2015-06-25, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zorb89
Jag har all respekt för Ava mannen, men FPC är jättesvår att följa genom TA nu. "Köplägen" är lätt då det hela tiden är köpläge nu

Kan knappt sova på nätterna nu, vill se den stora dagen 20/8. Herrejävlar vad spännande att se marknaden och medias svar när vinsten nu kommer.

Hahaha Deja Vu e det 2008 eller.. allt skall upp
2015-06-25, 21:13
Medlem
zorb89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Ser att du citerat mig här

Så hur mycket är FÖRETAGET Fingerprint värt då menar du?
Vad aktien kostar har inget med förtagets värde att göra.

Hur jag kunnat missat deras stororder? Enkelt har inte följt bolaget och kommer inte följa det heller, jag håller inte på med förhoppningsaktier.
Jag har försökt följa upp allt så läs alla mina tidigare inlägg i ämnet, finns en hel del räkneexempel du kan kolla på.

Kan kort säga varför kursen går upp och varför den kommer fortsätta här nedan:
* Fingersensorer håller på att bli standard nu i mobiler och även bankkort är på ingående men ett par år kvar innan de når ut stort tror jag. Google, microsoft, mastercard, apple, samsung, paypal etc etc.
* Fingerprint cards har de bästa sensorerna och konkurrenterna lyser med sin frånvaro gällande Touch sensorer(likt Iphones).
* De har nu satt prognos runt 2,2miljarder för 2015 efter 2st omvända vinstvarningar ifrån 1 samt 1,5miljarder på KORT tid. De har fått in totalt 1,3miljarder som vi nu vet.
* Kunder såsom Huawei, OPPO, Coolpad, HTC, Gionne och fler är på ingående såsom ZTE, Xiaomi och Lenovo. Även Microsoft och Google har nära samarbete med FPC.
* Marginalen kommer variera men sätts till runt 33% på sålda varor. Fasta utgifter iår räknas ligga runt 70-90mln/kvartal.

Köprekar har nu börjat nå ut med exempel Stockpickers:
Citat:
FUNDAMENTAL ANALYS

FING B | MID CAP | 131,75kr

Vi har under flera år följt Fingerprint Cards utvecklingsresa och ett par gånger valt bolaget till vårt Vinnarnummer, senast 2013 då aktien kostade 14,80kr, vilket sett till dagens kursnivå motsvarar en värdeökning på nästan 1 000 %. Utvecklingen understryker naturligtvis betydelsen av långsiktighet.

Samtidigt har strategin, i Fingerprint Cards fall, varit minst sagt utmanande då vinstvarningar demolerat uppblåsta försäljningsprognoser och då insiderhärvor samt falska bud prytt löpsedlarna. Detta har sannolikt orsakat gråa hår hos den mest inbitne byrålådsplaceraren vars övertygelse varit att tekniken och bolaget kommer att nå framgångar.

Under våren har vi däremot fått uppleva ett trendskifte tack vare en kommunicerad orderkavalkad vilket bevisligen är ett styrketecken om att marknaden nu tar fart och att Fingerprint Cards position är stark. Utvecklingen har resulterat i två omvända vinstvarningar, varav den senaste kommunicerades i tisdags. Då skruvades omsättningsprognosen för innevarande år upp till 2,2 Mdr kr, från att så sent som för några veckor sedan höjts till minst 1,5 Mdr kr. Prognoshöjningen känns naturligtvis omtumlande med tanke på att Fingerprint ifjol omsatte ungefär en tiondel av den förväntade försäljningen. Däremot framstår inte prognosen särskilt dramatisk beaktat att ledningen tidigare förutspått att hälften av alla smartphones redan under nästa år kommer att vara försedda med fingeravtryckssensorer. Det skulle i volym innebära omkring 750 miljoner enheter. Nyligen flaggade dessutom VD:n för att antalet kan bli än större då hjulen nu snurrar fortare än förväntat och tack vare Googles initiativ att införa stöd för fingersensorer i nästa Android-version, en given katalysator till ökad marknadspenetration för tekniken.

Räknar vi med ett genomsnittligt sensorpris på 3 usd motsvarar den ökade försäljningsprognosen en volym om ca 90 miljoner sensorer. För att få en fingervisning om att fler prognoshöjningar kan bli aktuella och att bolaget även under nästa år bör kunna upprätthålla en exceptionell tillväxttakt, hoppas enbart den befintliga kunden, Huawei, sälja 100 miljoner smartphones i år. Adderar vi prognoser från Oppo och Coolpad, vilka också finns på kundlistan, fördubblas antalet.

Frågan är då vad som väntar nästa år?

Konkurrenterna, förutom Synaptics, lyser nämligen med sin frånvaro, vilka beaktat avsaknaden av

referenskunder förmodligen har en utmanande startsträcka att avverka innan de når Tier 1-spelarna. Detta indikerar att det finns en förhållandevis hög inträdesbarriär och att Fingerprint Cards produktmix erbjuder hög prestanda till ett konkurrenskraftigt pris. Dessutom finns signaler som pekar mot att Qualcomm kan vara tandlösa i deras satsning på ultraljudsbaserad teknik.

Därutöver har HTC, vilka tidigare använt Synaptics sensorer, nu valt att samarbeta med Fingerprint. Därmed framstår inte heller huvudkonkurrentens partnerskap med Samsung som huggen i sten, i synnerhet inte då mobiljätten generellt föredrar fler leverantörer. Mycket talar alltså för att innevarande års försäljningsnivå endast är uppvärmningen inför vad som komma skall och därmed inte heller särskilt relevant ur ett värderingsperspektiv.

Istället är det 2016 och framåt som lockar till en räkneövning, vilket av naturliga skäl inte är någon enkel uppgift, i synnerhet inte då förmodligen tekniken nu står redo att även erövra gränsliggande segment såsom tablets, laptops, wearables och olika datatillbehör. I volym motsvarar detta ungefär halva smartphonemarknaden. Dessutom finns smarta kort med lovande potential.

Då Fingerprint sitter med den i särklass bredaste produktportföljen och dessutom är bestyckade med en elitstyrka av forna telekomrävar från Ericsson ser vi inget slut på denna framgångssaga. Vi sticker därmed ut hakan och räknar med att bolaget säljer ca 250 miljoner sensorer under nästa år till ett genomsnittligt pris av 2,5 usd. Det motsvarar en marknadsandel på 28 % utifrån Gartners volymprognos för smartphonemarknaden och att 60 % av dessa telefoner är sensorförsedda. Vi estimerar således en nettoomsättning på ca 5 Mdr kr, vilket motsvarar en dryg fördubbling jämfört med årets intäktsprognos. Då kostnadsökningen lär bli rejält på efterkälken i relation till omsättningstillväxten ser vi förutsättningar till att vinsten per aktie skall landa kring 12 kr, med hänsyn tagen till full utspädning från utestående optionsprogram.

Det innebär att aktien handlas med en vinstmultipel på ca 10 för nästa års vinst vilket inte framstår
som dyrt. Av erfarenhet vet vi att aktiemarknaden brukar överreagera, såväl åt det negativa som det positiva hållet. Nu är läget extraordinärt tack vare att Fingerprint skriver börshistoria avseende accelererationstakten i försäljningsutvecklingen där fundamenta via en vinstexplosion och starkt kassaflöde byggs upp. Vi är därmed inte förvånade om aktien fördubblas under den kommande 12-månaderperioden. Därmed ser vi ingen anledning att frångå vårt spekulativa köpråd som nu övergår till en regelrätt sådan med riktkurs om 180 kr.

Fingerprint Cards ¿ Ett avtryck i svensk börshistoria

Viktigast är nu att vinsten kommer den 20/8 och därifrån kommer den öka det dubbla närmsta kvartalen och detta kommer få marknadens intresse, därför positionerar man sig nu i förväg då media varit emot FPC under lång tid, de kommer ändra sig kan jag lova och då ger det stor reklam.

Så det här är ett Case man bör lägga mycket tid på att gå igenom.
2015-06-25, 21:19
Medlem
zorb89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandesporros
Det var ju en lite omotiverad uppgång idag endå.
Det blir alltid frisk med trading första timmen hittar säkert en fin lucka att gå in billigt där
Gissar på ned imorgon, DBL Aka CBK storsäljare. Jag släppte 15% i slutet idag, måste chansa att följa deras lilla spel.

Rolig stängning med ATH respektive dagshögsta, det är rätt starkt...
2015-06-25, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zorb89
Jag har försökt följa upp allt så läs alla mina tidigare inlägg i ämnet, finns en hel del räkneexempel du kan kolla på.

Kan kort säga varför kursen går upp och varför den kommer fortsätta här nedan:
* Fingersensorer håller på att bli standard nu i mobiler och även bankkort är på ingående men ett par år kvar innan de når ut stort tror jag. Google, microsoft, mastercard, apple, samsung, paypal etc etc.
* Fingerprint cards har de bästa sensorerna och konkurrenterna lyser med sin frånvaro gällande Touch sensorer(likt Iphones).
* De har nu satt prognos runt 2,2miljarder för 2015 efter 2st omvända vinstvarningar ifrån 1 samt 1,5miljarder på KORT tid. De har fått in totalt 1,3miljarder som vi nu vet.
* Kunder såsom Huawei, OPPO, Coolpad, HTC, Gionne och fler är på ingående såsom ZTE, Xiaomi och Lenovo. Även Microsoft och Google har nära samarbete med FPC.
* Marginalen kommer variera men sätts till runt 33% på sålda varor. Fasta utgifter iår räknas ligga runt 70-90mln/kvartal.

Köprekar har nu börjat nå ut med exempel Stockpickers:

Viktigast är nu att vinsten kommer den 20/8 och därifrån kommer den öka det dubbla närmsta kvartalen och detta kommer få marknadens intresse, därför positionerar man sig nu i förväg då media varit emot FPC under lång tid, de kommer ändra sig kan jag lova och då ger det stor reklam.

Så det här är ett Case man bör lägga mycket tid på att gå igenom.

Tackar för infon.

Visst är branschen på frammarsch. När de första bilarna kom så fanns det hundratals biltillverkare, samma när datorena kom, det fanns hundratals tillverkare, de allra flesta av dessa försvann. Just därför jag inte vill vara delägare i små nya företag, för stor risk, visst Fingerprint kanske är det nya Volvo och då lär du tjäna en förmögenhet framöver.. men som sagt inte min sorts investering.
2015-06-25, 22:16
Medlem
ska man sälja eller kommer den att fortsätta stiga imorgon?
2015-06-25, 22:57
Medlem
Harry_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halshuggning

den kommer att stiga till 500:- när du säljer
2015-06-25, 23:04
Medlem
kaempfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halshuggning

Kors. Du bör nog inte ens ha ett innehav om du måste förlita dig på vad andra tror på ett forum.
2015-06-26, 09:24
Medlem
Grandesporross avatar
Ser riktigt starkt ut. 2% dippar sedan stockpicker gav 180 kr riktkurs. inte dåligt
2015-06-26, 10:07
Medlem
zorb89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandesporros
Ser riktigt starkt ut. 2% dippar sedan stockpicker gav 180 kr riktkurs. inte dåligt
Tror det blir dipp idag så avvaktar köp till till callen. Dbl tillhör nog cbk som det ser ut.
2015-06-26, 11:24
Medlem
zorb89s avatar
Hahah fpc vet inte vad sur börs betyder!
2015-06-26, 11:31
Medlem
Grandesporross avatar
Stört! Lite väl mycket hype endå den gick ju för fan upp 10% igår. Vill ju inte ha ett ras igen p.g.a spekulation. Å andra sidan FPC har alltid varit volatil

Det måste ner fram mot stänging !!! mina fingrar duuuh
Senast redigerad av Grandesporros 2015-06-26 kl. 11:41.
2015-06-26, 19:27
Medlem
Gaphalss avatar
Fick en sudd pengar över och köpte FP till 164.50 nyss :O Har jag gjort bort mig nu?
Läste någonstans att långsiktigt +6 månader så kanske det är en bra affär..

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in