2010-03-29, 01:00
Medlem
Hej jag undrar hur utländska fonder såsom Skagen global som har sitt säte i Norge beskattas i en KF.

Är det runt 1% som gäller för dom också?

Tack för svar.
Citera
2010-03-29, 01:44
Medlem
1979s avatar
Ja. Vet dock inte hur det är med utländska fonder som är utdelande om utdelningen beskattas med 15% eller inte.
Citera
2010-03-29, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1979
Ja. Vet dock inte hur det är med utländska fonder som är utdelande om utdelningen beskattas med 15% eller inte.
Vad är skillnaden på en fond ger utdelning och en som inte gör det?
Citera
2010-03-30, 21:12
Medlem
1979s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Radioactive396
Vad är skillnaden på en fond ger utdelning och en som inte gör det?

http://www.seb.se/pow/wcp/index.asp?...b.se%26lang%3D

Det är ovanligt att utländska fonder är utdelande. Det anges om fonden är det eller inte.
Citera
2010-04-02, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Radioactive396
Hej jag undrar hur utländska fonder såsom Skagen global som har sitt säte i Norge beskattas i en KF.

Är det runt 1% som gäller för dom också?

Tack för svar.

Fonder och enskilda värdepapper i en kapitalförsäkring beskattas inte. Däremot betalar du schablonmässig avkastningsskatt för kapitalförsäkringen, f n 0,84 %. Det spelar ingen roll vilka innehav du har.
Citera
2010-04-06, 23:49
Medlem
Starvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martin3
Fonder och enskilda värdepapper i en kapitalförsäkring beskattas inte. Däremot betalar du schablonmässig avkastningsskatt för kapitalförsäkringen, f n 0,84 %. Det spelar ingen roll vilka innehav du har.
Fast utdelningen från utländska aktier beskattas med 15 %, även om de ligger i en kapitalförsäkring. Är det någon som vet om man kan dra av den skatten i deklarationen?
Citera
2010-04-07, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starvid
Fast utdelningen från utländska aktier beskattas med 15 %, även om de ligger i en kapitalförsäkring. Är det någon som vet om man kan dra av den skatten i deklarationen?

Det är riktigt. Och har man svenska aktier i en utländsk kapitalförsäkring beskattas även denna utdelning med 15 %!

Jag vet inte om man kan yrka avdrag för den skatten.
Citera
2010-04-07, 23:35
Medlem
Starvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martin3
Det är riktigt. Och har man svenska aktier i en utländsk kapitalförsäkring beskattas även denna utdelning med 15 %!

Jag vet inte om man kan yrka avdrag för den skatten.
Sjukt sugigt, jag har trott att det automatkvittats på något sätt... Får kontakta Skattverket i morgon och kolla upp detta. Jag slår dock vad om att de:

1) inte vill samarbeta

eller

2) ger ett felaktigt svar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in