• 1
  • 2
2010-03-28, 23:13
Medlem
whiplashstalkers avatar
Jag har aldrig läst instruktionerna som följde med min Macbook pro. Så här om dagen då jag skulle lägga undan lådan den kom i, så kolla jag bara i den och såg paketet med cd skivorna och instruktionerna. Jag gick snabb genom dom.

Där stod att man inte skall flytta på datorn när hårdisken är igång, då kan den skadas enligt instruktionerna. Man skall bara flytta den när den är i viloläge och den vita lampan dimmrar upp o ner.

Men jag har flyttat runt datorn och har även använt LiquidMac och andra skoj program där man vänder och håller på.

Ska man ta instruktionerna på allvar eller är det lite väl överdrivet?
Citera
2010-03-28, 23:19
Medlem
kakbits avatar
låter lite överdrivet, har en kompis som har en pc iofs hårddisk som hårddisk i sin bil och det guppar och har sig rätt bra och hårddisken har inte tagit skada än.
Citera
2010-03-28, 23:34
Medlem
kklasens avatar
En hårddisk kan ta skada vid vibrationer eller liknande när den är igång. Lite olika beroende på tillverkare av hårddisk. Men att flytta runt på den som vanligt är inget problem.

Tappar du datorn i golvet däremot när den är på, så är det en annan femma.
Gäller inte bara mac, utan alla datorer med mekaniska diskar (dvs inte ssd).
Citera
2010-03-28, 23:35
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whiplashstalker
Jag har aldrig läst instruktionerna som följde med min Macbook pro. Så här om dagen då jag skulle lägga undan lådan den kom i, så kolla jag bara i den och såg paketet med cd skivorna och instruktionerna. Jag gick snabb genom dom.

Där stod att man inte skall flytta på datorn när hårdisken är igång, då kan den skadas enligt instruktionerna. Man skall bara flytta den när den är i viloläge och den vita lampan dimmrar upp o ner.

Men jag har flyttat runt datorn och har även använt LiquidMac och andra skoj program där man vänder och håller på.

Ska man ta instruktionerna på allvar eller är det lite väl överdrivet?
Klart du kan flytta den utan att något speciellt händer.
Men du behöver väl inte stå och skaka på datorn likt du gör innan du ska öppna ett paket filmjölk.
Citera
2010-03-28, 23:35
Medlem
klart att det är överdrivet.

företag skriver ju alltid så för att om det skulle hända så hänvisar dom till instruktionerna som säger att man inte ska göra så.

jag tvekar inte på att hårddisken kan pajja av det men risken är mikroskopisk
Citera
2010-03-29, 00:23
Medlem
whiplashstalkers avatar
Okey men bra att veta.

Men det som kklasen skrev om att tappa datorn. Apple har väl någon funktion i datorn som gör att disken skall på något sätt räddas om man tappar hela datorn typ.
Citera
2010-03-29, 10:02
Medlem
Andreasvbs avatar
Ja, Sudden Motion Sensor.
Den kan klicka till ibland, det är normalt.

http://support.apple.com/kb/HT1935
http://support.apple.com/kb/HT1934
Citera
2010-03-29, 10:45
Medlem
morkfromorks avatar
Jag är alltid försiktig, och en disk som jag tappat betraktar jag som 'potensiellt trasig' och lägger inget viktigt på den.

Problemet är ju inte att skaffa en ny disk utan allt data man oundvikligen tappar.
Citera
2010-03-29, 20:26
Medlem
whiplashstalkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andreasvb
Ja, Sudden Motion Sensor.
Den kan klicka till ibland, det är normalt.

http://support.apple.com/kb/HT1935
http://support.apple.com/kb/HT1934

Ja det fanns text om det. Visste väl det. Men engelska... Det fanns ju på Svenska. varför väljer man då engelska. Vill du inte att jag ska förstå allt :P
Citera
2010-03-29, 20:47
Medlem
Andreasvbs avatar
Bara klicka på det språk du vill ha, på sidan till vänster.
Citera
2010-03-29, 22:12
Medlem
whiplashstalkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andreasvb
Bara klicka på det språk du vill ha, på sidan till vänster.

Det skrev jag ju att det fanns på Svenska. Men frågan var varför du valde engelska?
Citera
2010-03-29, 22:15
Medlem
Andreasvbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whiplashstalker
Det skrev jag ju att det fanns på Svenska. Men frågan var varför du valde engelska?
Lite får du göra själv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in