Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2004-03-16, 12:03
  #1
Medlem
Blot-Svens avatar
Jag tittade härom kvällen på den gamla stumfilmen "Le Voyage Dans La Lune" från 1902 och kom att tänka på Vernes "Från jorden till månen".

Jag har tidigare avfärdat Verne som "skräp" efter att vid två tillfällen under grundskolan ha läst "En världsomsegling under havet" och på något sätt känt mig "missnöjd" med i stort sett hela boken. Lite mysko! Grabbar i yngre tonåren brukar ju i allmänhet älska fantasifulla äventyrsromaner.

Men allt det där var förstås väldigt länge sedan, och jag minns faktiskt inte längre vad det var jag ogillade. Tror att jag det var något med språket och berättarstilen. Handlingen och scenarierna verkar underbara.

Nu har jag sent omsider tänkt ge den gamle stofilen (hehe) en ny chans. Senast var jag antagligen för ung och korkad för att på allvar kunna uppskatta hans författarskap. Jag var heller inte särskilt inne på det sena 1800-talets historia.

Alltså - kom med förslag på böcker! Vad säger Peter Harolds?

Jag känner naturligtvis redan till alla stora klassiker - "Jorden runt på 80 dagar", "Till jordens medelpunkt" o.s.v. - men vet inte riktigt var jag ska börja.
Citera
2004-03-16, 13:29
  #2
Medlem
En Verne som jag av någon outgrundlig anledning ofta återkommer till är "Hector Servadacs resor i rymden"(den kan ev. heta något annat på slutet, den ligger i en låda någonstans). Jag vet inte om den kan sägas vara representativ för hans författarskap, eller om den ens är särskilt "bra". Den är dock lagom kort för att läsas på en dag, och innehåller en del intressanta figurer. Kapten Grants barn har jag också alltid tyckt om.
Citera
2004-03-16, 14:25
  #3
Medlem
Mr. Beeblebroxs avatar
Måste säga att jag tycker att alla Jules Verns böcker är fantastiska. Speciellt "Resan Till Jordens Medelpunkt". Börja med den om du inte läst den redan.
Citera
2004-03-16, 17:44
  #4
Medlem
skrikande_griss avatar
Tsarens kurir är bra.
Citera
2004-03-16, 18:51
  #5
Medlem
Eremitens avatar
Jag tycker att hans tio bästa böcker är:
Jorden runt på 80 dagar
Tsarens kurir
Till jordens medelpunkt
En världsomsegling under havet
Åttahundra mil på Amazonfloden
Från jorden till månen. Månen runt
Den hemlighetsfulla ön
Kapten Grants barn
Kapten Hatteras resa till Nordpolen
Begums 500 miljoner
Citera
2004-03-17, 10:41
  #6
Medlem
Jag läste mycket Jules Verne i tonåren och då och då tänker jag at jag borde läsa om böckerna för att se om jag gillar dem lika mycket idag. En av de böcker jag gillade mest var 'Mäster Zacharius'. Den är relativt kort, så det är möjligt att den inte finns som fristående bok utan att man bara kan hitta den tillsammans med andra noveller/romaner.
Citera
2004-03-17, 18:50
  #7
Medlem
Eremitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lukas
Jag läste mycket Jules Verne i tonåren och då och då tänker jag at jag borde läsa om böckerna för att se om jag gillar dem lika mycket idag. En av de böcker jag gillade mest var 'Mäster Zacharius'. Den är relativt kort, så det är möjligt att den inte finns som fristående bok utan att man bara kan hitta den tillsammans med andra noveller/romaner.
Den finns bl.a. i Doktor Ox.

Doktor Ox/Mäster Zacharius/Ett drama i luften
(Jules Verne-serien, Delta Förlags AB 1975)
Citera
2004-03-17, 18:53
  #8
Medlem
GreenManalishis avatar
Luftens herre
Världens herre
Maskinön
Citera
2004-03-17, 19:41
  #9
Medlem
Peter Harolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Jag tittade härom kvällen på den gamla stumfilmen "Le Voyage Dans La Lune" från 1902 och kom att tänka på Vernes "Från jorden till månen".

Jag har tidigare avfärdat Verne som "skräp" efter att vid två tillfällen under grundskolan ha läst "En världsomsegling under havet" och på något sätt känt mig "missnöjd" med i stort sett hela boken. Lite mysko! Grabbar i yngre tonåren brukar ju i allmänhet älska fantasifulla äventyrsromaner.

Den där stumfilmen skall visst vara en mix mellan Verne och Wells två (tre) romaner.

Jag vet inte vad du hade för preferenser när du var tonåring. Jag själv kämpade mig genom "Från Jorden till månen" som 12-åring och tyckte att Tintin var bättre. Tjugo år senare framstår all denna vedervärdiga mängd fakta som mycket intressant, men för en 12-åring som kämpar med 9:ans multiplikationstabell är det "surr-surr" att ta del av Vernes matematiska orgier. Fast i själva verket var det kusinen Henri Garcet som stod för (det korrekta) räknandet.

Samma sak gäller "En världsomsegling under havet". Som 12-åring bönade man om att kapten Nemo skulle slänga av professor Annorax betjänt Conseil från NAUTILUS. Å andra sidan — tjugo år senare — framstår romanen i en helt annan lyster i en vuxen läsares ögon. För en 12-åring framstår kapten Nemo som en bandit; för en vuxen blir han en gåta som tvingar en att känna medlidande.

Jag skulle rekommendera att du gjorde en nyläsning av dom här böckerna. Ja, språket är högtravande och stolpigt, men Eyvind Johnsons översättning är bäst.

Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Men allt det där var förstås väldigt länge sedan, och jag minns faktiskt inte längre vad det var jag ogillade. Tror att jag det var något med språket och berättarstilen. Handlingen och scenarierna verkar underbara.

Nu har jag sent omsider tänkt ge den gamle stofilen (hehe) en ny chans. Senast var jag antagligen för ung och korkad för att på allvar kunna uppskatta hans författarskap. Jag var heller inte särskilt inne på det sena 1800-talets historia.

Alltså - kom med förslag på böcker! Vad säger Peter Harold?


Man får inte glömma att den "gamle stofilen" skrev flera väldigt humoristiska verk. För några år sedan kom romanen "Den envise Keraban" ut på svenska, och den baseras på en teaterkomedi som Jules Verne skrev. "Gröna strålen" har samma anda, men är betydligt kortare.

"Guldmeteoren" är också att rekommendera, där samsas humor och science-fiction. MEN boken är inte skriven av Jules Verne enkom. Hans son redigerade de flesta manuskript som Jules Verne efterlämnade. Mer om det i min nya biografi.

"Den hemlighetsfulla ön" är fantasifull och troligtvis den mest välskrivna av författarens samtliga verk.

Jag hoppas att du får en skön återbekantskap med Jules Verne.

Tack för ordet!
Citera
2004-03-17, 19:50
  #10
Medlem
Sigrids avatar
Läste Jorden runt på 80 dagar för många år sen och har t.o.m. sett en film tror den är från sent 50-tal eller tidigt 60-tal.
Tyckte boken var fantastisk men filmer var så där.
Citera
2004-03-18, 11:12
  #11
Medlem
Blot-Svens avatar
Tackar ödmjukast för alla fina boktips!

Extra stort tack till Peter Harold för en mycket intressant post.

Jag funderar på att börja med "Till jordens medelpunkt" och "Guldmeteoren" (som en polare också rekommenderat). Det ska bli roligt att stifta bekantskap med en för mig ny författare!
Citera
2004-03-18, 11:55
  #12
Medlem
Inser att jag kanske var en lite speciell 12-åring, efetrsom jag inte alls uppfattade Nemo som en bandit, utan som en mer eller mindre rättfördig hämnare...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback