2014-09-09, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mattiasupnorth
Inte som att jag går in med mycket pengar, tycker av det lilla jag läst runt på nätet att det verkar lovande. Måste väl börja någonstans. Och några lök har jag råd att förlora.

Här har du problemet. De alla hört och skriver om hur bra det är är inte ofta korrekt värderade. Speciellt inte "hypertech" bolag som fingerprint. Deras framtid målas upp som en fantastisk tavla men det blir oftast bara gris av de.

Om du nu som totalnybörjare tänker så här. Hur tror du resterande nybörjare tänker? Vad händer med värderingen?
2014-09-09, 22:07
Medlem
njekss avatar
Citat:
Vill hoppa på tåget! Är totalt nybörjare på aktiefronten, har lite stålar på Avanza. Fingerprint AB är jag ute rätt då?

Ta reda på information om företaget, läs på om aktier och framförallt ta inte investeringstips ifrån en tråd likt denna. Bara för att ett fåtal användare på detta forum tror på detta företag betyder inte det att kursen går rakt uppåt, de senaste dagarna har det varit raka motsatsen.
2014-09-09, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av njeks
Ta reda på information om företaget, läs på om aktier och framförallt ta inte investeringstips ifrån en tråd likt denna. Bara för att ett fåtal användare på detta forum tror på detta företag betyder inte det att kursen går rakt uppåt, de senaste dagarna har det varit raka motsatsen.

Jo förstår det. Kanske bäst att börja med fiktiva pengar och sätta sig in lite mer.
Såg nu att Fingerprint Cards B är den rätta?
2014-09-09, 22:51
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Jo förstår det. Kanske bäst att börja med fiktiva pengar och sätta sig in lite mer.
Såg nu att Fingerprint Cards B är den rätta?
B-aktien ja.

Tips: glöm inte att det är ett förhoppningsbolag. Vidare blir bilden ofta rätt ensidig i denna typen av forum.
2014-09-10, 05:04
Medlem
zorb89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liketed
Nej, jag tänker inte om din fanatiska haussare. Även om du via flyt skulle få igenom det här caset så kommer inte jag handla fören jag i dagsläget kan se en ok investering utan att en extrem tillväxt med osäkerhet ska behövas för att rättfärdiga värdering. Någon gång ska du givetvis tjäna pengar. Även om kursen går upp betyder inte det att bolaget är rätt värderat däremot. Visst, du gör kanske en liten hacka här men fortfarande är allt du kan spekulera och lyssna på "kunniga".

Välkommen att motbevisa mig här och nu. Avtalet gäller väl bara en modell? Nu måste vi veta hur många i snitt de lyckas sälja av sina nya telefoner. De har många att välja mellan. Här kan vi sedan kolla hur mycket omsättning de lyckas få in. Sedan gissa oss till en bra rörelsemarginal för FP:s. Verkar tufft redan här. Här ska du göra antaganden på hur många sålda mobiler och rörelsemarginaler. Redan här är det svårt. Antaganden blir farliga och behövs göra defensivt.

Men detta har du säkert kalkyl på någonstans?

För övrigt har jag märkt att du blivit duktigare på din haussningsteknik. Kul för dig. Fram med värderingen och sluta skrika REA. Mycket snack, lite verkstad.
Kom tillbaks när du orkat läsa igenom min fakta för har man hjärna och kan läsa har du svaret där..

Tänker inte hjälpa dig för du är värd mitt kommande inlägg när det jag skrivit är historia.

Huawei tänker endast köpa till en mobil

Edit:
Rörelsemarginal? Är väl EBITA och det finns redan en prognos fast ser ut att bli försenat ett kvartal beroende på omsättningen.
Senast redigerad av zorb89 2014-09-10 kl. 05:29.
2014-09-10, 11:28
Medlem
https://www.avanza.se/placera/telegram/2014/09/10/fingerprint-fd-styrelsemedlem-misstankt-i-insiderbrott-media.html

2014-09-10, 12:09
Medlem
Sämsta jävla aktien!
2014-09-10, 12:31
Medlem
zorb89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kungskobran
https://www.avanza.se/placera/telegram/2014/09/10/fingerprint-fd-styrelsemedlem-misstankt-i-insiderbrott-media.html

hoppas vi kan få svar på vad utredningen egentligen handlat om, JC har snackat om det här ett par ggr.
2014-09-10, 12:52
Medlem
Patiences avatar
Gjorde ju slag i saken o köpte FPC nu på förmiddagen, det blev minst sagt en intressant vändning idag kl 12:00 med handelsstopp och kraftigt ras direkt efter
2014-09-10, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meatistheshit
Sämsta jävla aktien!

Varför handelsstoppas den? Pga insiderbiten?

Läge att gå in efter det rasat klart? (eller ja det är det ju självklart men ni fattar vad jag menar)
2014-09-10, 13:25
Medlem
Patiences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av topproll
Varför handelsstoppas den? Pga insiderbiten?

Läge att gå in efter det rasat klart? (eller ja det är det ju självklart men ni fattar vad jag menar)

En aktie stoppas i regel för att kursen inte ska flippa ur totalt, det kan göras både manuellt och automatiskt. Nu stoppades det vid -8% vilket borde vara manuellt p.g.a. insider"nyheten" ja - exakt anledning står det inget om än, men någon variant av utredning/nedan spoiler/låta folk nyktra till sig lite är ju rimligt.

Nu har jag visserligen tvingats sätta mig in i företaget i rekordfart på typ en halv dag, så jag ska varken säga bu eller bä - men VD'n verkar reko och i den bästa av världar rensas dessa gamla skelett ut ur garderoben relativt snabbt och företaget kommer ut med fanan i topp, till lägre kurs vilket är bra för undertecknad som har börjat tro på tekniken och gärna köper mer. Yay.

Eventuellt finns det en ytterligare anledning till börsstoppet om man tittar på tidslinjen - relativt många såldes poster av redan innan insidernyheten släpptes - vilket kan vara mer tecken på insiderinfo - och då kan nedan spoiler träda i kraft. Men kursfallet var imho inte tillräckligt djupt för att ha detta som enda motivation, så någon kombo av nyhet + trend är mer troligt isåfall.

Edit:
Uttalande från styrelseordförande styrker teorin
Senast redigerad av Patience 2014-09-10 kl. 13:38.
2014-09-10, 16:17
Medlem
zorb89s avatar
Verkligen typiskt att man inte sålde av 30% som vanligt för att sänka gavet, nu 44kr sedan vi fått svar på hur stora de lär bli med Huawei som framtida kund och apple bekräftar marknadens nya inriktning

Låt aktie helvetet förbli handelstoppad nån vecka, nu får det faktiskt vara nog.

BBB har sålt ut det här sedan 2014-08-01 till IGÅR men idag sålde de inte en enda aktie.
BBB Joh. Berenberg, Gossler & Co. KG 744 599162 -598418

BBB har endast mäklat fingerprint cards aktier under den här perioden och sålt mellan 42-54kr.

Dagens artiklar om insiderbrotten hände alltså för 2år! sedan och killen är sedan länge sparkad och driver egen verksamhet, vad det ska ha med bolaget att göra är då jävligt lustigt.

Hoppas verkligen BBB kan ha något med det hela att göra för deras handel är verkligen märklig.

*Insiderhärvor
*Falska PM med bud
*Kurskörningar med blankning etc
*Glomgold/Vidvinkel

Vad är det här för skit *suck*

Patience
Olyckligt att du hann köpa precis innan det här då det hade varit trevligare att tanka vid öppning antagligen..

Men nu hinner du läsa på vilket jag hoppas du gör.

PMa om du undrar över något.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in