2010-03-30, 21:22
Medlem
Flyeds avatar
Tjena!

Jo det är så här att syrran ska ta körkort och jag rekommenderade henne att gå till samma körskola som jag gick på för cirka tre och ett halvt år sedan.

Syrran fick lite rabatt eftersom att jag hade gått där tidigare, vilket ju är bra. Vad som dock chockar mig är att de påstår till syrran att jag har en skuld hos dem på 800 spänn. Då det som sagt är några år sedan jag gick där kan jag ju inte svära 100% på att jag har betalat där men fan 99%, jag är inte en sådan som slarvar med betalningarna om man säger så. Dem säger även att dem har försökt få tag på mig men att det inte har gått för att jag förmodligen bytt nummer. Men jag har haft samma nummer nu i snart 5 år så det är skitsnack.

Vad tror ni om detta? Och hur ligger det till? Kan dem ens komma och kräva pengar så här långt i efterhand? Jag har tyvärr inga sparade kvitton...
Citera
2010-03-30, 21:23
Medlem
Aebischers avatar
Ring upp dem
Citera
2010-03-30, 22:01
Medlem
burfogels avatar
Företag har fem år på sig att håva in stålarna, och eftersom du inte har kvittot kvar rekommenderar jag dig att vika 40 Selma-sedlar som du går dit och lämnar.
Citera
2010-03-30, 23:17
Medlem
Flyeds avatar
Hur långt tillbaka kan jag se transaktioner från mitt bankkonto?
Citera
2010-03-30, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flyed
Hur långt tillbaka kan jag se transaktioner från mitt bankkonto?

Kontakta din bank.
Citera
2010-03-30, 23:23
Medlem
Flyeds avatar
Mjo det är klart. Ville bara se om ni visste =) Tack för svaren. Jag är sugen på att knalla dit med en jävla massa 20-lappar bara för att jävlas
Citera
2010-04-01, 23:10
Medlem
burfogels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fire-
50 öringar?

Ska han betala med 50 fiskar, menar du?

TS: Jag hade ringt upp dem och försökt få ner summan lite eftersom de är så sena med att komma med en fordran. Säg 500 spänn och du betalar direkt. För de har rätt att kräva in pengarna inom fem år.
Citera
2010-04-04, 05:26
Medlem
skolmatsals avatar
Citat:

Preskriptionslag (1981:130)

2 § En fordran preskriberas tio år efter tillkomsten, om inte preskriptionen avbryts dessförinnan.

Preskriptionstiden är dock tre år för fordran mot en konsument, om fordringen avser en vara, tjänst eller annan nyttighet som en näringsidkare i sin yrkesmässiga verksamhet har tillhandahållit konsumenten för huvudsakligen enskilt bruk. Detsamma gäller fordran mot den som har gått i borgen för betalningen av en sådan fordran. Den treåriga preskriptionstiden gäller dock inte fordringar som grundar sig på löpande skuldebrev.

För fordran på pension räknas preskriptionstiden från den dag fordringen tidigast kan göras gällande.

Preskriptionsavbrott

5 § Preskription avbryts genom att

* 1. gäldenären utfäster betalning, erlägger ränta eller amortering eller erkänner fordringen på annat sätt gentemot borgenären,
* 2. gäldenären får ett skriftligt krav eller en skriftlig erinran om fordringen från borgenären eller
* 3. borgenären väcker talan mot gäldenären eller annars åberopar fordringen gentemot gäldenären vid domstol, hos Kronofogdemyndigheten eller i skiljeförfarande, konkursförfarande eller förhandling om offentligt ackord. Lag (2006:698).

Jag antar att du tog lektioner i egenskap av konsument.
Har de inte sänt ett skriftligt krav/erinran till dig så är du safe, 3 år har gått och fordringen är preskriberad. Grattis!
Citera
2010-04-04, 20:53
Medlem
Flyeds avatar
Wow, tack så mycket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in