2010-03-28, 23:07
Medlem
ShadowStallions avatar
Borde kunna det här man har fått totalt hjärnsläpp...

I vilken riktning bör man lägga text som ska läsas vertikalt, på höger respektive vänster sida i en folder? Kolla länken så förstår ni vad jag menar. Vilket är rätt?

http://bayimg.com/image/calnmaaci.jpg
Citera
2010-03-28, 23:16
Medlem
systems avatar
I de flesta fall brukar jag nog stöta på 2B (ibland kombinerat med 1A).
Om det är mer rätt än något annat vågar jag dock ej svara på.
Citera
2010-03-28, 23:39
Medlem
justsome1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShadowStallion
Borde kunna det här man har fått totalt hjärnsläpp...

I vilken riktning bör man lägga text som ska läsas vertikalt, på höger respektive vänster sida i en folder? Kolla länken så förstår ni vad jag menar. Vilket är rätt?

http://bayimg.com/image/calnmaaci.jpg
1a skulle jag nog säga(1a och 2b).

Eller så använder man min 1a:
http://bayimg.com/image/halnbaaci.jpg

Använde helt enkelt photshop's inbyggda textverktyg för lodrät text.
Senast redigerad av justsome1 2010-03-28 kl. 23:41.
Citera
2010-03-28, 23:44
Medlem
ShadowStallions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justsome1
1a skulle jag nog säga(1a och 2b).

Eller så använder man min 1a:
http://bayimg.com/image/halnbaaci.jpg

Använde helt enkelt photshop's inbyggda textverktyg för lodrät text.

Inte så smart om man här å:n i texten är jag rädd för... Blir rätt äckliga teckenmellanrum då.
Citera
2010-03-28, 23:45
Medlem
i vilket sammanhang?

och 1a,1b och 2a,2b är likadana

båda tvåorna är rätt om jag förstår dig rätt
Citera
2010-03-29, 00:07
Medlem
ShadowStallions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Dee
i vilket sammanhang?

och 1a,1b och 2a,2b är likadana

båda tvåorna är rätt om jag förstår dig rätt

Försökte illustrera ett uppslag i en folder eller broschyr i bilden, (Sidans rubrik ska stå i rutorna med tiden.) det var kanske inte så jättetydligt, men jag tror att du fattade rätt. Misstänker också att 2a och 2b är de rätta, är inte helt säker dock.
Citera
2010-03-29, 00:39
Medlem
justsome1s avatar
Citat:
Inte så smart om man här å:n i texten är jag rädd för... Blir rätt äckliga teckenmellanrum då.
Jag använder ju ett Ä, inga konstigheter. Annars kan man ju redigera det lilla mellanrummet själv väldigt enkelt, genom att dra ihop textmellanrummet lite i photoshop så är det lilla avståndsproblemet bort blåst.
Citera
2010-03-29, 00:56
Medlem
ShadowStallions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justsome1
Jag använder ju ett Ä, inga konstigheter. Annars kan man ju redigera det lilla mellanrummet själv väldigt enkelt, genom att dra ihop textmellanrummet lite i photoshop så är det lilla avståndsproblemet bort blåst.

Håller med om att detta problem går att trolla bort på de flesta typsnitt, dock återstår det fortfarande ett antal problem:
För det första förlorar du ordbilden när du skriver på ditt sätt, kanske inte så viktigt i rubriktext, men extremt störande.
För det andra skapas konstiga "hack" i ordet pga att bokstäverna är olika breda, pröva att skriva MIXA så förstår du vad jag menar.
För det tredje kommer texten skrivas i både gemener och versaler vilket ytterligare skapar mellanrumsproblem (vet att det är versaler i skissen, det råkade bara bli så).
Slutligen är detta sätt att skriva inget vidare snyggt enligt mig; plus att kunden vill ha det på det andra sättet, men tack för omtanken iaf!
Citera
2010-03-29, 18:30
Medlem
justsome1s avatar
Citat:
Håller med om att detta problem går att trolla bort på de flesta typsnitt, dock återstår det fortfarande ett antal problem:
För det första förlorar du ordbilden när du skriver på ditt sätt, kanske inte så viktigt i rubriktext, men extremt störande.
För det andra skapas konstiga "hack" i ordet pga att bokstäverna är olika breda, pröva att skriva MIXA så förstår du vad jag menar.
För det tredje kommer texten skrivas i både gemener och versaler vilket ytterligare skapar mellanrumsproblem (vet att det är versaler i skissen, det råkade bara bli så).
Slutligen är detta sätt att skriva inget vidare snyggt enligt mig; plus att kunden vill ha det på det andra sättet, men tack för omtanken iaf!
Dum kund imo
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in