• 1
  • 2
2010-04-02, 16:54
Medlem
Borgeens avatar
Har ett litet dilemma på restaurangen där jag jobbar.
Satt i ett möte med miljö och hälsa för ett litet tag sedan och de ville att vi skulle ha protokoll på temperatur på bl.a. diskvatten och sköljvatten. Dvs, att tre gånger i veckan mäta temperaturen med t.ex. temp-sticka.

Att bara läsa av displayen räcker tydligen inte då dessa ofta är missvisande.

Diskvattnet är inga problem då maskinen är fylld när den är öppen. Sköljvattnet däremot är lite svårare eftersom enda gången det finns sköljvatten i maskinen är då den är stängd.

Ett sätt att mäta temperaturen på sköljvattnet är med temperaturettiketter. Enda problemet då är att de är så satans dyra och dessutom en förbrukningsvara.

Jag letar efter ett billigare alternativ, någon som har en ide?
Citera
2010-04-02, 17:09
Medlem
klybans avatar
Mäta på tallriken?
För det är ju ointressant vad det är för temp på sköljvattnet, utan vad det är för temp på tallrikarna.
För systemet är slutet säger du, eller?
Citera
2010-04-02, 17:23
Medlem
Lägg i en termometer i en back med disk?
Citera
2010-04-02, 19:10
Medlem
Sconemans avatar
Digitala ungstermometrar brukar ju ha smal sladd nog för att man ska kunna stänga ugnsluckan runt dem. Borde väll funka lika bra med en diskmaskinslucka?

/ Sconeman.
Citera
2010-04-02, 19:26
Medlem
klybans avatar
Kom på nu, en vanlig utomhus termometer av billigt slag, har en funktion som har högsta lägsta temperatur i minnet.
Bara stoppa den i en vattentät påse och suga ut all luft och knyta igen.
Låt den gå igenom maskinen och läs av.
Kommer ju säkert diffa på 1grad eller så, men det ger ju en indikation om det är för vart eller kallt.
Citera
2010-04-04, 15:18
Medlem
Taranaxs avatar
Ni har väl en kombinerad IR- och instickstermometer förmodar jag. Den borde väl funka? Fast där jag jobbade hade vi ett avtal med Diskteknik som kom och kontrollerade allt en gång i månaden och garanterade att displayen visade rätt. Så för oss räckte det med att notera displayens temp. Fast tre gånger i veckan låter mycket tycker jag. Vi gjorde det en gång i veckan och det var tillräckligt för våra kontrollanter då...
Citera
2010-04-15, 09:21
Medlem
Borgeens avatar
Klyban/*mohammed*: Det funkar inte att mäta direkt, inte ens med IR-temp, då temperaturen sjunker för snabbt efter att man lyft ut disken. Att använda en termometer kommer vara för missvisande. Jag måste kunna visa på att sköljvattnen nått 80 grader under sköljningen. Skulle vårt mätsystem visa 79 två dagar i rad måste jag ringa tekniker.

Sconeman: En ugnstermometer tar för lång tid på sig att mäta temperatur. Sköjlningen av disken pågår under loppet av ett fåtal sekunder.

Taranax: Det har vi. När vi mäter med IR visar tallrikarna något över 60 grader och på ett par sekunder under 50.

Frågan är egentligen och det finns någon termometer som mäter via sticka och har koppling till sladd som mäter temp väldigt fort. Eller om det finns ett billigt alternativ som tål väta och som kan mäta högsta temp sedan nollställning.
- måste väl finnas folk som är intresserande av att t.ex. veta hur kallt/varmt det varit under ett år?
Citera
2010-04-15, 11:42
Medlem
zepofans avatar
Här verkar det finnas en hel del: http://www.termometer.se/ De borde kunna ordna fram vad du söker.
Citera
2010-04-15, 11:50
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Borgeen
Klyban/*mohammed*: Det funkar inte att mäta direkt, inte ens med IR-temp, då temperaturen sjunker för snabbt efter att man lyft ut disken. Att använda en termometer kommer vara för missvisande. Jag måste kunna visa på att sköljvattnen nått 80 grader under sköljningen. Skulle vårt mätsystem visa 79 två dagar i rad måste jag ringa tekniker.

Sconeman: En ugnstermometer tar för lång tid på sig att mäta temperatur. Sköjlningen av disken pågår under loppet av ett fåtal sekunder.

Taranax: Det har vi. När vi mäter med IR visar tallrikarna något över 60 grader och på ett par sekunder under 50.

Frågan är egentligen och det finns någon termometer som mäter via sticka och har koppling till sladd som mäter temp väldigt fort. Eller om det finns ett billigt alternativ som tål väta och som kan mäta högsta temp sedan nollställning.
- måste väl finnas folk som är intresserande av att t.ex. veta hur kallt/varmt det varit under ett år?
Min fråga är varför mäter ni?
Citera
2010-04-15, 12:43
Medlem
Taranaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Min fråga är varför mäter ni?
Det ingår i egenkontrollprogrammet/HACCP och är ett krav från Miljö och Hälsa.
Citera
2010-04-15, 17:44
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taranax
Det ingår i egenkontrollprogrammet/HACCP och är ett krav från Miljö och Hälsa.
Vad är syftet med dessa regler då?
Bakteriellt?
Ej för varma tallrikar?
Nått mer?
Citera
2010-04-16, 12:16
Medlem
Taranaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Vad är syftet med dessa regler då?
Bakteriellt?
Ej för varma tallrikar?
Nått mer?
Temperaturen på disk- o sköljvatten måste vara tillräckligt hög för att döda bakterier. Det är även ett krav på att regelbundet ta temp i kylar och frysar samt varmhållning av mat och tiden det tar att kyla ned mat t ex.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in