2010-03-28, 23:59
Medlem
Frutsatt att du tagit del av spiritualism innan.

Om allt och alla r ett, ett enda "stort" medvetande, hur kan d jordens befolkning ka om inte medvetandet kan ka? Eller kan det det? Jag har en del teorier i bda fallen.

Som vi vet och hrt expanderar universum, ocks medvetandet d allts? Kanske, kanske inte.

Lt sga att medvetandet inte kan bli mer n vad det redan r. Hur kan d fler mnniskor populera jorden? - Folk dr och nya fds, nej det hller inte, fr att det fds fler n vad det r mnniskor som dr. Hur kan det d komma mer medvetande, fler sjlar hit till jorden?

Kanske kan det va s hr...

Hela planeten har sitt medvetande.
Som vi alla vet existerar miljfrstrelse.
Ju mer man frstr miljn, ju mer snker man planetens medvetande.
Nr planetens medvetande snks, kan fler mnniskor populera jorden. Allts medvetandet som fsvunnit eller frstrts, kommer tillbaka till jorden, fast som medvetande, sjlar, i mnniskokroppar.
P s stt finns den dr balansen som r grundpelaren till allt, fr att allt ska fungera och vara s som det r, plus och minus liksom, negativt och positivt.
Men nnu en frga uppkommer nr man kommer till denna slutsats.
Vad hnder nr vi brjar bli medvetna om att planeten tar skada, att vi frstr miljn, att vi snker dess medvetande? - Jo, precis som vi har kommit p, brjar vi att ta hand om vr planet, frstrelsen frsvinner till slut. Vad hnder d med oss mnniskor? Om planeten inte lngre har ett snkt medvetande som kan komma tillbaka till jorden i form av mnniskor, hur blir vi d fler? Hur ser vr utveckling ut d?

Jag kommer till tv logiska svar p den frgan.
- Ja, antingen blir alla mnniskor sterila och inga fler mnniskor kommer. Vilket r ganska osannolikt.
- Eller, 2012. Ngot kommer att hnda s att populeringen stoppas. Vi ser det redan omkring oss i olika slags miljfrstrelser. Vad 2012 kan ha med det att gra, det vet jag inte.

Det jag skriver r bara teorier, snt jag funderar p och som lter och knns otroligt logiskt. Hoppas p att f ta del av era funderingar.
Citera
2010-03-29, 00:02
Medlem
candystashs avatar
Jag skulle vilja prenumerera p dig
Citera
2010-03-29, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av candystash
Jag skulle vilja prenumerera p dig

Gldjer mig otroligt mycket att du verkar tycka om det jag skriver!
Citera
2010-03-31, 16:11
Medlem
Vet inte vad du menar att jag mste a tagit del av spiritualismen. Men fr mig innebr det vergreppande medvetandet ondlighet. Och d har man inte det problemet som du frsker komma runt
Citera
2010-03-31, 16:30
Bannlyst
Jag (jag tnker drfr finns jag, om jag skulle bli lurad.. att bli lurad r att tnka. allts kan jag veta helt skert att jag tnker och att jag finns). Jag tnker. Jag har ord. Jag kan slnga ord p dig men om du inte lgger samma innebrd p orden som jag (om du inte talar svenska) s frstr du inte och vi kommunikation i sprk blir slumpmssig jibberish.

Visst, andra primater (trots att de inte talar svenska) sger "jag" p sitt sprk och kan veta att det tnker ("jag tnker drfr finns jag" sades fr frsta gngen p 1600-talet av Rene Descartes som inte talade svenska). S ett kollektivt medvetande finns mellan alla primater och eftersom vra hjrnor evolverat ur dggdjurshjrnor (lager p lager generation efter generation i de mest verlevandes verlevnad) har vi "ett kollektivt medvetande" med dggdjur: vi vet nr katter r arga. Vi delar knslor t.om. med spindlar: de flyr nr de blir rdda precis som vi.

Men en sten? En planet? (Visst, vi R planeten och atomerna i min kropp fanns hr fr 4.5 miljarder r sedan ocks) men planeten r knappast medveten som sdan. Isfall r galaxen medveten och ja, eftersom vi r delar av galaxen kan vi vl sga att galaxen r medveten. Men vrt medvetande r sjlvutnmnt och ur universums point of view finns inget medvetande: universum r energimassarumtid och nr liv evolverar ur att atomer hamnar i/p/som en planet och brjar reproducera sig och de mest verlevandes verlevnad driver livet mot att sga "jag tnker drfr finns jag" mste den som sger det inse att "jag tnker drfr finns jag fr mig av mig i mig...".

Dvs allt som finns i Realm of mind (primatmedvetandet) r Realm of mind.

Det ger tv olika "realms" i vilka olika saker r sanna: En dells realm (universum - "uni" betyder "ett") som kan beskrivas i Realm of mind som "dells" eller med ekvationen "E=mc^2". Allts r jag nr jag observerar mig sjlv Realm of mind observerandes Realm of mind. Observation r Realm of mind:

Jag tnker drfr finns jag.
Rom observerar rom
Rom rom'ar rom
Allt som finns i rom r rom
Realm of mind.

Medvetandet r hgst personligt och allt som finns i min realm of mind r min realm of mind. Om du ger ord samma mening kan vi kommunicera eftersom vi har ungefr samma evolution bakom oss (3.5 miljarder r) och finner oss i samma universum: gjord av atomer som samlats till en sdan form att den lever (pstr sig leva fr sig sjlv trots att den vet att E=mc^2: universum sger varken bu eller b till mitt pstende om att jag lever). Universum r inget medvetande. Universum r energimassarumtid: existens i icke-existens: allting i ingenting: 1 sammanfltad med 0.

S nr jag tittar mot himmelen och frgar den stora dellsa "ett" (energimassarumtid) om jag lever fr jag inget svar: den r inget medvetande (inget primatmedvetande).

Men eftersom jag r del av universum s kan vi ju sga att universum beskriver sig sjlv fr mig: en primats medvetande: Realm of mind som vet att universum r dellst.

Frutom jag ("jag tnker drfr finns jag, rom observerar rom") finns Den Otnkbara Tanken (energimassarumtid; energimassa sammanfltad med rumtid; Ingenting's Allting.)

Men att att vi skulle ha ett kollektivt medvetande r inte mer n att vi evolverat och r liknande sjlvutnmnda varelser beskrivandes detsamma (det som blir beskrivet).
Citera
2010-03-31, 17:26
Medlem
orkavaraserioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amanenprimat
Fett med text.

Jag tror inte att vi har ett kollektivt medvetande, utan vi r ett kollektivt medvetande.
Fr mig knns det sjlvklarast att medvetandet skapar materia, istllet fr tvrt om.
Finns experiment som gjorts p telepati etc, och enda chansen att ngot s omaterialistiskt som tankar kan skickas igenom omgivningen r att hela omgivningen r en och samma sak.
Kvantmekanik etc frklarar ocks det hr, vilket du skert redan vet (du pratar som om du r insatt iallafall).
Enligt mig kan vi inte separera p stenar och mnniskor, ven om stenarna frmodligen inte tnker, s r de dr av en anledning.
Trd har knslor, och blir sjuka, och skadade, fr mig rcker det som medvetande.

Om man accepterar den hr teorin r ingenting omjligt lngre, eftersom vi sjlva kollektivt skapar.
Citera
2010-04-01, 15:52
Medlem
Chucumbas avatar
Ruskigt intressant att du fick in 2012 i det hela. Aldrig dragit den parallellen sjlv, trots att jag ofta tnker p medvetande och det undermedvetna.
Det skulle ven kunna vara s simpelt som att en ny pandemi bryter ut och skrdar sig ett gng sjlar, som d skulle terstlla balansen.
Dock s tror jag inte att miljfrstrelsen minskar, den bara kar lite lngsammare. Men det kanske r tillrckligt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in