2017-02-03, 21:16
Medlem
zorb89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LexCom
CF meddelade vid vv att Q1 skulle bli dåligt. Dock specificerades inte hur dåligt så jag tycker inte att man kan tolka det som att han inte har koll. Tvärtom så tror jag nu efter sin inkörningsperiod att han är extremt försiktig i vad han lovar. Det viktigaste är för mig att man är transparenta och ärliga. Sedan känns det betryggande att Q1 ligger helt i linje med förväntat utveckling i antalet sålda sensorer och att det inte beror konkurrensen eller liknande.

Sedan så tror jag också att det är viktigt att ha bolaget långsiktiga mål i bakhuvudet där man siktar på en marknadsandel om minst 35% över tid och 30-35% marginal. Man kan således inte bli förvånad när dessa siffror sjunker. Men självklart måste det ske i samma takt som marknadens tillväxt för att inte gå bakåt i vinst.

En annan sak att ta fasta på som kan tolkas både negativt och positivt är ju att CF uttalande om att man har gått till attack med prissättningen. Jag tolkar det som att man medvetet driver priset nedåt för att verkligen sätta press på konkursen och röka ut de som går. Lyckas det och man till och med kan ta tillbaka vissa delar från konkurenterna så är det ett smart drag. Som CF sagt så är det bättre att köra bilen än att vara passagerare.

Dock så är jag helt enig med dig gällande kursen den närmaste tiden. 40kr är inte omöjligt med lite negativa nyheter. Rimligtvis runt Q1 rapporten som kommer i samma vara som JC rättegång så där lär det basuneras ut artiklar som inte är i positiva tongångar. Där omkring så tror jag det kan bottna med undantag för att den kan sticka lite inför utdelningen.

Annars så tror jag att det är i sommar som den kan dra iväg uppåt förutsatt att Q2 blir bra och visar vägen mot ett 2017 i mitten av sitt eget intervall.
Jag kanske tolkar fel men tycker det står ganska glasklart att Q1 2017 väntas bli lägre än Q1 2016 och Q1 2016 landade på 1490mkr så med den formuleringen väntas ett kvartal som går från 1600 till under 1490mkr.

https://www.avanza.se/placera/telegram/2017/02/02/fingerprint-intakter-1kv-spas-betydligt-svagare-an-1kv-2016.html

Ordvalet "Betydligt svagare" är en rätt jobbig formulering och sätter garanterat skräck.

Blankningarna fortsätter öka och det är inte alls konstigt med ännu ett "Sell the rumor" kvartal, vem tusan långar en katastrof rapport som man vet kommer? Det gällde samma sak med Q4an nu, jag kan omöjligt förstå tankegången utan det är helt och hållet styrt av känslor(hoppet) som man inte får ha på börsen.

Tekniskt finns långsiktigt stöd mellan 40-46 så ser man såna nivåer vid Q1 och fortsatt tror det finns chans för vändning från Q2 så är det nog ett väldigt attraktivt ställe att gå in med lite längre sikt igen. Ska räkna om lite tills dess och se vad som kan komma att ske framöver och bortom 2019.

Humor:
Blankarna svettas och kommer tvingas täcka pga kommande återköp.
Blankarna svettas nu, utdelning kommer garanterat skaka ned dom från trädet.

Rekylen som är på G bör man nog tänka igenom utan att fångas av drömmarna, kanske får se 53kr iaf inom kort.
2017-02-03, 21:21
Avslutad
Varför skall man värdera FPC till enbart 3x Idex när Idex aldrig har gått med vinst? Mest snack från bolaget Idex men har aldrig levererat. Varför skulle Idex helt plötsligt börja leverera nu?

Tror du Idex kommer att stå sig i konkurrensen?
2017-02-03, 21:24
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorb89
Tekniskt finns långsiktigt stöd mellan 40-46 så ser man såna nivåer vid Q1 och fortsatt tror det finns chans för vändning från Q2 så är det nog ett väldigt attraktivt ställe att gå in med lite längre sikt igen. Ska räkna om lite tills dess och se vad som kan komma att ske framöver och bortom 2019.

Rekylen som är på G bör man nog tänka igenom utan att fångas av drömmarna, kanske får se 53kr iaf inom kort.
När du tror du FING visar rimliga nivåer från 100 kr igen?
2017-02-03, 21:27
Avslutad
En fråga, är det helt värdelöst att FPC faktiskt har samsungs mobildivision som kund nu när de köpte Delta ID. Skall man inte värdera möjligheterna med smart cards och iris alls inför 2018 - 2019?

Ericsson har ju uppvärderats en bit från botten baserat på att de kanske går bra för dom när 5g slår igenom. Fast i FPC är allting bara konkurs och död?
2017-02-03, 21:51
Medlem
zorb89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av börsvalp
Varför skall man värdera FPC till enbart 3x Idex när Idex aldrig har gått med vinst? Mest snack från bolaget Idex men har aldrig levererat. Varför skulle Idex helt plötsligt börja leverera nu?

Tror du Idex kommer att stå sig i konkurrensen?
Tror det kan straffa sig att jämföra med andra bolag som ej är lönsamma ännu, räkna på egen hand är bäst.

Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
När du tror du FING visar rimliga nivåer från 100 kr igen?
Om jag ska svara utifrån värdering så ser jag inte 100kr i pipen just nu, ska se över min kassaflödesmodell som låg på 85kr innan 2/2 men inte jättemycket som ändrats där. En miljard bort i förvärv iaf.
Snittet för de som bevakar aktien ligger nu på ca 60kr, skilj på bevakningar och gamla köprekommendationer som redan failat samt Redeye som inte räknar in kapitalbehovet i sin DCF så den är inkorrekt utförd(finns anledning de ligger +100kr högre än samtliga). Redeye hade även jätte konstig bruttomarginal som estimat, lika troligt som att Jesus skulle uppstå. Men tänk på att iaf en av killarna äger aktien samt att de ej sätter riktkurser på aktier.

Finns fortsatt enorm potential på andra marknader och om bolaget lägger korten rätt, men ser ut som det dröjer något år innan vi får svar på det.
2017-02-03, 21:54
Medlem
sheldor4599s avatar
Citat:
En fråga, är det helt värdelöst att FPC faktiskt har samsungs mobildivision som kund nu när de köpte Delta ID. Skall man inte värdera möjligheterna med smart cards och iris alls inför 2018 - 2019?

Ericsson har ju uppvärderats en bit från botten baserat på att de kanske går bra för dom när 5g slår igenom. Fast i FPC är allting bara konkurs och död?
Jag har inte kikat på Fingerprint så jag har egentligen ingen aning, men ett tips är ju att kolla vilka banker/analyshus som har säljrekar och läsa deras analyser om du är ute efter den negativa vinkeln.
2017-02-03, 21:58
Avslutad
Citat:
Tror det kan straffa sig att jämföra med andra bolag som ej är lönsamma ännu, räkna på egen hand är bäst.

Jag frågar dig återigen, hur skall Idex och Next kunna bli lönsamma i en framtid där marginalerna pressar och priset per sensor sjunker om de inte är lönsamma idag?

För vilken logik finner du i att Carnegie haussar next och idex men baissar FPC?
2017-02-03, 22:31
Medlem
zorb89s avatar
Citat:
Jag frågar dig återigen, hur skall Idex och Next kunna bli lönsamma i en framtid där marginalerna pressar och priset per sensor sjunker om de inte är lönsamma idag?

För vilken logik finner du i att Carnegie haussar next och idex men baissar FPC?
Jag sitter inte på deras material och har ej läst, vill inte ha någon åsikt om sånt jag inte vet/förstår.
2017-02-03, 22:41
Medlem
timmmys avatar
Citat:

Varför skulle Idex/Next inte kunna visa lönsamhet i framtiden? Om du inte tror att det är möjligt borde du verkligen ställa dig frågan varför du är positivt inställd till FPC. Börja med att läsa Carnegies analyser om Idex/Next, något säger mig att du inte har gjort det..
2017-02-03, 22:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av timmmy
Varför skulle Idex/Next inte kunna visa lönsamhet i framtiden? Om du inte tror att det är möjligt borde du verkligen ställa dig frågan varför du är positivt inställd till FPC. Börja med att läsa Carnegies analyser om Idex/Next, något säger mig att du inte har gjort det..
Jag läser bara kvartalsrapporterna och har aldrig sett någon lönsamhet. Så om de inte är lönsamma idag, hur skall de då kunna bli lönsamma i framtiden när priserna per sensor sjunker?

Tror du att företagen är villiga att betala mer för next och idex sensorer i olika tillämpningar än de betalar för FPC, Synaptics och Goodix?

Senaste kvartalsrapporten för Idex var förlust på 57 miljoner norska kronor ungefär.
http://hugin.info/131532/R/2055819/769951.pdf

Har du sett några stora nyheter för idex eller next angående stora leveranser detta år, eller kommande år?
2017-02-03, 22:51
Medlem
LexComs avatar
Citat:
Jag kanske tolkar fel men tycker det står ganska glasklart att Q1 2017 väntas bli lägre än Q1 2016 och Q1 2016 landade på 1490mkr så med den formuleringen väntas ett kvartal som går från 1600 till under 1490mkr.

https://www.avanza.se/placera/telegram/2017/02/02/fingerprint-intakter-1kv-spas-betydligt-svagare-an-1kv-2016.html

Ordvalet "Betydligt svagare" är en rätt jobbig formulering och sätter garanterat skräck.

Blankningarna fortsätter öka och det är inte alls konstigt med ännu ett "Sell the rumor" kvartal, vem tusan långar en katastrof rapport som man vet kommer? Det gällde samma sak med Q4an nu, jag kan omöjligt förstå tankegången utan det är helt och hållet styrt av känslor(hoppet) som man inte får ha på börsen.

Humor:
Blankarna svettas och kommer tvingas täcka pga kommande återköp.
Blankarna svettas nu, utdelning kommer garanterat skaka ned dom från trädet.

Ja det går ju inte att missförstå och självklart blir det en stor påverkan på kursen vilket vi också har sett. Blir Q1 rejält mycket sämre så kommer såklart kursen störtdyka tillfälligt. Men jag tycker ändå att det är viktigt att ta i beaktan att det INTE beror på lägre försäljning vilket istället borgar för en extrem financiell upphämtning med start i Q2. Därav så tror jag Q2 rapporten i Juli kommer vara nyckeln till hela 2017 för aktien.

Blankarna siktar såklart på ytterligare kursfall pga svagt financiellt Q1 samt JC rättegångar i april så det finns fortfarande en nedsida i aktien även om jag tror att den periodvis återhämta sig lite innan den sätter fart neråt igen. Ostabilt fram till Q2 rapport är min gissning.

Tycker ändå att aktien är billig nu i förhållande till fundamenta så tror man på bolaget och branschen i stort så är det definitivt köpläge på dessa nivåer. Men man kan absolut få räkna med att ligga lite minus periodvis om man köper nu fram till sommaren i första hand.
2017-02-03, 22:58
Avslutad
Häromdagen valde Tore att sluta som VD för next, inga kommentarer alls från Carnegie heller som vi vet har köprekommendation i Next. Allting måste ju vara frid och fröjd i Next Biometrics. Inget konstigt alls med en VD som väljer att sluta rakt upp och ner.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in