentligen inte uttala oss om saken om vi inte känner till detaljerna kring fallet.
Citera
2010-04-02, 19:04
Bannlyst
Citat:
Ja, jag är mycket väl medveten om det.
Varför? Det är som sagt en jävligt stor skillnad på en outning av misstag och en outning som gjorts med avsikt att avslöja forumitens alternativa identitet. Vi kan egentligen inte uttala oss om saken om vi inte känner till detaljerna kring fallet.

Ja det kanske du har rätt i.
Citera
2010-04-02, 19:05
Medlem
antagonistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orzion
är det ok för mig att säga att användare X är Sven Svenson om han har skrivit detta i ett PM till mig men inte att han är användare Y om han också har skrivit detta i PM för då blir det helt plötsligt regelbrott?
Jag förstår inte alls vad du menar...Förtydliga, tack. Det står ju dessutom i regeltexten att det även omfattar IRC-kanalen, även om 1.06 inte finns listat under "regler för IRC".
Citera
2010-04-02, 19:10
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Jag förstår inte alls vad du menar...Förtydliga, tack. Det står ju dessutom i regeltexten att det även omfattar IRC-kanalen, även om 1.06 inte finns listat under "regler för IRC".

Jag vet att reglerna i sig även gäller på IRC kanalen men på undantaget för reglen står ["B]med undantag för användare som själva publicerat dessa uppgifter i forumet.[/b]"

Detta tolkar jag som att om jag outar mig själv på forumet får andra sedan outa mig hur mycket de vill och berätta om det eftersom jag redan outat mig själv men om jag gör det på chatten gäller inte detta utan även om jag outar mig i chatten blir det 1.06 på de som för detta vidare eftersom undantaget enbart gäller uppgifter publicerade på forumet.

Min andra fråga var kortfattat att när det gäller information om användarens personuppgifter är undantaget om denna publicerat det på forumet men vid alternativa konto är undantaget om det postats publikt av användaren tidigare. Då är ju frågan om PM är en del av forumet vilket det i min mening är medans ett PM knappast kan räknas som publikt.
Senast redigerad av Orzion 2010-04-02 kl. 19:12.
Citera
2010-04-02, 19:13
Medlem
epost72s avatar
Å andra sidan har jag jävligt svårt att se hur man kan göra en sammankoppling av "misstag"
Nu är vi där och trampar igen vad är OK kring 1.06?.

Är det så jävla svårt att hålla sig ifrån att skriva användare X och y är samma person eller andra liknande formuleringar?

I längden handlar det även om huruvida man ska bry sig om när andra får sina konton sammankopplade, varför ska jag rapportera ett sammankopplingsinlägg, den drabbade kanske tycker att sammankopplingen är helt OK?
Senast redigerad av epost72 2010-04-02 kl. 19:16.
Citera
2010-04-02, 19:14
Medlem
MarkPhilipss avatar
Citat:
är det ok för mig att säga att användare X är Sven Svenson om han har skrivit detta i ett PM till mig?
Som jag har förstått det gäller det endast om X säger att han är Sven Svenson ute på forumet, alltså inte i PM.
Senast redigerad av MarkPhilips 2010-04-02 kl. 19:20.
Citera
2010-04-02, 19:19
Medlem
HC47s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Å andra sidan har jag jävligt svårt att se hur man kan göra en sammankoppling av "misstag"
Nu är vi där och trampar igen vad är OK kring 1.06?.

Är det så jävla svårt att hålla sig ifrån att skriva användare X och y är samma person eller andra liknande formuleringar?

Och längden handlar det även om huruvida man ska bry sig om när andra får sina konton sammankopplade, varför ska jag rapportera ett sammankopplingsinlägg, den drabbade kanske tycker att sammankopplingen är helt OK?

Nej nej! Alltså, man ska ALLTID skicka RP om någon bryter mot 1.06 (eller någon annan regel, för den delen) men jag anser att man bör meddela den outade medlemmen om vem som outat och hur. Om outningen var i en ganska sluten miljö (typ kl 4 på morgonen i ett glest chatrum) så är ju skadan ganska liten och det kanske bara är en handfull, om ens det, som får reda på ens alternativa konto. Beroende på hur det gått till så kanske man som outad användare inte anser att en avstängning är på sin plats och då tycker jag faktiskt att man bör ge ut ett mildare straff, förslagsvis i form av en varning.
Citera
2010-04-02, 19:30
Medlem
antagonistens avatar
Citat:
Jag vet att reglerna i sig även gäller på IRC kanalen men på undantaget för reglen står ["B]med undantag för användare som själva publicerat dessa uppgifter i forumet.[/b]"
Det gäller naturligtvis även IRC-kanalen, något annat vore orimligt. Visst, det skulle kunna förtydligas så att man slipper missförstånd, men jag tycker i alla fall att det är tämligen uppenbart. Ibland måste man använda sitt sunda förnuft (obs! inte riktat till just dig!).
Citat:
Läs mina tidigare inlägg.
Citat:
Det kan som sagt ske av misstag. Säg att du skickar mig ett PM och undertecknar det med <namnpåalternativtkonto>. Om vi då sitter och snackar skit i IRC-kanalen vid ett tillfälle några veckor senare kan det vara lätt hänt att jag råkar skriva "ska vi gå ut och ta några bärs ikväll, <alternativtnamn>?" riktat till dig.

Ovanstående exempel är fullt med brister men jag kom inte på något bättre. Poängen är i alla fall att inte alla outningar behöver ske med flit.
Citat:
I längden handlar det även om huruvida man ska bry sig om när andra får sina konton sammankopplade, varför ska jag rapportera ett sammankopplingsinlägg, den drabbade kanske tycker att sammankopplingen är helt OK?
Det är extremt ovanligt att det sker så att dra det till sådana extrema längder är bara löjligt.
Citera
2010-04-02, 19:31
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HC47
Nej nej! Alltså, man ska ALLTID skicka RP om någon bryter mot 1.06 (eller någon annan regel, för den delen) men jag anser att man bör meddela den outade medlemmen om vem som outat och hur. Om outningen var i en ganska sluten miljö (typ kl 4 på morgonen i ett glest chatrum) så är ju skadan ganska liten och det kanske bara är en handfull, om ens det, som får reda på ens alternativa konto. Beroende på hur det gått till så kanske man som outad användare inte anser att en avstängning är på sin plats och då tycker jag faktiskt att man bör ge ut ett mildare straff, förslagsvis i form av en varning.

Vad jag vet så sker ingen sådan kommunikation, men om det är så att man varje gång frågar den outade vad denne har för syn på outningen så kanske det kan vara en idé.
Nu är det ju iofs så att brott mot 1.06 redan idag ibland bara ger varning(en veckas avstängning första gången) det är inte alltid bann mao.

Jag tycker iaf att det enormt tråkigt om man ska luckra upp och göra 1.06 ännu mer diffust.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in