2010-03-30, 20:49
Medlem
Tjennare jag fyllde 20 förra månade och börjar bli lite intresserad av att flytta hemifrån. Jag bor i Stockholm och vill köpa en lägenhet för ca 2 miljoner. Min pappa kan gå in som borgenär. Men jag vill försöka klara mig så mycket som möjligt själv. Jag har tänkt att jobba extra varje helg då jag kommer kunna dra in ca 3-6000 kr då jag jobbar som bartender.

Men nu undrar jag hur mycket får man/låna i studelån och studiebidrag? Fick även höra att man bara är tvungen att betala räntan inte amortera något de första 5 åren eller vad det var?

Finns det någon chans att mina ideér kommer funka, eller vad tror ni?

tack för alla svar
Citera
2010-03-30, 20:52
Medlem
waxizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mareng06
Tjennare jag fyllde 20 förra månade och börjar bli lite intresserad av att flytta hemifrån. Jag bor i Stockholm och vill köpa en lägenhet för ca 2 miljoner. Min pappa kan gå in som borgenär. Men jag vill försöka klara mig så mycket som möjligt själv. Jag har tänkt att jobba extra varje helg då jag kommer kunna dra in ca 3-6000 kr då jag jobbar som bartender.

Men nu undrar jag hur mycket får man/låna i studelån och studiebidrag? Fick även höra att man bara är tvungen att betala räntan inte amortera något de första 5 åren eller vad det var?

Finns det någon chans att mina ideér kommer funka, eller vad tror ni?

tack för alla svar

Lite simpel matematik, 7% ränta bör du klara av för att vara på säkra sidan, 7% på 2 000 000 blir ca 11 500kr i ränta varje månad, du kommer ha 11-14 tusen kr varje månad ifall du extra jobbar. Till dessa 11 500kr kommer även avgift på lägenheten, el, vatten, värme, telefon, försäkring etc.
Nej du kan inte köpa en lägenhet för 2 mil när du studerar.
Tänk om du skulle bli av med jobbet vad gör du då?
Citera
2010-03-30, 20:52
Medlem
Minardis avatar
2 miljoner för en lägenhet? På studielån och extrajobb?
2 miljoner så mycket kostar inte ens de lyxigaste husen här i norra värmland, haha, tur att man inte bor i Stockholm.
Citera
2010-03-30, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av waxiz
Lite simpel matematik, 7% ränta bör du klara av för att vara på säkra sidan, 7% på 2 000 000 blir ca 11 500kr i ränta varje månad, du kommer ha 11-14 tusen kr varje månad ifall du extra jobbar. Till dessa 11 500kr kommer även avgift på lägenheten, el, vatten, värme, telefon, försäkring etc.
Nej du kan inte köpa en lägenhet för 2 mil när du studerar.
Tänk om du skulle bli av med jobbet vad gör du då?

sant, men hur länge kan man binda sitt lån? hur länge är den längsta tiden?

och jobbet kommer jag aldrig att bli av med det vet jag.
Citera
2010-03-30, 21:58
Medlem
burfogels avatar
Citat:

Du är så gulligt naiv att jag bara vill krama dig.

Nej, du är en riktig optimist-nisse, och det kan vara bra ibland, men du måste också tänka lite realistiskt. Vad gör du om du blir av med jobbet samtidigt som räntan skjuter i taket? Ber pappa om cash? Jobba lite först och fundera på om du verkligen ska köpa en så dyr lägenhet när du pluggar och inte tjänar så mycket.
Citera
2010-03-30, 22:02
Medlem
Citat:
sant, men hur länge kan man binda sitt lån? hur länge är den längsta tiden?

Du kan binda i till exempel 5 eller 10 år. 5 år idag får du ge ~4-4.3% i ränta för. 10 år ligger räntorna kring 5%.

Rörlig ränta kan du få omkring 1.5%, men den kommer sannolikt att stiga under de kommande fem åren.

Citat:

Klassiskt!

Hur som helst. Hur tänkte du få det här att gå ihop?

Om vi säger att du binder i 5 år, till 4.3%. Då blir din lånekostnad 2 000 000 * 0,043 * 0,7 / 12 = 5000 kr per månad (du ska ut med 7167 kr/mån, men får lägre skatt motsvarande 30% av dina räntekostnader).

5000 i ränta (netto), sedan utöver det en avgift till föreningen -- låt oss låtsas att den ligger på 2500 kr/mån. Då är du uppe i 7500/mån för boendet.

Lägg till el och försäkring -- vi är uppe i 8000/mån.

Du kommer tjäna 12-15000 (brutto) per månad, dvs 10000-12000 netto.

Eftersom du tjänar ungefär på gränsen till fribeloppet, så kommer CSN att minskas om du jobbar för mycket. Om du tjänar 12k brutto per månad, så får du 6700/mån under hösten, 5700/mån under våren. Skulle du tjäna 15k brutto per månad, så blir siffran 5000/mån under hösten, 4000/mån under våren.

Det vill säga -- din "inkomst" blir omkring 17000 per månad (utom sommaren). Av det kommer 8000 oavkortat att gå till räntor och avgifter till föreningen. Känns något riskabelt... Då ingår det dessutom att du verkligen jobbar varje helg.

Så -- hög risk kan man sammanfatta det som.
Citera
2010-03-30, 22:26
Medlem
Det enda sättet att få det här att gå ihop är att jobba svart.

Obs att jag har räknat ganska optimistiskt i mitt förra inlägg -- allt extra du tjänar minskar beloppet från CSN (1000 kr extra = 500 kr mindre CSN, 280 kr i skatt = 220 i fickan). Hur tänkte du klara sommaren?

Sedan är det tveksamt om banken kommer att låna ut 100% till denna låga ränta. Säg att man vill ha lite högre ränta för de översta tio procenten. Du kanske får en snittränta på 5% på hela beloppet. Vips, så är vi uppe i 100 000 i ränta per år, 70 000 netto pga minskad skatt (faktiskt ner mot noll). Din bostadsutgift närmar sig 9000 kronor per månad med el och försäkringar. Du får ung 62000 från CSN för hela året, dvs 5000/mån om man slår ut beloppet över sommaren också. Så 15000 per månad totalt.

Efter att ha betalt boendet har du 6000 kronor kvar varje månad. Mat, studielitteratur = 4000 kvar. Kanske du ska möblera lägenheten, skaffa bredband och telefon? Din marginal blir inte speciellt stor kan man konstatera...
Citera
2010-03-30, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Signalspanaren
Det enda sättet att få det här att gå ihop är att jobba svart.

Obs att jag har räknat ganska optimistiskt i mitt förra inlägg -- allt extra du tjänar minskar beloppet från CSN (1000 kr extra = 500 kr mindre CSN, 280 kr i skatt = 220 i fickan). Hur tänkte du klara sommaren?

Sedan är det tveksamt om banken kommer att låna ut 100% till denna låga ränta. Säg att man vill ha lite högre ränta för de översta tio procenten. Du kanske får en snittränta på 5% på hela beloppet. Vips, så är vi uppe i 100 000 i ränta per år, 70 000 netto pga minskad skatt (faktiskt ner mot noll). Din bostadsutgift närmar sig 9000 kronor per månad med el och försäkringar. Du får ung 62000 från CSN för hela året, dvs 5000/mån om man slår ut beloppet över sommaren också. Så 15000 per månad totalt.

Efter att ha betalt boendet har du 6000 kronor kvar varje månad. Mat, studielitteratur = 4000 kvar. Kanske du ska möblera lägenheten, skaffa bredband och telefon? Din marginal blir inte speciellt stor kan man konstatera...

okey tack så jätte mycket för ditt långa inlägg, jag förstår hur ni tänker. Jag tror inte jag behöver låna 100% av lägenheten är bara det att jag vill ta så lite hjälp som möjligt av mina föräldrar. Men Hur mycket hjälp är realistiskt att be av dem så "budgeten" går jämt ut?
Citera
2010-03-30, 23:25
Medlem
Citat:
okey tack så jätte mycket för ditt långa inlägg, jag förstår hur ni tänker. Jag tror inte jag behöver låna 100% av lägenheten är bara det att jag vill ta så lite hjälp som möjligt av mina föräldrar. Men Hur mycket hjälp är realistiskt att be av dem så "budgeten" går jämt ut?

Innan du börjar fundera, så var medveten om att du är på väg att ta ditt livs största risk. Om dina föräldrar kan stötta dig så är det ju relativt lugnt, men det står mycket pengar på spel.

Det är egentligen "bara" att räkna på de kommande fem årens inkomster, och se om en lägenhet på 2 miljoner passar in där. Eftersom du inte verkar tänka amortera och har räknat med 100% lån, så finns risken att du står kvar med en skuld om du säljer lägenheten.

Personligen skulle jag inte gå in med mindre än 20% kontant i en sådan affär, just för att jag inte gillar att ta risker. Priserna kan mycket väl svänga +/- 20% (eller mer!) de kommande fem åren. Med 20% kontant och föräldrar som borgenärer kanske du kommer ner i en månadskostnad för lägenheten på kanske 7000/mån. Fortfarande för mycket enligt mig, men det beror som sagt på vilken risk du vill ta.

Om du till exempel är för sjuk för att jobba en månad, eller baren stänger för renovering under en sommar, vad gör du då? Har du någon buffert att ta av i sådana fall, eller måste du be om pengar från föräldrarna?

Sedan, vill du verkligen bygga ditt studentliv på att jobba varje helg? Allt detta kan bara du svara på. Men tänk igenom det noga innan du bestämmer dig.

Varje 100 000 du satsar kontant sparar dig ungefär 300 kronor i månaden (om man räknar 5% ränta). Gör en försiktig budget och se hur mycket pengar som saknas. Glöm inte sånt som tandläkarbesök, nya möbler, pengar till renovering av lägenheten (kan mycket väl behövas nånstans inom 5 år), och så vidare.

Jag tycker det är helt orealistiskt att köpa en lägenhet för 2 miljoner utan fast jobb och utan utbildning. Men det är bara jag, det kan också vara en chansning som betalar sig (lägenheten går upp 20% tills du säljer = studielånen kan betalas av direkt).
Citera
2010-03-30, 23:33
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:

Tänk också på att det är väldigt tufft att jobba mycket och studera samtidigt. Jag är efter ca 3års studier på 100% och samtidigt jobbat halvtid ganska sliten. Är väldigt nära att gå i väggen och kämpar nu för att klara den sista kursen. Med facit i hand skulle jag inte jobbat så här mycket då hälsan har tagit mycket stryk. Även kontakten med vänner och familj har blivit lidande. Jag tror också att mitt förhållande sprack på grund av detta också.

Går det inte hitta ett billigare första boende? Hur mycket dina föräldrar kan hjälpa till beror på hur deras ekonomi ser ut.
Senast redigerad av Diablo1118 2010-03-30 kl. 23:35.
Citera
2010-03-31, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Tänk också på att det är väldigt tufft att jobba mycket och studera samtidigt. Jag är efter ca 3års studier på 100% och samtidigt jobbat halvtid ganska sliten. Är väldigt nära att gå i väggen och kämpar nu för att klara den sista kursen. Med facit i hand skulle jag inte jobbat så här mycket då hälsan har tagit mycket stryk. Även kontakten med vänner och familj har blivit lidande. Jag tror också att mitt förhållande sprack på grund av detta också.

Går det inte hitta ett billigare första boende? Hur mycket dina föräldrar kan hjälpa till beror på hur deras ekonomi ser ut.

För vill ja tacka alla som svarat, Jo jag har också tänkt på det, men att jobba inom bar branschen då man träffar sina gamla och får nya kontakter. Mina föräldrar gör vad som helst för att jag ska börja plugga. Och de har det väldigt bra stält, där av att min pappa går in som borgenär. Men man vill ju försöka gör allt utan att dom har något med det att göra.

Mina föräldrar kanske lägger ut 1 mille men det vill man ju helst inte, Eller kanske köpa hela lägenheten som en investering. Men då har man ju fått hjälp av dem ytligare en gång. Det är de jag försöker komma förbi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in