Citat:
Ursprungligen postat av Druffsen
Hej FB, tänkte installera w7 på datorn men vet inte om jag ska köra 32 eller 64 bit? Processorn är en AMD dualcore 2,34 ghz eller nått sånt, har 6 gig ram Som består av 3 minnen, 2 gig vardera och är köpta på netonnet för typ 300 styck vilket inte är de bästa. Ett nvidia grafikkort på 512 mb.
Har 2 hdd, 1 är inte SATA utan tekniken innan samt är 80 gig, 1 hddn ligger på 600 gig och är SATA.
Har 4 frågor nu.
1. Bör jag installera w7 på SATA disken? Eftersom SATA är snabbare kommer även Windows och programmen jag kör att funka snabbare och smidigare?
2. 32 eller 64 bit w7? Vet att jag förlorar ca 50% av ramen på 32 men gör det någon skillnad eftersom jag hört att 32 inte är lika krävande som 64? Vilket bör göra att de gig ram jag förlorar kanske inte gör så mycket skillnad ändå om jag kör 64 istället?
3. Om det nu skulle vara bättre med 32 med tanke på hårdvaran, skulle det vara värt att köpa ett till
ramminne på 2 gig så jag får totalt 8 gig och köra 64 istället för 32?
4. Vad är skillnaden på Windows från home till ultimate? Något jag behöver tänka på om jag bara tänker använda datorn till spel som HoN och WOW samt spela mp3?
MVH
1. Förmodligen.
2. 32bit kräver 1GB ram medan 64bit kräver 2GB. Eftersom du totalt har 6.5GB så "förlorar" du 2,5GB om du kör 32bit.
3. Ingen aning.
4. Ultimate har några funktioner du inte behöver och kostar mer. Home Premium har allt du behöver.
http://www.microsoft.com/windows/win...e/default.aspx
Jag skulle köra 64bit.
Tänkte du köpa en licens eller tanka hem?
Köper du en full Home Premium licens så får du både 32bit och 64bit, då kan du ju alltid byta om du inte är nöjd med ditt val. Givetvis kan du säkert det om du tankar hem en också men det känns som det blir mer jobb.