2010-03-30, 13:43
Medlem
AbbySciutos avatar
Jag vill börja med att säga att jag kan ungefär inget om hårdvara!

Sambon bestämde sig för med sin bror's hjälp att köpa en ny dator för 2 veckor sen. Brodern (T) kan det här med datorer och beslöt sig för att hjälpa sambon.

Datorn blev beställd (ingen paket dator utan alla dessa jävla bitar som nu ligger överallt i vårat vardagsrum!)
Sambon beslöt sig för att behålla sin gamla hårddisk eftersom den var relativt (1år) ny, allt annat är helt nytt.

T satte ihop datorn och den bootades upp.

Trillade in på datorn eftersom XP var installerat på den gamla hårddisken (T sa att detta "skulle" egentligen inte funka att boota up utan man var tvungen att installera allt från början). Vi tog detta som en bra och tidssparande upptäckt..

Men det skulle vi inte ha gjort. Det gick nämligen inte att installera drivrutiner till grafikkortet. Varje gång vi startade om datorn för uppdatering av drivruterner dog datorn och inga drivrutiner blev installerade.

Vi beslöt oss för att installera XP från början istället.

Nu började problemen!

Vi startar upp via XP skivan och kommer fram tills man ska starta om datorn. Datorn startas inte om utan stendör. Sen får vi vänta 5 min innan vi kan göra om processen. Samma resultat varje gång.

Efter mycket bökande med att byta grafikkort (jag köpte nytt grafikkort till min dator med så vi provade mitt "gamla" samt mitt nya samt de vi köpte till sambon). RAM, nätaggregat och slutligen köpte vi en svinigt dyr ny hårddisk.

Inget funkar. Samma resultat. Datorn stendör.

T har nu gjort det enda vi (han) kan tänka oss är fel. Han har skickat tillbaka moderkortet och vi väntar på att få ett nytt.

Men om felet kvarstår efter nya moderkortet anlänt.. Någon som kan ge en hint om vad vi kan prova? Inte för att jag kommer att fatta så mycket men T kommer att få läsa era råd

Tack på förhand

(förlåt om jag postat i fel kategori)
Citera
2010-03-30, 14:07
Medlem
Har ni redan provat med alla annat än moderkortet, så känns det som det är det.
Som nämnt, så är det alltid bäst att installera om på hårddisken när man bytt dator. Alla gamla drivrutiner ligger annars kvar och man sitter där sen men en troligtvis segare upplevelse.
Citera
2010-03-30, 14:11
Medlem
sWeePerrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbbySciuto
Jag vill börja med att säga att jag kan ungefär inget om hårdvara!

Sambon bestämde sig för med sin bror's hjälp att köpa en ny dator för 2 veckor sen. Brodern (T) kan det här med datorer och beslöt sig för att hjälpa sambon.

Datorn blev beställd (ingen paket dator utan alla dessa jävla bitar som nu ligger överallt i vårat vardagsrum!)
Sambon beslöt sig för att behålla sin gamla hårddisk eftersom den var relativt (1år) ny, allt annat är helt nytt.

T satte ihop datorn och den bootades upp.

Trillade in på datorn eftersom XP var installerat på den gamla hårddisken (T sa att detta "skulle" egentligen inte funka att boota up utan man var tvungen att installera allt från början). Vi tog detta som en bra och tidssparande upptäckt..

Men det skulle vi inte ha gjort. Det gick nämligen inte att installera drivrutiner till grafikkortet. Varje gång vi startade om datorn för uppdatering av drivruterner dog datorn och inga drivrutiner blev installerade.

Vi beslöt oss för att installera XP från början istället.

Nu började problemen!

Vi startar upp via XP skivan och kommer fram tills man ska starta om datorn. Datorn startas inte om utan stendör. Sen får vi vänta 5 min innan vi kan göra om processen. Samma resultat varje gång.

Efter mycket bökande med att byta grafikkort (jag köpte nytt grafikkort till min dator med så vi provade mitt "gamla" samt mitt nya samt de vi köpte till sambon). RAM, nätaggregat och slutligen köpte vi en svinigt dyr ny hårddisk.

Inget funkar. Samma resultat. Datorn stendör.

T har nu gjort det enda vi (han) kan tänka oss är fel. Han har skickat tillbaka moderkortet och vi väntar på att få ett nytt.

Men om felet kvarstår efter nya moderkortet anlänt.. Någon som kan ge en hint om vad vi kan prova? Inte för att jag kommer att fatta så mycket men T kommer att få läsa era råd

Tack på förhand

(förlåt om jag postat i fel kategori)
Slutsats: Brorsan din är en korkad idiot. Nu står ni där och ingen av er är tillräckligt kunnig för att ens ha gett sig på ett sådant projekt. Jaga rätt på någon som är och låt denne reda ut röran. F.ö. hårddiskar är inget man spar in på när man bygger en ny dator. De är slitdelar och blir bara större, bättre och billigare med utvecklingen, och den går snabbt.
Citera
2010-03-30, 14:16
Medlem
AbbySciutos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sWeePerr
Slutsats: Brorsan din är en korkad idiot. Nu står ni där och ingen av er är tillräckligt kunnig för att ens ha gett sig på ett sådant projekt. Jaga rätt på någon som är och låt denne reda ut röran. F.ö. hårddiskar är inget man spar in på när man bygger en ny dator. De är slitdelar och blir bara större, bättre och billigare med utvecklingen, och den går snabbt.

Det är sambons bror och han är inte socialt begåvad men kan datorer

Det var sambon som var idiot som ville "behålla" sin (1 år) gamla hårddisk medan jag sa att köp en till och använd din gamla som en extra hårddisk (han har nu lärt sig att jag alltid har rätt )

T kommer över när nya moderkortet kommer och då kommer det att funka (annars får jag spader) men tänkte i förebyggande syfte fråga experterna på FB för ideer.. Sen kan jag lossas i 10 min att det är jag som kommit fram till det själv innan båda inser att jag stjäl ideer från andra

Jo, logiskt sätt så "måste" det ju vara moderkortet - allt annat har vi ju provat att byta.. Men något jag lärt mig om datorer är att logiskt är fan något dom inte är :P
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in