2017-03-12, 17:07
Medlem
LexComs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juli14
Man ska väl inte vara skadeglad, men lite nice känns det nu när det visar sig att vissa av oss som blev Trollförklarade och Iggade på vissa siter nu får en viss cred att vi hade ju rätt, medans vissa andra hade rätt grovt fel
Men blir ju lätt så bland vissa som gift sig med en aktie
Potential finns, helt klart men förakta inte när det finns andra åsikter

Det är rätt stor skillnad på hur man framför sin åsikt och sitt resonemang. Klart att man blir trollförklarad om man påstår att aktien skall ner från 100kr -> 40kr utan att framföra några konkreta argument. Likväl som att jag anser haussare som skrikit om 200kr som lika mycket troll om man inte för ett vettigt resonemang som styrker ens teori.

Man kan kort säga att alla som skrikit om 40kr har fått rätt i kursen. Men ungefär lika många har haft fel orsak till kursfallet så jag tycker därmed inte att bedriften är så stor. Aktier går upp och ner så chansen att träffa rätt med grundlösa påståenden om aktiekursen är därmed överhängande över tid. Därmed så blir det trollvarning på många inlägg.

Haussen har mycket riktigt varit alldeles för stor runt FPC och nu är det många som kommer ner på jorden. Synd dock om dem som bara lyssnat på det positiva och sitter på för högt gav.
2017-03-12, 21:35
Medlem
deMorgans avatar
Håller absolut med att agerande i Fingerprint av både medier och "följare" kan vara bra case-study för börspsykologi.

Det intressanta är hur, när det rusar upp, ingen diskuterar argumenten likaväl som ingen diskuterar argument nu när den rasar. Därmed kan man dra slutsats att psykologi drar den mer åt alla håll den väljer att dra i för stunden.

Jag vågar t.ex. påstå att marknaden i fråga när det gäller FPC är irrationell och ligger fel, då extremt många har sitt att säga i just FPC. Dagarna i ända ser man trådar på olika sidor där folk skriver "den ska ner till 40kr eller 25kr" etc. Personligen tror jag, och jag kan inte pricka botten samt exakt vändningspunkt, att FPC kommer vända upp rejält inom 0-3 år. Jag har så länge jag hållt på med aktier och arbetat inom finans inte sett ett så här intressant bolag med teknisk kunskap, patent och agerar i en snabbväxande biometri-marknad där nya vertikaler dyker upp dagligen och där bolaget värderas till FY+1 PE 7x. Jag köper att det finns en viss risk-premie på ett bolag där man dels nyligen haft en vinstvarning samt har en oschysst ägarbild, men PE på 7x? Det känns alldeles för lågt.

Då jag inte är en person av långa och utförliga publika analyser, tänkte jag bara dra följande. FPC själva har sagt att nästa års omsättning kommer ligga i intervallet 7.5-9.5mdr med 35%. Analytiker tror 7.7mdr med 33.7%. FPC's senaste års medel-PE kurs har varit cca. 14x och om jag inte minns helt fel så har SEB nyligen haft en rapport där de går igenom deras peers som är i medel kring PE 17-18x.

Jag drar ett demorgan-bear case på 6.5mdr och 30%, dvs. avsevärt lägre än både bolagets egna låg-case prognos samt analytikerna. Då får du en efter skatt på cca. 1.5mdr och med PE på endast 10x en kurs på 46kr, där vi är nu. Om vi räknar med FPCs snitt PE blir det 65kr och om man skulle ligga på samma nivå som ens peers är vi uppe i 80kr. Den här korta lilla analysen säger mig att något är extremt lurt och att blankare har lyckats skapa enorm panik och irrationalitet. Å andra sidan har jag väldigt stor respekt för blankare, som trots allt är proffs, och kommer avvakta tills de börjar dra ner positionen / eller kursen faller ytterligare för att fylla på i något så enormt undervärderat bolag.
2017-03-12, 22:49
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deMorgan
Håller absolut med att agerande i Fingerprint av både medier och "följare" kan vara bra case-study för börspsykologi.

Det intressanta är hur, när det rusar upp, ingen diskuterar argumenten likaväl som ingen diskuterar argument nu när den rasar. Därmed kan man dra slutsats att psykologi drar den mer åt alla håll den väljer att dra i för stunden.

Jag vågar t.ex. påstå att marknaden i fråga när det gäller FPC är irrationell och ligger fel, då extremt många har sitt att säga i just FPC. Dagarna i ända ser man trådar på olika sidor där folk skriver "den ska ner till 40kr eller 25kr" etc. Personligen tror jag, och jag kan inte pricka botten samt exakt vändningspunkt, att FPC kommer vända upp rejält inom 0-3 år. Jag har så länge jag hållt på med aktier och arbetat inom finans inte sett ett så här intressant bolag med teknisk kunskap, patent och agerar i en snabbväxande biometri-marknad där nya vertikaler dyker upp dagligen och där bolaget värderas till FY+1 PE 7x. Jag köper att det finns en viss risk-premie på ett bolag där man dels nyligen haft en vinstvarning samt har en oschysst ägarbild, men PE på 7x? Det känns alldeles för lågt.

Då jag inte är en person av långa och utförliga publika analyser, tänkte jag bara dra följande. FPC själva har sagt att nästa års omsättning kommer ligga i intervallet 7.5-9.5mdr med 35%. Analytiker tror 7.7mdr med 33.7%. FPC's senaste års medel-PE kurs har varit cca. 14x och om jag inte minns helt fel så har SEB nyligen haft en rapport där de går igenom deras peers som är i medel kring PE 17-18x.

Jag drar ett demorgan-bear case på 6.5mdr och 30%, dvs. avsevärt lägre än både bolagets egna låg-case prognos samt analytikerna. Då får du en efter skatt på cca. 1.5mdr och med PE på endast 10x en kurs på 46kr, där vi är nu. Om vi räknar med FPCs snitt PE blir det 65kr och om man skulle ligga på samma nivå som ens peers är vi uppe i 80kr. Den här korta lilla analysen säger mig att något är extremt lurt och att blankare har lyckats skapa enorm panik och irrationalitet. Å andra sidan har jag väldigt stor respekt för blankare, som trots allt är proffs, och kommer avvakta tills de börjar dra ner positionen / eller kursen faller ytterligare för att fylla på i något så enormt undervärderat bolag.
Paniken har nog snarast uppstått på grund av företagsledningens egna oförmåga att förutspå orderingången på kort sikt, än dessa "blankare" som närmast tillskrivs druidiska egenskaper av vissa.

Angående nya vertikaler så verkar ju även nya konkurrenter ploppa upp nära nog dagligen. Och faktum kvarstår att bolaget fortsatt tjänar i stort sett alla sina pengar på telefoner, där tillverkarna själva gör snudd på nollresultat.
2017-03-13, 17:02
Medlem
sheldor4599s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VeriteHeaton
Nordea upprepar att de ser köpläge i Fingerprint Cards efter företagsbesök

Nordeas analytiker har nyligen varit i Västsverige för att träffa börsbolag och bland annat träffat ledningen för sensorföretaget Fingerprint Cards.

Nordeas analytiker träffade Fingerprint Cards teknikchef Pontus Jägemalm och han berättade om nya teknologier som optiska- och sensorer baserade på ultraljudsteknik, vilket skapar möjligheter för nya så kallade "in-display-lösningar" framöver. Företag förefaller också vara intresserade av att köpa in sig i den nya tekniken vilket Nordea ser som mycket positivt eftersom det i så fall kommer innebära att Fingerprint Cards kan dra nytta av de trender som analytikerna ser kommer redan 2018-2019.

Minskningen av lagernivåerna går enligt Nordea långsammare än väntat men bankens analytiker menar att man trots det bör se positivt på aktien just nu och köpa in sig i Fingerprint Cards som enligt Nordea ändå rättvist har tappat på den senaste tidens vinstvarningar.

Bolagets aktie har tappat på börsen den senaste tiden och är samtidigt rekordhögt blankad. Idag stärks den dock med 4 procent på eftermiddagen med hyggliga volymer omsatta i aktien.
Du repostar en hel artikel utan källhänvisning?
2017-03-13, 18:41
Avslutad
http://www.breakit.se/artikel/6854/nordea-upprepar-att-de-ser-koplage-i-fingerprint-cards-efter-foretagsbesok

Ja, Nordea verkar ju ha släppt nåt PM där de upprepar sitt köpråd.
2017-03-13, 23:12
Medlem
deMorgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av börsvalp
http://www.breakit.se/artikel/6854/nordea-upprepar-att-de-ser-koplage-i-fingerprint-cards-efter-foretagsbesok

Ja, Nordea verkar ju ha släppt nåt PM där de upprepar sitt köpråd.

Skulle vara roligt om det här var "vändningen" dagen efter att jag nämner det haha. Kul med köp-rek, men låt oss se om glädjen är långvarig.
2017-03-14, 16:58
Medlem
tallskog4s avatar
Aktien kommer falla ner till 30 kr, kanske till och med lägre.
2017-03-14, 19:06
Medlem
LexComs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tallskog4

Är så trött på exakt den typen av meningslösa "statement" utan närmare motivering

Jag säger inte att du har fel i sak men jag tar gärna del av dina tankar om varför?
2017-03-14, 19:36
Medlem
adressandrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tallskog4

Någon anonym sålde 600 000 aktier precis innan stängning enligt ticker tapet. Kanske är det någon insider som fattat att den skall ner till 30 kr?
2017-03-14, 19:39
Medlem
Harry_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LexCom
Är så trött på exakt den typen av meningslösa "statement" utan närmare motivering

Jag säger inte att du har fel i sak men jag tar gärna del av dina tankar om varför?

låt hen va
hen är hjärndöd och vill bara skriva bara för att
2017-03-14, 21:16
Medlem
adressandrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_
låt hen va
hen är hjärndöd och vill bara skriva bara för att

Med tanke på att Fingerprint Cards den mest blankade aktien på Stockholmsbörsen är det väl mer troligt att den sjunker till 30 kr än att den går upp till 50 kr.
2017-03-14, 21:27
Medlem
Moffegrevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adressandring
Med tanke på att Fingerprint Cards den mest blankade aktien på Stockholmsbörsen är det väl mer troligt att den sjunker till 30 kr än att den går upp till 50 kr.

Man undrar ju vad de vet som inte vi vet. Kanske att marginalerna börjar sjunka rejält. Känns rätt osannolikt att de ska kunna hålla dessa höga bruttomarginaler speciellt länge.

Tror den här aktien är helt körd om det inte börjar dyka upp nya vertikaler.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in