2017-02-02, 17:30
Medlem
sheldor4599s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Är det inte just sånt här flashback är till för? Vad tror ni ska/kan vi starta en tråd under ett annat delforum och försöka gå till botten med alla personkopplingar och turer som varit? Eller finns det kanske redan som jag missat.
Det är ju inte så svårt att gräva fram identitet egentligen om det bara är den man är ute efter. Vad jag förstår är det väl dessutom en öppen hemlighet bland de som är knee deep i sekten.

Det skulle ju vara intressant om någon journalist gjorde ett reportage om honom och i samarbete med honom så man får veta lite mer om hur en privatperson blir en ambassadör för en aktie på det sätt han blivit. Lite mer djupgående än intervjun som gjordes med honom i Fill or Kill-podden.
2017-02-02, 17:37
Medlem
zorb89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorb89
Förtroendekris var ordet.

Lite osäker på vad som kommer ske med aktien på lång sikt men håller 48-50kr så ser det nog bra ut. Blankarna verkar dock tro på betydligt lägre kurser så man får vara försiktig när man går in.

Klart som korvspader att sånt här påverkar.
* JC är den största ägaren med ca 20m aktier eller nått sånt.
* Lars har marknaden haft respekt för och äger dessutom en hel del han också.
* JC har väl hånat varenda konkurrent samt även en hel del partners och blivande kunder på twitter.

Såna här personer med så mycket makt påverkar stort vid röstning och kan blocka bud etc. Lägg till faktorn att de kan sälja av vid sånt här strul, hur skulle det påverka aktien tror ni?
Marknaden blir såklart rädd och prisar in dom riskerna även om en försäljning av kakmonstret skulle vara positivt för ägarna på sikt.

Jag lider med de inom bolaget som får dras med det här, tar så mycket fokus och energi.
Kunde nog inte bli så mycket sämre idag, milda makter hur fort saker kan ändras och hur viktigt det är att hålla koll på det tekniska.

* BM slaktades redan nu i Q4, från 49-44%
* Q1 att bli sämre än Q1 2016, jösses... Skapar enorm osäkerhet om intäkts prognosen(CF bevisat att han ej har koll)
* Målen sänktes till det jag räknade med i min uppdaterade DCF, RM också rätt fram till 2019.

Rätt säkert att aktien kommer vara svag till iaf Q1an, dock möjligt med rekyler pga utdelning och beroende på blankningen. Ska man satsa långsiktigt på fing igen är det då från Q1 dippen man bör ta chansen.

40-45 ej omöjligt.
2017-02-02, 17:50
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Kunde nog inte bli så mycket sämre idag, milda makter hur fort saker kan ändras och hur viktigt det är att hålla koll på det tekniska.

* BM slaktades redan nu i Q4, från 49-44%
* Q1 att bli sämre än Q1 2016, jösses... Skapar enorm osäkerhet om intäkts prognosen(CF bevisat att han ej har koll)
* Målen sänktes till det jag räknade med i min uppdaterade DCF, RM också rätt fram till 2019.

Rätt säkert att aktien kommer vara svag till iaf Q1an, dock möjligt med rekyler pga utdelning och beroende på blankningen. Ska man satsa långsiktigt på fing igen är det då från Q1 dippen man bör ta chansen.

40-45 ej omöjligt.
Vad är BM? Men du skrev innan att så länge 48-50 hölls så var det okey, vilket det har gjort idag?
2017-02-02, 19:29
Medlem
jack.danielss avatar
Sålde skiten idag via en stoploss på 50! hade ett GAV på runt 100, så förlorade en anselig mängd pengar. men det känns skönt att bli av med BOJSÄNKET!! när den andra delen av min portfölj har gått upp, har FPC legat där och tuggat i sig alla (goda) uppgångar!

Men....men...får se det som läropengar. vad har jag då lärt mig?

1. Blankas en aktie så hårt som FPC, så finns det ofta goda skäl för det. dom som gör det, har det som sin profession, alltså hyggligt pålästa.

2. Inget ont om Crow...hmm...hmm och liknande skribenter, men det blir lätt haussande inlägg från dem.

3. FPC och liknande aktier skall ses som en lottsedel och skall behandlas därefter, inte som i mitt fall, 40% av portföljen.

4. låna ALDRIG pengar till aktieköp, min förlust kan jag ta utan att försaka något. Surt för stunden, men det går väl över! har läst om lirare på placeras forum som belånat sig för hundratusentals kronor. Undrar hur de känner sig idag? det verkar ju inte finnas någon botten i aktien?
2017-02-02, 19:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av jack.daniels
Sålde skiten idag via en stoploss på 50! hade ett GAV på runt 100, så förlorade en anselig mängd pengar. men det känns skönt att bli av med BOJSÄNKET!! när den andra delen av min portfölj har gått upp, har FPC legat där och tuggat i sig alla (goda) uppgångar!

Men....men...får se det som läropengar. vad har jag då lärt mig?

1. Blankas en aktie så hårt som FPC, så finns det ofta goda skäl för det. dom som gör det, har det som sin profession, alltså hyggligt pålästa.

2. Inget ont om Crow...hmm...hmm och liknande skribenter, men det blir lätt haussande inlägg från dem.

3. FPC och liknande aktier skall ses som en lottsedel och skall behandlas därefter, inte som i mitt fall, 40% av portföljen.

4. låna ALDRIG pengar till aktieköp, min förlust kan jag ta utan att försaka något. Surt för stunden, men det går väl över! har läst om lirare på placeras forum som belånat sig för hundratusentals kronor. Undrar hur de känner sig idag? det verkar ju inte finnas någon botten i aktien?
Blir du bitter om aktien står i 150 om 2 år? FPC har haft sättningar förr. 2013-2015 var det jävligt illa ute... Samma skit som nu, den stora skillnaden är ju att FPC har pengar i kassan att slåss med samt en fot in i Samsung. Vi får se, antingen blir det bra eller så förlorar man allt
2017-02-02, 19:40
Medlem
zorb89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Vad är BM? Men du skrev innan att så länge 48-50 hölls så var det okey, vilket det har gjort idag?
Bruttomarginal, det egentligen viktigaste nyckeltalet. Tyder i mina ögon mycket på att konkurrensen hotar och inte direkt produktmixen som andra vill få det låta som, hade själv räknat med 46% i Q4 och det var i värsta fall...

När jag skrev det inlägget hade jag lite koll på en sak men graferna uppdateras och jag har funnit andra saker och då ser 45-46 mest intressant men risk även för ~40kr om inte 45-46 håller.

Egentligen bör man inte sälja såna här dagar om man ligger inne, bättre sälja på rekylerna som oftast kommer. Men förstår givetvis att det är svårt att släppa på såna om man läser håsarnas drömmar för det ska alltid ralla 100% när det börjar ticka åt andra hållet....

Usch, verkligen tråkig utveckling det här för alla trogna..
2017-02-02, 19:46
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Egentligen bör man inte sälja såna här dagar om man ligger inne, bättre sälja på rekylerna som oftast kommer. Men förstår givetvis att det är svårt att släppa på såna om man läser håsarnas drömmar för det ska alltid ralla 100% när det börjar ticka åt andra hållet....

Usch, verkligen tråkig utveckling det här för alla trogna..
OK. Nej jag säljer inte. Mitt GAV är runt 38 och det är idioti att sälja på dessa nivåer om man som jag dessutom är långsiktig.
2017-02-02, 19:47
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av börsvalp
Blir du bitter om aktien står i 150 om 2 år? FPC har haft sättningar förr. 2013-2015 var det jävligt illa ute... Samma skit som nu, den stora skillnaden är ju att FPC har pengar i kassan att slåss med samt en fot in i Samsung. Vi får se, antingen blir det bra eller så förlorar man allt
Hur menar du att FING ska använda "sina pengar i kassan" att slåss med?
2017-02-02, 19:50
Medlem
jack.danielss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av börsvalp

Nä, det är ett spel som skall spelas, ibland förlorar man. är dock inte helt ute, behöll en liten "kontrollpost" så kan ju gå in igen när det det vänder upp....haha
2017-02-02, 20:04
Medlem
Citat:
Bruttomarginal, det egentligen viktigaste nyckeltalet. Tyder i mina ögon mycket på att konkurrensen hotar och inte direkt produktmixen som andra vill få det låta som, hade själv räknat med 46% i Q4 och det var i värsta fall...

Men marginalpress har ju bara varit en tidsfråga? Bolaget har kanske själva varit dåliga på att förmedla men jag har för mig att det nämnts iaf. Utanför sekten har det iaf varit uppenbart.

Saken är väl att investerare sett det dom vill se oavsett hur verkligheten ser ut?

Frågan är om man kan lita på bolagets prognoser, biometri kommer troligen vara en snabbt växande marknad periodvis iom nya tillämpningsområde och då handlar det ju om fing's erbjudande kan överglänsa konkurrenternas.

Något förvånad över uttalandet om några 100 miljoner enheter inom smartcards redan i år, har bolaget kommenterat det vidare, nån som vet?
2017-02-02, 20:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Hur menar du att FING ska använda "sina pengar i kassan" att slåss med?
Förvärv som t ex igår.

Investeringar i forskning och utveckling och uppköp av bolag med lovande teknik.
2017-02-02, 21:48
Medlem
CASHFL0Ws avatar
Har aldrig tidigare riktigt vågat gå in i FP.
Men nu när det blir hög utdelning och så pass lågt P/E så är man ju tvungen att köpa in sig.

Dock känns det ju som att några stora aktörer vet något som vi småinvesterare inte vet.
Skulle inte förvåna mig om Fingerprints går i konkurs om nån månad haha.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in