Citat:
Jag kanske tolkar fel men tycker det står ganska glasklart att Q1 2017 väntas bli lägre än Q1 2016 och Q1 2016 landade på 1490mkr så med den formuleringen väntas ett kvartal som går från 1600 till under 1490mkr.CF meddelade vid vv att Q1 skulle bli dåligt. Dock specificerades inte hur dåligt så jag tycker inte att man kan tolka det som att han inte har koll. Tvärtom så tror jag nu efter sin inkörningsperiod att han är extremt försiktig i vad han lovar. Det viktigaste är för mig att man är transparenta och ärliga. Sedan känns det betryggande att Q1 ligger helt i linje med förväntat utveckling i antalet sålda sensorer och att det inte beror konkurrensen eller liknande.
Sedan så tror jag också att det är viktigt att ha bolaget långsiktiga mål i bakhuvudet där man siktar på en marknadsandel om minst 35% över tid och 30-35% marginal. Man kan således inte bli förvånad när dessa siffror sjunker. Men självklart måste det ske i samma takt som marknadens tillväxt för att inte gå bakåt i vinst.
En annan sak att ta fasta på som kan tolkas både negativt och positivt är ju att CF uttalande om att man har gått till attack med prissättningen. Jag tolkar det som att man medvetet driver priset nedåt för att verkligen sätta press på konkursen och röka ut de som går. Lyckas det och man till och med kan ta tillbaka vissa delar från konkurenterna så är det ett smart drag. Som CF sagt så är det bättre att köra bilen än att vara passagerare.
Dock så är jag helt enig med dig gällande kursen den närmaste tiden. 40kr är inte omöjligt med lite negativa nyheter. Rimligtvis runt Q1 rapporten som kommer i samma vara som JC rättegång så där lär det basuneras ut artiklar som inte är i positiva tongångar. Där omkring så tror jag det kan bottna med undantag för att den kan sticka lite inför utdelningen.
Annars så tror jag att det är i sommar som den kan dra iväg uppåt förutsatt att Q2 blir bra och visar vägen mot ett 2017 i mitten av sitt eget intervall.
Sedan så tror jag också att det är viktigt att ha bolaget långsiktiga mål i bakhuvudet där man siktar på en marknadsandel om minst 35% över tid och 30-35% marginal. Man kan således inte bli förvånad när dessa siffror sjunker. Men självklart måste det ske i samma takt som marknadens tillväxt för att inte gå bakåt i vinst.
En annan sak att ta fasta på som kan tolkas både negativt och positivt är ju att CF uttalande om att man har gått till attack med prissättningen. Jag tolkar det som att man medvetet driver priset nedåt för att verkligen sätta press på konkursen och röka ut de som går. Lyckas det och man till och med kan ta tillbaka vissa delar från konkurenterna så är det ett smart drag. Som CF sagt så är det bättre att köra bilen än att vara passagerare.
Dock så är jag helt enig med dig gällande kursen den närmaste tiden. 40kr är inte omöjligt med lite negativa nyheter. Rimligtvis runt Q1 rapporten som kommer i samma vara som JC rättegång så där lär det basuneras ut artiklar som inte är i positiva tongångar. Där omkring så tror jag det kan bottna med undantag för att den kan sticka lite inför utdelningen.
Annars så tror jag att det är i sommar som den kan dra iväg uppåt förutsatt att Q2 blir bra och visar vägen mot ett 2017 i mitten av sitt eget intervall.
https://www.avanza.se/placera/telegram/2017/02/02/fingerprint-intakter-1kv-spas-betydligt-svagare-an-1kv-2016.html
Ordvalet "Betydligt svagare" är en rätt jobbig formulering och sätter garanterat skräck.
Blankningarna fortsätter öka och det är inte alls konstigt med ännu ett "Sell the rumor" kvartal, vem tusan långar en katastrof rapport som man vet kommer?
Det gällde samma sak med Q4an nu, jag kan omöjligt förstå tankegången utan det är helt och hållet styrt av känslor(hoppet) som man inte får ha på börsen.Tekniskt finns långsiktigt stöd mellan 40-46 så ser man såna nivåer vid Q1 och fortsatt tror det finns chans för vändning från Q2 så är det nog ett väldigt attraktivt ställe att gå in med lite längre sikt igen. Ska räkna om lite tills dess och se vad som kan komma att ske framöver och bortom 2019.
Humor:
Blankarna svettas och kommer tvingas täcka pga kommande återköp.
Blankarna svettas nu, utdelning kommer garanterat skaka ned dom från trädet.
Rekylen som är på G bör man nog tänka igenom utan att fångas av drömmarna, kanske får se 53kr iaf inom kort.