2015-05-29, 18:03
Medlem
zorb89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Inga?

Men om du följer företaget så har du säkerligen inte missat de ordrar som har kommunicerats.

230 miljoner SEK
235 miljoner SEK
110 miljoner SEK
90 miljoner SEK
75 miljoner SEK

Har jag missat någon?
140mln i Q1 + 120mln dolda som inte kommunicerats

= 140+120+230+235+110+90+75 = 1.000mln
2015-05-29, 18:04
Medlem
Själv sålde jag allt i dag med runt 30% vinst (hoppade på vid 90). Ingen dålig vecka.
Dock så tror jag på företaget på sikt, och kommer att köpa på mig igen runt 90. Tror det kommer vara lite lugnare nu i sommar, men sen när Google släpper sina nya Nexusar så drar det nog uppåt igen helt klart....
2015-05-29, 18:11
Medlem
lifeabroads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jessiqa
Själv sålde jag allt i dag med runt 30% vinst (hoppade på vid 90). Ingen dålig vecka.
Dock så tror jag på företaget på sikt, och kommer att köpa på mig igen runt 90. Tror det kommer vara lite lugnare nu i sommar, men sen när Google släpper sina nya Nexusar så drar det nog uppåt igen helt klart....

Instämmer, jag går in 200k vid 95kr.
2015-05-29, 18:28
Medlem
Jag köpte mina vid ca 54 tack vare min kompis som såg så jävla nöjd ut när han kollade kursen en dag när jag sa "shit...precise gick up 7%" eller hur mycket det nu var. Haha... Då började han prata om fingerprint.
Några veckor senare hittade jag den här tråden.
Jag väntar med att sälja mina. Folk i min omgivning säger hela tiden "sälj skiten" men nej, jag fattar mina egna beslut, tack. Så sa de också när jag köpte facebook. "Skitaktie" fick man höra då.

Det där var lite off topic...sorry.

Zorb, du är en legend! Tack för dina analyser.
2015-05-29, 18:30
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fucktart
Jag köpte mina vid ca 54 tack vare min kompis som såg så jävla nöjd ut när han kollade kursen en dag när jag sa "shit...precise gick up 7%" eller hur mycket det nu var. Haha... Då började han prata om fingerprint.
Några veckor senare hittade jag den här tråden.
Jag väntar med att sälja mina. Folk i min omgivning säger hela tiden "sälj skiten" men nej, jag fattar mina egna beslut, tack. Så sa de också när jag köpte facebook. "Skitaktie" fick man höra då.

Det där var lite off topic...sorry.

Zorb, du är en legend! Tack för dina analyser.
Ligger du tungt?
2015-05-29, 18:35
Medlem
Herrcykels avatar
Jag rullar runt med 15k aktier i fing. Hade fingret på säljknappen igår vid 120kr men ändrade mig...

Har tradat rätt bra i aktien och sitter med ett lågt gav så ingen fara men ändå surt just nu..
2015-05-29, 18:39
Medlem
SparkMans avatar
Tittar man lite snabbt på siffrorna i kvartalsrapporterna ser det ut som att omsättningen i princip måste tredubblas från första kvartalet och hålla sig på minst de nivåerna för att rörelsen ens ska gå runt. Därefter kan man börja räkna P/E-tal och ett P/E på runt 25 kräver årsvinst på ca 250 miljoner för att motivera dagens börsvärde. Jag ser inte att Fingerprint är där på väldigt länge. Därav tycker jag att företaget i dagsläget är övervärderat. Med andra ord är värdet bara förhoppningar.

Sen har jag inte följt FPC och lagt ner hela min själ i bolaget så det kanske finns något hokus pokus som jag har missat i rörelsen.
2015-05-29, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Ligger du tungt?

Nej...
2015-05-29, 19:02
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herrcykel
Jag rullar runt med 15k aktier i fing. Hade fingret på säljknappen igår vid 120kr men ändrade mig...

Har tradat rätt bra i aktien och sitter med ett lågt gav så ingen fara men ändå surt just nu..
Ungefär som jag. Har satt in sammanlagt 10k vid två tillfällen och ligger på 5k i avkastning (totalt 15k alltså). Men ska se om det sjunker lite nästa vecka för att gå in med +50k.
2015-05-29, 19:31
Medlem
Lillbubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Ungefär som jag. Har satt in sammanlagt 10k vid två tillfällen och ligger på 5k i avkastning (totalt 15k alltså). Men ska se om det sjunker lite nästa vecka för att gå in med +50k.

Då går du in totalt med vad jag loosade just idag.

Är inte all in, måste sitta på de säkra korten lite också.
2015-05-29, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SparkMan
Tittar man lite snabbt på siffrorna i kvartalsrapporterna ser det ut som att omsättningen i princip måste tredubblas från första kvartalet och hålla sig på minst de nivåerna för att rörelsen ens ska gå runt. Därefter kan man börja räkna P/E-tal och ett P/E på runt 25 kräver årsvinst på ca 250 miljoner för att motivera dagens börsvärde. Jag ser inte att Fingerprint är där på väldigt länge. Därav tycker jag att företaget i dagsläget är övervärderat. Med andra ord är värdet bara förhoppningar.

Sen har jag inte följt FPC och lagt ner hela min själ i bolaget så det kanske finns något hokus pokus som jag har missat i rörelsen.

Ja det är inte super billigt nu kan man väl inte säga, omsättningsestimatet för helåret ligger på + 1,5 bn SEK. 1 bn SEK är fixade.

Om man bara kollar på några av de fundamentala nyckeltal så kan det kanske se ut som nedan. Men det kan bli mycket bättre med.

q1:

Nettoomsättning 139,9 mkr
Kostnad sålda varor -102,5 mkr
Bruttoresultat 37,4 mkr
Försäljningskostnader -19,2 mkr
Administrationskostnader -8,5 mkr
Utvecklingskostnader -41,8 mkr
Övriga rörelseintäkter/kostnader 13,4 mkr
Rörelseresultat -18,8 mkr

Bruttomarginalen på sålda varor ligger runt 26,8%.

Citat:
Framtidsutsikter
Intäkterna för andra kvartalet 2015 bedöms uppgå till åtminstone 340 Mkr, vilket motsvarar en tillväxt jämfört med andra kvartalet 2014
om +670%. Ett positivt rörelseresultat bedöms genereras under andra kvartalet och därefter.

q2

Nettoomsättning: 340 mkr
Kostnad sålda varor: - 248,88 mkr
Bruttoresultat: 91,12 mkr
Försäljningskostnader -20 mkr
Administrationskostnader -10 mkr
Rörelseresultat 19,32 mkr

q3

Nettoomsättning: 500 mkr
Kostnad sålda varor: - 366 mkr
Bruttoresultat: 134 mkr
Rörelseresultat 62 mkr

q4

Nettoomsättning: 600 mkr
Kostnad sålda varor: - 439,2 mkr
Bruttoresultat: 160,8 mkr
Rörelseresultat 89 mkr

Rörelseresultat/vinst för 2015 : 151,52 mkr
Senast redigerad av Eaglesandshit 2015-05-29 kl. 19:50.
2015-05-29, 19:46
Medlem
Benziinas avatar
Jaha. I dag hittade jag nya sidor av mig själv

Köper aldrig den här typen av aktier, men i morse slog det slint i huvudet. Det var min impulsiva hälften av skallen, som tog över

Första dagen av min Fingerprint karriär slutade med en käftsmäll med massa rött och minus

Dock satsade jag inte alla mjölk och brödpengar för resten av året. Någon tusen bara. Pengar som jag inte behöver.

Konstigt nog så känns det bra Jag hade kul även att jag förlorade ( eller gjorde jag det? Sista ordet är inte sagt än). Det kanske bor en riktig fräck risktagare i min andra hjärnhalvan?

Det var nog inte lotteri jag spelade, jag tycker att Fingerprint sysslar med RIKTIG spännande grejer, nämligen framtiden.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in