2010-03-30, 17:27
Medlem
Har lite problem med ekonomin just nu, då jag går i skolan får jag endast studiebidrag. Och klara mig på det kan jag inte längre.
Jag har ett ex antal räkningar som jag får i månaden. Har knappt kunnat betala dom det senaste men det har gått. Men nu så börjar det bli knivigt.

Vad jag betalar på är en dator+mobilt bredband 520kr, mobiltelefon+abonnemang 159kr(går ut om 2månader, använder ej abonnemanget för att hålla nere räkningen), försäkring på bil ~300kr och två betalningsplaner på en gammal skuld från skolan och en kredit skuld ~700kr och ett gymkort 120kr..
=1799 + 2500(bilskatt)

Är inte särskilt stora pengar men det är över min budget. Har även bilskatten liggandes..
Att låna pengar från närastående är inte längre något jag vill göra.

Jag har ett jobb, men har precis blivit anställd. Så jag lär inte få lön förens om 2månader eller liknande.

Så jag tänkte om det går att vända sig till socialen för att få stöd därifrån?
Hur går jag till väga isåfall?

Jag bor hemma med min mor för närvarande. Är 19, fyller 20 i år.

MVH
Senast redigerad av ef- 2010-03-30 kl. 17:31.
Citera
2010-03-30, 17:33
Medlem
Och jag får inte alltid studiestödet för att jobbet tar upp lite tid också. Men jag får allt gjort i skolan. Har kommit överens med min mentor att detta är okej bara att jag inte säkert kommer få studiestödet pga frånvaro när jag är på jobbet.
Citera
2010-03-30, 19:09
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ef-
Har lite problem med ekonomin just nu, då jag går i skolan får jag endast studiebidrag. Och klara mig på det kan jag inte längre.
Jag har ett ex antal räkningar som jag får i månaden. Har knappt kunnat betala dom det senaste men det har gått. Men nu så börjar det bli knivigt.

Vad jag betalar på är en dator+mobilt bredband 520kr, mobiltelefon+abonnemang 159kr(går ut om 2månader, använder ej abonnemanget för att hålla nere räkningen), försäkring på bil ~300kr och två betalningsplaner på en gammal skuld från skolan och en kredit skuld ~700kr och ett gymkort 120kr..
=1799 + 2500(bilskatt)

Är inte särskilt stora pengar men det är över min budget. Har även bilskatten liggandes..
Att låna pengar från närastående är inte längre något jag vill göra.

Jag har ett jobb, men har precis blivit anställd. Så jag lär inte få lön förens om 2månader eller liknande.

Så jag tänkte om det går att vända sig till socialen för att få stöd därifrån?
Hur går jag till väga isåfall?

Jag bor hemma med min mor för närvarande. Är 19, fyller 20 i år.

MVH

Ett av kraven för soc är att man står till arbetsmarknadens förfogande vilket man inte gör när man studerar. Går du dessutom på gymnasium så är det dina föräldrar som ska ge dig stöd och jag tror det är tills man fyller 21 men är inte säker.

Det enda jag ser du kan göra är att minska dina kostnader. Sälj bilen så sparar du säkert ett par tusen i månaden.
Citera
2010-03-30, 21:21
Medlem
burfogels avatar
1. Sälj bilen.

2. Hur kan du inte klara dig på enbart studiebidrag när du bor hemma? Hur gör dina kamrater?
Citera
2010-03-30, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Går du dessutom på gymnasium så är det dina föräldrar som ska ge dig stöd och jag tror det är tills man fyller 21 men är inte säker.
Alldeles korrekt.
Citera
2010-03-30, 21:46
Medlem
burfogels avatar
Citat:
=1799 + 2500(bilskatt)

Bara en reflektion: Soc skiter fullständigt i dina skulder/gymkort/abonnemang/skatteskulder, de är ditt eget ansvar och inget du kommer att få bidrag för.
Citera
2010-03-30, 22:19
Medlem
Minardis avatar
Tror inte och tycker inte att du ska få socialbidrag, du får dra ned på kostnader om du har dåligt ställt, kanske skulle fundera över gymkortet tex är det verkligen så nödvändigt att ha om man måste låna pengar eller gå till socialen. Sen bilen sälj den och ta bussen eller cykel.
Citera
2010-03-30, 22:28
Medlem
Du vill alltså få pengar från oss andra, för att betala din dator, bredband, mobiltelefon, gymkort? Vansinne.
Citera
2010-03-30, 22:44
Medlem
DDKs avatar
Ingen av utgifterna TS tar upp skulle godkännas vid beräkning av socialbidrag, om det inte fanns mycket speciella skäl (typ att TS bor i ödemarken och inte kan ta sig till ett jobb om h*n inte har bil).

Det TS behöver träna på är att anpassa utgifterna efter inkomsterna. Har man en begränsad inkomst måste man begränsa utgifterna eller öka inkomsten.
Citera
2010-03-30, 22:50
Medlem
Det var det jag trodde. Ville bara ha er åsikt. Förövrigt behöver jag bilen för att komma till jobbet då jag även jobbar nätter som 23-05 etc. Och en bit ifrån vart jag bor..
Citera
2010-03-30, 23:00
Medlem
Citat:
Det var det jag trodde. Ville bara ha er åsikt. Förövrigt behöver jag bilen för att komma till jobbet då jag även jobbar nätter som 23-05 etc. Och en bit ifrån vart jag bor..

Men då har du ju en inkomst?

Borde du inte få lön den 25:e april? Gå INTE till soc vad du än gör. Låna av närstående fram tills den 25:e, betala av illa kvickt och samla sen pengar på hög tills du har åtminstone 3 månadsutgifter på bankkonto.
Citera
2010-03-31, 18:42
Medlem
Minardis avatar
Varför ska du gå till socialen om du jobbar natt, kl 23-05, det borde rimligen bli en hel del ob tillägg och sånt då, plus att du påstår i första inlägget att du studerar och har studiebidrag.
Vilket har du?
Om du har något av ovanstående så ska du inte gå till socialen, låt dem som inte har något få socialbidrag istället, vi som betalar skatt vill inte betala ditt gymkort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in