2004-03-16, 16:34
Bannlyst
Kommer ihåg en tråd där någon beskrev på ett utsökt sätt hur det egentligen går till i affärerna när det gäller kötthantering och också vad man skall se upp för när man köper kött.

Har försökt att leta upp tråden men ej lyckats.

Någon som kommer ihåg?

Tack på förhand!
Citera
2004-03-16, 21:18
Medlem
art_Cs avatar
nått du skall kolla när du köper tex köttfärs är om den tidigare har varit fryst, en del affärer kan ha framme köttet tills "utångsdatumet" har gått ut och sedan frysa ner det för att vid lämplig brist på ovannämnt kött plocka fram det igen och markera om det.... så får man inte göra säger livsmedelsvärket! det är tydligen väldigt vanligt att tom stora kedjor som ica,köpra,pekås mm gör detta..
Citera
2004-03-22, 14:05
Medlem
chaos77s avatar
Jag minns också den tråden..
Det var väl någon som jobbade för ICA som skrivit den om jag inte mins fel.
Minns inte helt vad det stod, men vet att jag är glad att jag inte äter kött iaf ;D

För att vara på säkra sidan ska man ta kött längst bakifrån i diskarna eftersom dom självfallet lägger äldst kött först för att bli av med skiten.
Och iaf enligt honom så packade dom om gammalt kött i den butiken han va anställd i. Alltså, utgånget eller nästan utgånget kött plastades av och plastades om med en "ny" etikett på.
Sen att man ska kolla på färgen på kötet o så är ju självklart.
Citera
2004-03-22, 14:16
Bannlyst
Kan det vara denna?

http://forum.flashback.info/scandina...ad.php?t=96410
Citera
2004-03-24, 19:04
Medlem
Hispervispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chaos77

För att vara på säkra sidan ska man ta kött längst bakifrån i diskarna eftersom dom självfallet lägger äldst kött först för att bli av med skiten.

Att plocka saker längst bakifrån på hyllan är ju något som gäller för alla varor i affären. Man "tjänar" ju alltid ett par dagar till bäst-före-datum på detta
Citera
2004-03-25, 19:57
Medlem
Secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hispervisper
Att plocka saker längst bakifrån på hyllan är ju något som gäller för alla varor i affären. Man "tjänar" ju alltid ett par dagar till bäst-före-datum på detta

Det funkar inte i affären där jag jobbar, där är alla så lata att de aldrig vänder varorna..så då riskerar man att få skitgamla varor!
Citera
2004-03-25, 22:00
Medlem
retrorods avatar
minns för ett par år sedan att det var ett jäkla skriveri i tidningarna om snusket o köttdiskarna o där dom bla sågar upp köttet vid bandsågen.
dom hade tagit bort kåpan runt sågen o hittade en himla massor med gott där bakom
Citera
2004-03-27, 10:55
Medlem
Hispervispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sec
Det funkar inte i affären där jag jobbar, där är alla så lata att de aldrig vänder varorna..så då riskerar man att få skitgamla varor!

Skulle man inte kunna skapa ett nätverk av oss "flashbackare" där vi hade ett system med koder som vi satte upp IRL för att tex informera om en affär där man inte skall plocka varorna längst bak på hyllan pga att personalen är lat och inte orkar lägga de färska grejorna längst bak.

Forna tiders luffare hade ju ett system där de ristade små symboler på grindstolpar för att tex. meddela att det var en vänlig familj som bodde här eller om man riskerade att få en laddning salthagel i rumpan.
Citera
2004-03-27, 14:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bizarre
Kan det vara denna?

http://forum.flashback.info/scandina...ad.php?t=96410

Javisst ar det den, tack for det!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto