2010-04-01, 10:10
Medlem
Tjo!

Köper förmodligen en ny laptop nästa vecka, tänkte mig en http://www.sony.se/product/vn-e-series/vpceb1m1e-wi sån maskin.

Någon som har erfarenhet av den? Hur fungerar den? Något strul?
Citera
2010-04-01, 10:27
Medlem
Apspektakels avatar
Nu har inte jag just den modellen utan en FW som jag har haft i sisådär 1 år så jag kan väl bara uttala mig om deras laptops rent generellt.

Jag har egentligen ingenting alls att klaga på. Den jag fick först var något av ett måndagsexemplar, den hade några defekta pixlar och det verkade vara något hårdvarufel i den så jag fick åka och byta den. Men den som jag fick och har nu har fungerat klockrent hela tiden.
Den känns rejält byggd och inte så plastig som en macbook (ja, ni hörde!).
Det jag har läst om den datorn du länkar till har varit positivt.
Citera
2010-04-01, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GogalowoW
Köp MAC istället! Längre batteri tid, och snabbare överhuvudtaget

Nej, jag vill inte ha en dum jävla mac. Om jag nu skulle få för mig att betala för en logotyp så lägger jag ändå pengarna på annat.
Vem fan lägger ut så jävla mycket pengar på något så mediokert?

Citat:
Ursprungligen postat av Apspektakel
Nu har inte jag just den modellen utan en FW som jag har haft i sisådär 1 år så jag kan väl bara uttala mig om deras laptops rent generellt.

Jag har egentligen ingenting alls att klaga på. Den jag fick först var något av ett måndagsexemplar, den hade några defekta pixlar och det verkade vara något hårdvarufel i den så jag fick åka och byta den. Men den som jag fick och har nu har fungerat klockrent hela tiden.
Den känns rejält byggd och inte så plastig som en macbook (ja, ni hörde!).
Det jag har läst om den datorn du länkar till har varit positivt.

Det låter bra! Läste ett par recensioner där det klagades på kassa högtalare och kass batteritid, högtalarna struntar jag i, men hur är det med batteritiden då?
Senast redigerad av Isterband 2010-04-01 kl. 10:30.
Citera
2010-04-01, 11:27
Medlem
Apspektakels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isterband
Det låter bra! Läste ett par recensioner där det klagades på kassa högtalare och kass batteritid, högtalarna struntar jag i, men hur är det med batteritiden då?

Högtalarna på laptops är som de är, man kan inte förvänta sig att de ska vara bra helt enkelt av uppenbara anledningar.
Batteriet kan jag inte svara på av den anledningen att det är en helt annan modell.
Det står dock att det ska räcka ungefär lika länge som på min, 3,2 timmar. Mitt varar i ca 2½ timme under normal användning, dvs surf, titta på film / serier, spela musik etc.
Det är väl mycket möjligt att det kan räcka så länge, men vem fan vill ha skärmen så mörk att det knappt går att se något.
Citera
2010-04-01, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apspektakel
Högtalarna på laptops är som de är, man kan inte förvänta sig att de ska vara bra helt enkelt av uppenbara anledningar.
Batteriet kan jag inte svara på av den anledningen att det är en helt annan modell.
Det står dock att det ska räcka ungefär lika länge som på min, 3,2 timmar. Mitt varar i ca 2½ timme under normal användning, dvs surf, titta på film / serier, spela musik etc.
Det är väl mycket möjligt att det kan räcka så länge, men vem fan vill ha skärmen så mörk att det knappt går att se något.

Sant, inte för att jag kommer använda mig utav batteridrift särskilt mycket, men det är alltid skönt att veta att det ändå finns tid till att avsluta något ifall strömmen går eller något sådant

Iallafall, lägger nog ett köp på maskinen i helgen. Så macbögen några posts ovan kan ju sätta sig på en pinne och rotera.
Senast redigerad av Isterband 2010-04-01 kl. 11:39.
Citera
2010-04-01, 12:43
Medlem
Kapar tråden lite. Blev lite sugen på en sån här då jag också ska köpa ny nästa vecka. Men går det att spela "alla" spel man vill på en sån här data? Är rättså dataokunnig och vill kunna spela de spelen jag tankar ner. Om inte, vad rekommenderar ni för bärbar då? Priset får helst inte överstiga 8k. Ska gärna vara större än en 15tums skärm med.
Citera
2010-04-01, 13:20
Medlem
Apspektakels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av denkungliga
Kapar tråden lite. Blev lite sugen på en sån här då jag också ska köpa ny nästa vecka. Men går det att spela "alla" spel man vill på en sån här data? Är rättså dataokunnig och vill kunna spela de spelen jag tankar ner. Om inte, vad rekommenderar ni för bärbar då? Priset får helst inte överstiga 8k. Ska gärna vara större än en 15tums skärm med.

Grafikkortet är ganska så hygglo i den, så ja, om du inte _måste_ spela alla spel med grafiken på det högsta så går det nog fint.
Att dra ner grafiken är väl någonting som man måste acceptera om man ska spela på en laptop och inte vill lägga ut en smärre förmögenhet.
Citera
2010-04-01, 16:24
Medlem
Okej tack för svaret!

En till nybörjarfråga, om man köper en dator med 4 gig ram och en 2 kärnig hyfsad processor, då behöver man inte oroa sig över att dem inte klarar spel som fifa och nhl och liknande? Tänker på laptopar som kostar en 6-7 k.
Citera
2010-04-06, 12:26
Medlem
123621s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av denkungliga
Okej tack för svaret!

En till nybörjarfråga, om man köper en dator med 4 gig ram och en 2 kärnig hyfsad processor, då behöver man inte oroa sig över att dem inte klarar spel som fifa och nhl och liknande? Tänker på laptopar som kostar en 6-7 k.

Kolla systemkraven för de aktuella spelen, det finns säkert att googla. Om du ska tanka ner spel så är ju ingen (ekonomisk) skada skedd om datorn inte fixar dem. Om du har möjlighet, så lägg några tusenlappar mer än 6-7 tusen --> bättre prestanda.

OnT: Har en Sony Vaio ifrån FW-serien. Hur nöjd som helst. Gedigen, finfin för bildbehandling (bra skärm 19"), trevlig att titta på och batteritid på ca 2,5 h (om jag t.ex tittar på film). Haft den 1 och 1/2 år och inga problem alls.
Citera
2010-04-10, 00:08
Medlem
Sitter med laptopen här nu och är jäkligt nöjd, det är bara två saker jag inte gillar och det är USB-portarnas placering (precis där jag har min mus ) och pekplattan.

Pekplattan är nog den sämsta jag har använt någonsin, det får jag säga. Tack och lov är det inget jag använder i alla fall
Citera
2010-04-10, 08:09
Medlem
claxors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isterband
Pekplattan är nog den sämsta jag har använt någonsin, det får jag säga. Tack och lov är det inget jag använder i alla fall

Jag tyckte likadant först, men nu när jag vant mig tycker jag att den är bland de bättre jag använt

Sen måste jag också berätta att tangentbordet är underbart skönt!
Citera
2010-04-10, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av claxor
Jag tyckte likadant först, men nu när jag vant mig tycker jag att den är bland de bättre jag använt

Hur kan man vänja sig vid att pekaren hoppar lite varstans vid minsta beröring av pekplattan?

Citat:
Ursprungligen postat av claxor
Sen måste jag också berätta att tangentbordet är underbart skönt!

Det håller jag verkligen med om! Det tog mig två minuter att vänja mig vid det och nu älskar jag det!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in