Citat:
Ursprungligen postat av Gunnar.Rasputin
En vän berättade för mig att det gick till som vanligt när Andreas Malm och Ali Esbati debatterar med högern - mycket känslor och laddade ord. Det man kan se är en vänster i förändring, inte länge sedan var personer som Vilks på vänstern sida och hyllades som proletär förebild. Men nu är det tvärtom, man gosar med personer som har direkt motsatta åsikter.
Jag vet inte vad som är rätt eller fel men det känns skenheligt när de inte är konsekventa med sina åsikter. Jag förstår att man vill försvara muslimers rätt till trosutövning men man behöver inte försvara deras felsteg.
Håller nog med rätt mycket här..
Jag tror dock att det per automatik blir fel, och ett helt omöjligt sådant, när man inte kan skilja på tex. muslim och islamist, tro och kultur, samt när man inte kan gradera muslimer i tro, socialt beteende, kultur, åsikter och nationalitet. Tycker att många fanatiska SD-tomtar på I&I visar prov på bättre sakkunskap i islam/islamism än många tongivande personer i media/politik. Vilket alltså inte gör mig glad. Att kollektivisera muslimer oavsett om det är halvsekuära muhammed i kvartersbutiken i Uppsala, med en somalisk analfabet-salafist till en isolerad bergskurd till en saudiarabisk wahhabist är fullständigt meningslöst och omöjligt. Oavsett för eller emot.
Halalhippies är ett ord som faktiskt har en vettig poäng i min mening. Att å ena sidan prata om Sverige som patriarkalt och som symbol för detta ange låg procent i styrelser och att för få pappor tar ut pappadagar för att å andra sidan svälja hedersmord, en syn där kvinnor inte har rätt till ett eget socialt liv och hijab/burka-propåer är på gränsen till efterblivenhet i antingen dubbelmoral eller brist på kunskap.. Vänstern verkar inte fixa att välja mellan vad de anser vara rasism och solklart patriarkalt förtryck i ordets korrekta innebörd.
De vänsterfolk som jag har träffat karaktäriseras också ofta av att de INTE umgås eller träffar varken sekulära eller strängt troende muslimer i någon egentlig grad. En vänsterpartist och en konservativ muslim har dessutom så lite gemensamt generellt sett att ett sådant möte borde vara av intresse att se och höra..