• 1
  • 2
2010-03-30, 08:35
Medlem
Totorores avatar
Hej, hoppas att detta är rätt del av forumet.

Funderar på att skapa en hemsida som visar svenska mordplatser på en karta.
Vet någon här hur man smidigt får fram sådan information?

Tidningar brukar ibland ha "här hittades kroppen"-bilder tillsammans med artiklarna, men det är ju långt ifrån alla mord (eller?). Kan vara lite jobbigt att titta igenom alla tidningar. Finns det något annat sätt?

Och vad tror ni, skulle en sån sida vara intressant eller bara helt meningslös?
Citera
2010-03-30, 10:49
Medlem
Klart det skulle vara intressant. Ett gediget grävande att få tag på platser bara. Sker ju en del mord per år och att dessutom gräva bakåt kommer att bli ett enormt arbete. Dock finns det nog folk på FB som kan hjälpa till. Frågan är väl också om vi ska ta mordplats eller fyndplats. De behöver ju inte vara samma ställe. Många blir ju mördade inomhus men dumpade i terräng.
Citera
2010-03-30, 11:08
Medlem
Mandelbrots avatar
Självklart skulle det vara intressant!
Jag tror att om du sätter igång en sådan sida, så kan du oanad gratishjälp ifrån folk och fä.

Kanske även t.ex. STF:s lilla bok Brott och trakt kunde vara en källa?
Senast redigerad av Mandelbrot 2010-03-30 kl. 11:21. Anledning: Lade till Brott och trakt
Citera
2010-03-30, 11:54
Medlem
micke_hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totorore
Hej, hoppas att detta är rätt del av forumet.

Funderar på att skapa en hemsida som visar svenska mordplatser på en karta.
Vet någon här hur man smidigt får fram sådan information?

Tidningar brukar ibland ha "här hittades kroppen"-bilder tillsammans med artiklarna, men det är ju långt ifrån alla mord (eller?). Kan vara lite jobbigt att titta igenom alla tidningar. Finns det något annat sätt?

Och vad tror ni, skulle en sån sida vara intressant eller bara helt meningslös?

Finns väl redan en sån sida? http://www.svenskamord.se/

Kanske inga kartbilder men ortsnamnen där morden begåtts står i allafall. Jag vet inte om det är någon ide att lägga energi på projektet, ja såvida du inte behöver lite träning på hemsideskodning då.
Citera
2010-03-30, 12:04
Medlem
Mandelbrots avatar
Kanske det smidigaste vore att starta en tråd här kallad "Rapportera gamla mordplatser" eller liknande? I trådstarten beskriver du, att du vill ha koordinater, länkar etc till gamla mord begångna i Sverige. Sedan använder du uppgifterna du får i tråden, till att uppdatera din hemsida. På så vis skulle du antagligen få ett mycket stort stöd härifrån, utan att folk så ofta skulle nödgas besöka din sida. Tillräckligt utbyggd kunde den sedan bli "en faktor att räkna med" och den skulle besökas mer spontant.

Att tänka på, är hur du vill att platserna skall presenteras. Jag gissar dels som fall numrerade i en lång lista, dels med samma nummer som punkter på en karta.
Citera
2010-03-30, 12:25
Medlem
Punkter på en karta är naturligtvis intressant. Ännu intressantare är foton på hur det ser ut idag.
Citera
2010-03-30, 15:59
Medlem
Totorores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mandelbrot
Kanske det smidigaste vore att starta en tråd här kallad "Rapportera gamla mordplatser" eller liknande? I trådstarten beskriver du, att du vill ha koordinater, länkar etc till gamla mord begångna i Sverige. Sedan använder du uppgifterna du får i tråden, till att uppdatera din hemsida. På så vis skulle du antagligen få ett mycket stort stöd härifrån, utan att folk så ofta skulle nödgas besöka din sida. Tillräckligt utbyggd kunde den sedan bli "en faktor att räkna med" och den skulle besökas mer spontant.

Att tänka på, är hur du vill att platserna skall presenteras. Jag gissar dels som fall numrerade i en lång lista, dels med samma nummer som punkter på en karta.

Bra idé att fråga FB-folk, då kanske jag ska gå från tanke till action och sätta igång med sidan

Ska ta reda på vad jag behöver för att rapporteringen ska bli smidigt.

Ja, vad tror ni, är det mordplatsen eller fyndplatsen som är intressant?

En annan grej som jag läste på BRÅ. Vissa saker är ju inrapporterade som mord men sen visar det sig att det var en olyckshändelse. Ska man ha med sådant också på kartan?
Citera
2010-03-30, 17:12
Medlem
Mandelbrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totorore
Bra idé att fråga FB-folk, då kanske jag ska gå från tanke till action och sätta igång med sidan

Ska ta reda på vad jag behöver för att rapporteringen ska bli smidigt.

Ja, vad tror ni, är det mordplatsen eller fyndplatsen som är intressant?

En annan grej som jag läste på BRÅ. Vissa saker är ju inrapporterade som mord men sen visar det sig att det var en olyckshändelse. Ska man ha med sådant också på kartan?

Jag tror att det kan bli ett hästjobb, att få med alla uppgifter, särskilt om en stor del av alla mord skall "dokumenteras" men väldigt smidigt för besökare vore att kunna välja t.ex. årtal (eventuellt även månad) och/eller län genom en databasfråga och då dels få upp fallen i listform, dels på karta. Även kön/ålder kunde vara lämpliga variabler att söka utifrån.

Mordplats/fyndplats kan båda vara intressanta och därmed borde båda tas med, enligt min åsikt.

Misstänkta mord som senare avrapporteras som sjukdom/olycka etc borde raderas från kartan men eventuellt sparas i nå'n informell "slask" utifall någon skulle undra över dem. Kanske denna "slask" kunde ha en egen mer informell databas + karta.
Citera
2010-03-30, 17:27
Medlem
Generalmajors avatar
Hade du tänkt att bara ta med mordplatserna? Om du ska beskriva morden också blir det ju mycket mer, samtidigt blir det kanske värdelöst att bara punkta upp olika platser förutom om man ev. kan se mönster.

Om du inte orkar skriva om morden får du väl helt enkelt länka till rätt tråd här på FB

Apropå mord och fyndplats kanske de båda ska vara med på en karta fast markerade på olika sätt?
Citera
2010-03-30, 19:51
Medlem
Finns en enorm mängd kunskap på FB-kriminalhistora. Tror att du behöver visa upp någon form av beta-sida för att intresset ska tända till riktigt och folk ska börja engagera sig i att ta bilder, rapportera platser, skriva sammanfattningar osv. Gör ett exempelfall som du har tänkt dig sidan. Det finns kanske ett mord i din hemstad som du har lite närmare kunskap om som du kan beskriva och lägga upp en kartbild på, eventuellt ett fotografi av platsen så att vi vet lite bättre vad du är ute efter. Är också snyggt om allt följer samma mall. Kanske en sida där FBare och andra kan skriva små artiklar och klippa in kartor från GM eller Eniro, bifoga fotografier mm och skicka in så att du kan godkänna publicering.

Organisation och användbarhet är viktigt. Måste gå att söka på plats (län, kommun, stad, adress). På offrets/gärningsmannens namn och på tidpunkt (år, månad, dag).

Det lär vara ett gediget databas- och programmeringsarbete för att få det att funka, men jag tror att om du visar att du är seriös och kan producera en trovärdig plattform för det kan nog många vara beredda att bidra med sina kunskaper.

Jag tror att både mord- och fyndplats är intressant i de fall där båda är kända. Går kanske att på något vis länka till någon sida för offrens begravningsplats. Lär finnas någon sådan där man kan söka och lägga till gravplatser.
Senast redigerad av derstatic 2010-03-30 kl. 19:53.
Citera
2010-03-31, 08:44
Medlem
Totorores avatar
Många bra förslag. Då ska jag sätta igång och göra en beta. När den är klar postar jag här så får ni titta på den. Om den ser bra ut så kör jag en separat tråd där jag ber om hjälp att fylla den med info

Tack för inputen!
Citera
2010-04-02, 00:15
Medlem
Totorores avatar
Nu har jag en färdig betaversion av sajten:
http://www.mordkartan.se

Jag gjorde som derstatic föreslog och gjorde två exempel:
http://www.mordkartan.se/linkoping/m...lambohov-2009/
http://www.mordkartan.se/linkoping/d...inkoping-2004/

I exemplet är det som Generalmajor föreslog bilder från platsen (som jag cyklade ut och tog). Skrev lite om morden också.

Sortering på år, mordplats/fyndplats, stad, kön osv tänkte jag lägga in senare. Behöver ha en mängd data innan jag programmerar in det (den programmeringen kommer ta lite tid också).

Jag gjorde en "rapportera mordplats"-sida:
http://www.mordkartan.se/rapportera-mordplats/
Är förklaringen på den sidan tillräckligt bra, eller går den att förbättra på något sätt?

Vad tycker ni om sidan som helhet? Är den tillräckligt "färdig" för att göra en sån tråd som Mandelbrot föreslog: "Rapportera gamla mordplatser"?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in