Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2010-03-30, 02:03
Medlem
Praktikants avatar
Jag har några bekanta som kommer anordna en skogsfest - ett rave, med hyrd utrustning och alla andra tillbehör. Skitkul idé tycker jag!

På festen kommer det inte säljas någon form av droger, och mina bekanta tar själva avstånd från droganvändande på rave-fester. Å andra sidan lockar skogsfester och rave jävligt märkliga människor som älskar knark.

De är däremot helt emot att ha en åldersgräns på 18 år, och vill istället ha en på 16 år. Det tycker jag gör hela projektet till ett stort och dyrt högstadiedisco, där arrangörerna får ansvara för (eller åtminstone enligt mig ha på samvetet) att andras barn inte råkar illa ut eller råkar dö av för mycket knark.

Är det moraliskt förkastligt att ha åldersgränsen satt till 16 år? Skulle ni själva idag ha satt en så låg åldersgräns?

(+ för att inte tala om det mongoloida i att vilja umgås med 16-åringar.)
Senast redigerad av Praktikant 2010-03-30 kl. 02:06.
Citera
2010-03-30, 02:17
Medlem
Kheperas avatar
Det är väl i alla händelser arrangörerna som får sätta ev. åldersgräns. Tror man att festen blir tråkig får man väl strunta i att gå på den. Det låter också i mina öron tveksamt att drogerna skulle bli färre om man höjer ribban med två år.
Citera
2010-03-30, 02:20
Medlem
Praktikants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Khepera
Det är väl i alla händelser arrangörerna som får sätta ev. åldersgräns. Tror man att festen blir tråkig får man väl strunta i att gå på den. Det låter också i mina öron tveksamt att drogerna skulle bli färre om man höjer ribban med två år.

Det är förvisso helt sant. Men om du ponerar att du själv är arrangör: skulle du vilja ha en bunt 16-åringar på samvetet? 18-åringar är vuxna och gör naturligtvis vad de själva vill (knarka och dö t.ex.).

För jag tycker i alla fall att man som arrangör har ansvar för vad barn gör på den tillställning man arrangerar (oavsett sina egna utopiska tankar om drogfrihet, så kommer det finnas - och 16 åringar kommer kunna köpa det p.g.a festen), men inte för vuxna.
Senast redigerad av Praktikant 2010-03-30 kl. 02:24.
Citera
2010-03-30, 02:34
Medlem
Praktikants avatar
För att tydliggöra: Jag menar inte att det ska finnas någon tramsig lag menar att det är olagligt att ordna fester för 16-åringar. Utan pratar strikt enbart om moral.
Citera
2010-03-30, 04:04
Medlem
Förnuft och inställning till droger är inte något som automatiskt kommer med åren. Således kan det ju inte vara direkt förkastligt att tillåta folk under en viss ålder. Antar att du har någon form av insyn i vilka som kommer till festen, så ta ställning först när du vet vilka det är och hur de beter sig (kan iofs vara svårt att veta i förväg). Håll ett öga på dem och försök se till att de i alla fall håller sig borta från hallucinogener så löser det sig nog. Om vi som du sa bortser från lagen är det få droger som gör mer skada än alkohol för att sätta det i perspektiv.
Citera
2010-03-30, 05:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Praktikant
För att tydliggöra: Jag menar inte att det ska finnas någon tramsig lag menar att det är olagligt att ordna fester för 16-åringar. Utan pratar strikt enbart om moral.
bra att du menar så. Mindre lagar!

OK, men be om en motivering varför det ska vara 16 år? Tycker dom synd om ungdomarna som inte får gå på rave annars? Jag skulle satt 18 års åldergräns om jag anordnade för att slippa "ansvar" och så man vet att det bara kommer tjejer över 18 att ragga på
Citera
2010-03-30, 09:08
Medlem
Praktikants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ab0x
Förnuft och inställning till droger är inte något som automatiskt kommer med åren. Således kan det ju inte vara direkt förkastligt att tillåta folk under en viss ålder. Antar att du har någon form av insyn i vilka som kommer till festen, så ta ställning först när du vet vilka det är och hur de beter sig (kan iofs vara svårt att veta i förväg). Håll ett öga på dem och försök se till att de i alla fall håller sig borta från hallucinogener så löser det sig nog. Om vi som du sa bortser från lagen är det få droger som gör mer skada än alkohol för att sätta det i perspektiv.

Nej det blir en helt offentlig tillställning.
Citera
2010-03-30, 11:58
Medlem
Alpha-Omegas avatar
Jag ser inga problem med att ha 16-års gräns. När man är 16 vet man att man inte ska använda droger - gör man det ändå så är det på eget bevåg och du har således ingen som helst anldning att lägga deras eventuella problem på ditt samvete.
Citera
2010-03-30, 12:20
Medlem
Ser inte riktigt vad denna tråd har att göra i L&A,

Testar skeppa den till filosofi och se vad de tycker om den

L&A -> Filosofi

/Mod
Citera
2010-03-30, 13:53
Medlem
KarlsKebabs avatar
Jag hade nog satt 18-årsgräns och sedan skitit fullständigt i om den efterlevs eller inte. Men jag är inte direkt prisbelönt för min moral heller.
Citera
2010-03-30, 20:51
Medlem
Praktikants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha-Omega
Jag ser inga problem med att ha 16-års gräns. När man är 16 vet man att man inte ska använda droger - gör man det ändå så är det på eget bevåg och du har således ingen som helst anldning att lägga deras eventuella problem på ditt samvete.

15 år då?
Citera
2010-03-30, 20:59
Medlem
basseakers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Praktikant
15 år då?

Tycker att en person på 16år har en bättre moral helt generellt sett än någon på 15år.

Jag tror helt enkelt att en person som börjat på gymnasiet har en mycket bättre moral och mognare syn på livet än någon som är 15.

Alltså är en 16års gräns något jag skulle föredra förre 15års.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in