2015-06-29, 15:03
Medlem
Grandesporross avatar
Fingerfeber har redan prisat in 2015 2,2 mdr prognosen mer eller mindre. Om de inte ökar prognosen igen eller nyheter om 2016 (långt kvar) finns det ingen större anledning på att komma upp mycket högre just nu.

Att vinsthemtagningen börjar däremot är en stor anledning till att se upp.
-8% vid öppningen bara för att grekerna latjar och inte tar ansvar. Överreaktionen neråt är stor men även uppgångarna.

Vill FPC allt väl men det är inte sunt med 10% varje dag, nu sitter den runt 180 kr, tisdag +10% 200 kr? Ohållbart. Vi kommer inte glida på 180 kr till nyheter eller q2, titta FPC historiken, upp eller ner men aldrig sidledes.
2015-06-29, 15:48
Medlem
zorb89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandesporros
grattis Zorb Själv blev man skraj och tog ut vinst för tidigt. Står dock fast vid att kursen är på tok för hög för att sitta bekvämt i, vill inte förstöra festen men väldigt spekulativ uppgång...
Gjorde nog amatörmisstaget att tänka att aktien är dyr när ingen annan tycker det...

Citat:
Ursprungligen postat av Gunvald007
Kan bara lyfta på hatten och gratulera dig zorb!

Där ser ni andra hårt arbete lönar sig!

Lycka till folket!
Stort tack alla! Hårt jobb har de verkligen varit men det har också varit kul, lärt mig så äckligt mycket mer tack vare det här bolaget.

Grandesporros m fl.
Ni har nog lite fel tänk när det gäller värderingar. Vad stod kursen på när ni började, 90,100,110,130? När jag hittade FPC så omsatte de 90mln under 2013 MEN aktiekursen låg runt 50-70kr. Men på den tiden så satt man och räknade på vad som skulle komma och då skulle kursen upp ordentligt och därav var kursen rimlig. Ni skriver nu att den är fullvärderad? Vadå fullvärderad... Vilken är den exakta dagen för att justera kursen till 2016,2017,2018?????
Så säg att 2015 ger kurs på 190kr och 2016 ger 450kr(motiverat värde), vilken är dagens mest rimliga kurs? Vill ni komma på det före marknaden och vinna pengar på det är det nog bäst för er att lista ut det redan nu.

Och det är just därför jag säger att ni ska LIGGA lång och inte tänka så mycket på kursen ni köper för idag, kan säga att jag idag fick in pengar på kontot ifrån min far som jag köpte FPC aktier för. Han ska ha de liggandes 1-4år eller till att jag ser ett nytt spelplan som inte längre är säkert. Köpkurs: 180,5kr

2015-06-29 xxxxxxx Köp
Fingerprint Cards B
xxxx 180,50 SEK

ENDA gången köpkurs är intressant är när man tradar!!!
2015-06-29, 16:03
Medlem
Grandesporross avatar
Du har nog rätt Zorb, men det är gött att vinna pengar men värre att förlora.
När man går upp sliten på morgonen och ser att portföljen går ner 8% innan handeln ens börjat, det är fan hårt. Därför jag står utanför nu, kommer jag förlora på det? mycket möjligt. Men jag har säkrat 100% av vinsten. Ser bara risken som stor att den kortsiktigt inte kommer gå bra. Däremot ser jag en möjlighet i Braincool som gått ner idag och triggers till den kommer inom kort. Vem vet jag kanske kommer in tungt i FPC igen när BC rusat o svällt upp portföljen Håller endel likvid annars om det jag befarar infriarsig.

Behöver nog mer erfarenhet för att inte ta dom kortsiktiga smällarna så hårt.
2015-06-29, 16:08
Medlem
zorb89s avatar
Citat:
Du har nog rätt Zorb, men det är gött att vinna pengar men värre att förlora.
När man går upp sliten på morgonen och ser att portföljen går ner 8% innan handeln ens börjat, det är fan hårt. Därför jag står utanför nu, kommer jag förlora på det? mycket möjligt. Men jag har säkrat 100% av vinsten. Ser bara risken som stor att den kortsiktigt inte kommer gå bra. Däremot ser jag en möjlighet i Braincool som gått ner idag och triggers till den kommer inom kort. Vem vet jag kanske kommer in tungt i FPC igen när BC rusat o svällt upp portföljen Håller endel likvid annars om det jag befarar infriarsig.

Behöver nog mer erfarenhet för att inte ta dom kortsiktiga smällarna så hårt.
Jag har legat en HEL del % back i FPC men jag var påläst och visste då att den en dag skulle återhämta sig och stiga mot skyarna. Därför ber jag nykomlingar här alltid samma tips, läs på och bilda en egen uppfattning och gör ett långsiktigt val. Lås en mindre summa ni inte behöver och lek med resten. Min tradingportfölj ligger en hel del kronor efter långa portföljen.
Bara öppna 2 konton på Avanza och splitta.
2015-06-29, 16:30
Medlem
zorb89s avatar
Något måste släppas imorgon. Inte normalt att PB går upp 30% och FPC 8% en dag som denna.

Honor 7, ZTE, Meziu och Xioami men Honor 7 och ZTE är de som verkligen är intressant och troliga.
2015-06-29, 17:05
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Har sålt av en halvtaskig fond och ska gå in med ca 200k till i FING (inkl mitt 70k+ nuvarande innehav).
2015-06-29, 17:27
Medlem
Pangon90s avatar
Citat:
Gjorde nog amatörmisstaget att tänka att aktien är dyr när ingen annan tycker det...

Ja det är ju lätt hänt när man baserar sina ekonomiska beslut på magkänsla istället för analyser och siffror. Men du har ju gjort vinst iallafall så det är ju positivt!
Senast redigerad av Pangon90 2015-06-29 kl. 17:33.
2015-06-29, 17:39
Medlem
zorb89s avatar
Grattis Pangon90! Vi långliggare ser ut att bli vinnarna och kycklingarna som varit inne här och svamlat undrar nog varför de inte läste på och investerade istället
2015-06-29, 17:47
Medlem
Pangon90s avatar
Härligt avslut idag på 182:-, All time high!

Förhoppningsvis börjar marknaden få större förtroende för FPC ledning då bolaget det senaste året infriat alla sina löften och tidigare uttalanden om snabbt växande marknad och dominans.

Det skulle kunna betyda att investerare även tar bolagets prognos för 2016 på allvar = prisar in denna tidigare än man gjorde 2015 när osäkerhet fanns. Jag menar, om bolaget kommer omsätta 5-8 miljarder SEK nästa år med miljardvinster så är ju dagens värde inget att skrämmas av. Snarare är det ett kap.

Säg att nästa års vinst skulle bli 1,5 - 2 miljarder, när ska detta prisas in? Innan, under eller efter 2016? Tippar på 300-500:-/aktie under 2016. Detta kan ju Lantto slänga ur sig när som helst och då smäller det säkerligen till i och med det ökade förtroendet. Nu har bolaget bevisat att man inte leker.
2015-06-29, 17:47
Medlem
zorb89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaphals
Fick en sudd pengar över och köpte FP till 164.50 nyss :O Har jag gjort bort mig nu?
Läste någonstans att långsiktigt +6 månader så kanske det är en bra affär..
182kr
2015-06-29, 17:54
Medlem
Pangon90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorb89
Grattis Pangon90! Vi långliggare ser ut att bli vinnarna och kycklingarna som varit inne här och svamlat undrar nog varför de inte läste på och investerade istället

Haha tack! Såna här dagar får man ta mig fan ingenting gjort, sitter bara och stirrar och är glad. Loggar in på avanza och gnuggar sig i ögonen emellanåt. Kan jag tänka mig att du gjorde också när miljonen var uppnådd!

Ja vi presenterade ju en hel del bra underlag på 30-kronorsnivån så att vem som helst - med ögonen öppna - skulle kunna fatta vad som var på väg. Ja jäklar vad dom måste sitta och vara arga på sig själva nu.

Ser att det är du som skriver rätt mycket här nu för tiden, själv vaknade jag en dag och bara undrade "varför i helvete sitter jag och skriver där på flashback till alla otacksamma jävlar". Sedan slutade jag.
2015-06-29, 18:43
Medlem
zorb89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pangon90
Haha tack! Såna här dagar får man ta mig fan ingenting gjort, sitter bara och stirrar och är glad. Loggar in på avanza och gnuggar sig i ögonen emellanåt. Kan jag tänka mig att du gjorde också när miljonen var uppnådd!

Ja vi presenterade ju en hel del bra underlag på 30-kronorsnivån så att vem som helst - med ögonen öppna - skulle kunna fatta vad som var på väg. Ja jäklar vad dom måste sitta och vara arga på sig själva nu.

Ser att det är du som skriver rätt mycket här nu för tiden, själv vaknade jag en dag och bara undrade "varför i helvete sitter jag och skriver där på flashback till alla otacksamma jävlar". Sedan slutade jag.
Gjorde du också miljonen idag?!!!

Jo jag förstod att du försvann av den anledningen, haft lust flera gånger jag också men samtidigt är det värt bekymret och man lär sig ännu mer utav att ta diskussion med trollen. Man påminner sig själv om varför man har satt allt man har på ett enda kort

Aktier värderas på framtida förhoppningar(finns inget att tveka om längre) men enda går detta inte in

2015
Omsättning: 2200mln
Rörelsekostnader: 70+75+80+85 = 310mln
Marginal: 33%(antagligen högre)
Antal aktier: 64mln
InkomstSkatt: 0% iår

2200*0,33 = 726mln
726-310 = 416mln
416/64 = 6,5
6,5*PE30 = 195kr i motiverad kurs för 2015

2016
Omsättning: 6000mln(JL lär med stor sannolikhet sätta en lägre som likt iår justeras upp under året)
Rörelsekostnader: 90+95+100+105 = 390mln
Marginal: 33%(antagligen högre)
Antal aktier: 64mln
InkomstSkatt: 22%

6000*0,33(marginal) = 1980mln
1980 *0,78(skatteavdrag på inkomsten) = 1544mln
1544-390mln(efter rörelsekostnader avdragen) = 1154mln i vinst efter skatt
1154/64(vinst per aktie) = 18kr vinst/aktie
18*PE 25(börjar justera ned tillväxten här) = 450kr i aktiekurs 2016!!!!

2017?

2018?

2019?

2020?

Man är dum ifall man börjar spåna längre fram men kursen ska låååångt upp men saker och ting kan ske på resan som ändrar detta och därför bör kursen ligga mittemellan 2015-2016 när 2015s omsättning börjar nås(vid nästa stororder om ~400mln).

Och vissa tycker det är dyrt och orimligt..

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in