2015-05-29, 19:53
Medlem
Grandesporross avatar
fingret lockar starkt , men när den klättrat så mycket på så kort tid och det pratas om IT krashensnivåer är det nog bäst ställa sig vid sidan om o köpa på en nergång, inte en uppgång. inte för att jag vet något särkilt eller har erfarenhet. Sunt förnuft, men likväl drar det i gamblern du har inombords Imorse avstog jag från fingret och gick allin i braincool som gick ner nästan 4% igår.
Senast redigerad av Grandesporros 2015-05-29 kl. 19:55.
2015-05-29, 20:27
Medlem
Allt handlar om hur man bedömer marknaden. Är man benhård och konservativ i sina analyser så ger en vinst på 151,52 mkr ca 2,6 vinst/aktie. Då blir en motiverad kurs ca 65 SEK för PE 25.

Blir rörelseresultatet 100 miljoner högre, dvs runt 250 mkr, vilket inte är otroligt, det kan ske, så blir motiverad kurs ca 110 SEK för PE 25. Nu är dock FPC fortfarande ett förhoppningsbolag, med en potentiellt ljus framtid, så det kan motivera en högre kurs än vad de fundamentala nyckeltalen ger sken av, men ett förhoppningsbolag som gör vinst. Det är inte vad jag skulle kalla ett luftslott.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2015-05-29 kl. 20:30.
2015-05-29, 20:46
Medlem
trustmeiamadoctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Allt handlar om hur man bedömer marknaden. Är man benhård och konservativ i sina analyser så ger en vinst på 151,52 mkr ca 2,6 vinst/aktie. Då blir en motiverad kurs ca 65 SEK för PE 25.

Blir rörelseresultatet 100 miljoner högre, dvs runt 250 mkr, vilket inte är otroligt, det kan ske, så blir motiverad kurs ca 110 SEK för PE 25. Nu är dock FPC fortfarande ett förhoppningsbolag, med en potentiellt ljus framtid, så det kan motivera en högre kurs än vad de fundamentala nyckeltalen ger sken av, men ett förhoppningsbolag som gör vinst. Det är inte vad jag skulle kalla ett luftslott.

Instämmer. Att säga att den "värderas till samma nivå som under IT-bubblan" säger inte speciellt mycket då de underliggande faktorerna är annorlunda när 1) vi har en mogen marknad och 2) vi har redan 1 miljard + i omsättning för året och intäkterna förväntas eskalera under Q3 och Q4 enligt tidigare uttalanden från Lantto. Detta förstärks ju ännu mer med tanke på Googles presentation under gårdagen, ser inte att en kurs på 130-140 SEK skulle vara omotiverad i dagens läge om man ser ett halvår framåt eller så!

Men som Zorb skriver, certen drar ner aktien rejält. Upp som en sol, ned som en pannkaka. Varje uppgång och nedgång trefaldigas ju i princip när såna instrument är med i leken...

Själv ska jag sluta trada denna aktien nu utan bara ligga lång, trenden är ju onekligen upp!
2015-05-29, 20:51
Medlem
zorb89s avatar
Citat:
Ja det är inte super billigt nu kan man väl inte säga, omsättningsestimatet för helåret ligger på + 1,5 bn SEK. 1 bn SEK är fixade.

Om man bara kollar på några av de fundamentala nyckeltal så kan det kanske se ut som nedan. Men det kan bli mycket bättre med.

q1:

Nettoomsättning 139,9 mkr
Kostnad sålda varor -102,5 mkr
Bruttoresultat 37,4 mkr
Försäljningskostnader -19,2 mkr
Administrationskostnader -8,5 mkr
Utvecklingskostnader -41,8 mkr
Övriga rörelseintäkter/kostnader 13,4 mkr
Rörelseresultat -18,8 mkr

Bruttomarginalen på sålda varor ligger runt 26,8%.

q2

Nettoomsättning: 340 mkr
Kostnad sålda varor: - 248,88 mkr
Bruttoresultat: 91,12 mkr
Försäljningskostnader -20 mkr
Administrationskostnader -10 mkr
Rörelseresultat 19,32 mkr

q3

Nettoomsättning: 500 mkr
Kostnad sålda varor: - 366 mkr
Bruttoresultat: 134 mkr
Rörelseresultat 62 mkr

q4

Nettoomsättning: 600 mkr
Kostnad sålda varor: - 439,2 mkr
Bruttoresultat: 160,8 mkr
Rörelseresultat 89 mkr

Rörelseresultat/vinst för 2015 : 151,52 mkr
Helt fel, som tur också.

Spricker redan på Q3 eftersom bolaget inte fått in order för leverans under Q4 ännu.

1.000-340-140 = 520mln vet vi redan nu för Q3 där vi inte ens är ännu så räkna med +600mln endast i Q3 och varför skulle Q4 stanna av HELT då det är årets klart starkaste kvartal?

Nja vi kommer närma oss 2 miljarder, JL sätter bara säkra prognoser för att det inte ska bli nått skit.

26% i marginal är också helt fel att räkna med då du måste använda den JUSTERADE marginalen. Så sätt den till 36% istället så blir det närmare sanningen.

Kontrollräkning:
140*0,36-19(försäljng)-9(adm)-42(utv) = -19,6(-18,8 blev resultatet)

Utvecklingskostnaden kommer också öka då de nu ska anställa lite mer folk.

Därför byggde jag denna preliminära modell:
Citat:
Q1
Omsättning: 140mln
Justerad Bruttomarginal: 36%
Rörelsekostnader: 70mln
Resultat: 140*0,36-70 = 19,6mln(18,8)

Q2
Omsättning: Minst 340mln(enligt JL)
Rörelsekostnader: 80mln
Resultat: 42mln

Q3
Omsättning: 1000-140-340 = 520mln(minimum)
Rörelsekostnader: 90mln
Resultat: 97mln

Q4
Omsättning: uppskattningsvis 800mln
Rörelsekostnader: 100mln
Resultat: 188mln

Helårets resultat efter denna simpla uträkning/antagande:
188+97+42-19 = 308mln i vinst! och ger ett EBITDA runt 17%.

Ska vi sen använda PE tal som om att FPC skulle växa lika segt som omx30, knappast utan MINST PE30 iår om inte 40.

308/57(antal aktier) = 5,4kr vinst/aktie
5,4*30 = 162kr i motiverad aktiekurs för 2015

Nästa år exploderar marknaden tack vare MASTERCARD, MICROSOFT OCH NU GOOGLE

"Google = Ingen order" Googles jobb med Android M är det största som hänt för marknaden, det är här standarden nu sätts. Ni kan sitta och blunda hur mycket ni vill nu men nästa eller nästnästa år då ni INTE kan köpa en telefon UTAN sensor kommer ni tänka "Jaha nu förstår jag vad som hände för 2-4år sedan".

Alla har tid att sätta sig in i caset för det finns ett par hundra 100% kvar att plocka in och ni ska vara glada att traders sålde sina certifikat idag för annars lovar jag att det hade blivit 150kr imorse innan CBK blev tvungen att sälja ut, de sålde totalt 700.000st aktier under dagen...

Läsläsläs och köpköpköp på Måndag, säg inte att småsparare sålde bort sig idag för det var endast certet som fixade rött vilket jag kände på mig kunde ske

Citat:
Ursprungligen postat av zorb89
Sitt lugnt idag och året ut, kan bli minus idag vid för stor hemtagning men det som skedde igår är spiken i kistan.

PS: Kirk.Douglas har talat om att "spiken i kistan" inte passar in och det instämmer jag med
2015-05-29, 20:53
Avslutad
Vilken Finger-fredag det blev.....
2015-05-29, 21:06
Medlem
Citat:
Läsläsläs och köpköpköp på Måndag, säg inte att småsparare sålde bort sig idag för det var endast certet som fixade rött vilket jag kände på mig kunde ske

Nu gjorde jag en konservativ bedömning av caset Zorb, om inte det framgick.

Jag skrev dock uttryckligen följande:

Men det kan bli mycket bättre med.

Så ta det lite lugnt, stora tekniktrender tenderar att driva fram stora uppvärderingar, och då även ge stark effekt på företags rörelseresultat(så länge som bruttomarginalerna är ok), det gäller att tajma det rätt bara, det skadar dock inte att göra konservativa bedömningar av ett case, det betyder inte nödvändigtvis att utfallet blir så. Jag tror som sagt att FPC kan gå väldigt bra.
2015-05-29, 21:06
Medlem
Harry_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jurabergen
Vilken Finger-fredag det blev.....

japp helt sjukt
2015-05-29, 21:08
Medlem
Grandesporross avatar
Ska bli spännande att se vad som händer på måndag. Om det håller sig vid 100 känns ett allin köp givet

Ja den stängde ju lågt helt klart.
Senast redigerad av Grandesporros 2015-05-29 kl. 21:12.
2015-05-29, 21:10
Medlem
Harry_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandesporros
Ska bli spännande att se vad som händer på måndag. Om det håller sig vid 100 känns ett allin köp givet

kommer nog inte falla så mkt mer
2015-05-29, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trustmeiamadoctor
Instämmer. Att säga att den "värderas till samma nivå som under IT-bubblan" säger inte speciellt mycket då de underliggande faktorerna är annorlunda när 1) vi har en mogen marknad och 2) vi har redan 1 miljard + i omsättning för året och intäkterna förväntas eskalera under Q3 och Q4 enligt tidigare uttalanden från Lantto. Detta förstärks ju ännu mer med tanke på Googles presentation under gårdagen, ser inte att en kurs på 130-140 SEK skulle vara omotiverad i dagens läge om man ser ett halvår framåt eller så!

Men som Zorb skriver, certen drar ner aktien rejält. Upp som en sol, ned som en pannkaka. Varje uppgång och nedgång trefaldigas ju i princip när såna instrument är med i leken...

Själv ska jag sluta trada denna aktien nu utan bara ligga lång, trenden är ju onekligen upp!

Ja det kommer alltid finnas baissare(och haussare), ibland så får man slänga på skygglapparna. hehe

Men som alltid, vill man investera i något så bör man gräva ner sig och göra jobbet själv, se till att man är påläst, då har man om inte annat fast mark att stå på i diskussioner som denna.
2015-05-29, 21:33
Medlem
zorb89s avatar
Citat:
Nu gjorde jag en konservativ bedömning av caset Zorb, om inte det framgick.

Jag skrev dock uttryckligen följande:

Men det kan bli mycket bättre med.

Så ta det lite lugnt, stora tekniktrender tenderar att driva fram stora uppvärderingar, och då även ge stark effekt på företags rörelseresultat(så länge som bruttomarginalerna är ok), det gäller att tajma det rätt bara, det skadar dock inte att göra konservativa bedömningar av ett case, det betyder inte nödvändigtvis att utfallet blir så. Jag tror som sagt att FPC kan gå väldigt bra.
Hela inlägget var inte ägnat till dig specifikt utan jag svarade många i samma inlägg.

I ditt inlägg blev det dock ett par felaktiga värden som spökade till det och tog därför i akt att citera dig istället för SparkMan.

Det blev ganska stor skillnad på bruttomarginal och Justerad bruttomarginal på hela 10%.

Ni som undrar över dagens kurs som endaste intresse tipsar jag om Swedishbulls och att man inte köper långt efter köpsignal om man inte handlar för långsiktigt tänk.
https://www.swedishbulls.com/SignalPage.aspx?lang=en&Ticker=FING-B.ST

Använder också denna för egna tekniska analyser:
http://se.investing.com/equities/fingerprint-cards-advanced-chart

Har svårt att tro att kursen går under 98-99kr utan något negativt meddelat.

Nu blir det utgång och firande.
2015-05-29, 22:43
Medlem
SparkMans avatar
Citat:
Hela inlägget var inte ägnat till dig specifikt utan jag svarade många i samma inlägg.

I ditt inlägg blev det dock ett par felaktiga värden som spökade till det och tog därför i akt att citera dig istället för SparkMan.

Det blev ganska stor skillnad på bruttomarginal och Justerad bruttomarginal på hela 10%.

Ni som undrar över dagens kurs som endaste intresse tipsar jag om Swedishbulls och att man inte köper långt efter köpsignal om man inte handlar för långsiktigt tänk.
https://www.swedishbulls.com/SignalPage.aspx?lang=en&Ticker=FING-B.ST

Använder också denna för egna tekniska analyser:
http://se.investing.com/equities/fingerprint-cards-advanced-chart

Har svårt att tro att kursen går under 98-99kr utan något negativt meddelat.

Nu blir det utgång och firande.
Hela inlägget var ägnat till extremt haussande med sanslösa glädjekalkyler med förhoppningssiffror tagna ur luften.

Exakt vad menar du med ditt stycke om Swedishbulls? Var helt obegripligt och ologiskt upplagt. För tekniska analyser av candlesticks rekommenderar jag istället Hitta Kursvinnare. Ska man syssla med teknisk analys då ska man även veta vad man sysslar med och inte ha någon som "berättar" när det är dags att köpa respektive sälja. Förresten så har vi nu en väldigt tydlig Bearish Dark Cloud Cover. Så det ska bli spännande att se om den bekräftas på måndag eller inte.

Dessutom är resultaten på Swedishbulls väldigt missvisande då de alltid har köp eller sälj på motsvarande värde som måste passeras för att bekräfta signalen, även om det är teoretiskt omöjligt att köpa till det värdet, samt att misslyckade omslagsformationer inte räknas som förluster eller uteblivna vinster.

Utan fortsatt haussande nyheter finns det möjlighet till fortsatta nedgångar och då finns det stor risk att spiralen fortsätter. Jag har slängt ett tekniskt öga på Fingerprint genom senaste 2 åren och en aktie som är mer påverkad av psykologi har jag aldrig någonsin stött på. Det är nästan ett sjukligt flockbeteende i denna aktien.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in