2004-03-18, 18:35
Medlem
Peter Harolds avatar
:-)

Citat:
Ursprungligen postat av Dendärkillen
Inser att jag kanske var en lite speciell 12-åring, eftersom jag inte alls uppfattade Nemo som en bandit, utan som en mer eller mindre rättfördig hämnare...

Precis vad Jules Verne var ute efter. I originalmanuset var det betydligt tydligare, där var kapten Nemo ursprungligen en polsk adelsman som fick sin familj utplånad av ryssar/kosacker. Detta accepterade inte förläggaren.

Tack för ordet!
Citera
2017-01-03, 13:51
Medlem
VT--s avatar
Hallå,

Eftersom det fanns en tråd med Jules Verne så tog jag tillfället i akt att sno den.

Jules Verne är en författare som jag uppskattat väldigt mycket och läste en hel del av hans böcker för ca 10 år sedan (med ett par undantag där man läst om ett par verk som den hemlighetsfulla ön)

Jag skulle vilja dyka tillbaka in i hans förträffliga verk och hoppades på att det finns någon film baserat på hans verk som är värt att se (självfallet kommer det inte vara lika bra som böckerna, men lite nostalgi är alltid trevligt) Det har gjorts en del filmer men efter att sett Jorden runt på 80 dagar där Jackie Chan medverkade så är jag minst sagt skeptisk till utbudet.

Någon som vet någon film som skulle vara värd att se och som inte får ens mage att vända sig ut och in?

Alla tips uppskattas och hoppas ni har det gott
Citera
2017-01-03, 15:05
Medlem
lampross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VT--
Hallå,

Eftersom det fanns en tråd med Jules Verne så tog jag tillfället i akt att sno den.

Jules Verne är en författare som jag uppskattat väldigt mycket och läste en hel del av hans böcker för ca 10 år sedan (med ett par undantag där man läst om ett par verk som den hemlighetsfulla ön)

Jag skulle vilja dyka tillbaka in i hans förträffliga verk och hoppades på att det finns någon film baserat på hans verk som är värt att se (självfallet kommer det inte vara lika bra som böckerna, men lite nostalgi är alltid trevligt) Det har gjorts en del filmer men efter att sett Jorden runt på 80 dagar där Jackie Chan medverkade så är jag minst sagt skeptisk till utbudet.

Någon som vet någon film som skulle vara värd att se och som inte får ens mage att vända sig ut och in?

20,000 Leagues Under the Sea från 1954 är ganska trogen Vernes vision, så vitt jag minns.

Med förbehåll för att FX är som de är -- på 50-talsnivå -- så garanterar Kirk Douglas, Peter Lorre och James Mason nivån. Najs scenografi, påkostad.
Citera
2017-03-09, 12:24
Medlem
kajus333s avatar
Brukar läsa om Jules Vernes Den hemlighetsfulla ön då och då. Om man läser fransk essäistik om litteratur, så finner man att många är de som blivit författare efter att ha läst just den boken. Fick just tag i en ny Verne: Stålelefanten ( på tyska). Skall bli skoj att läsa denna. Verne kan konsten med pageturners.
Citera
2018-04-30, 19:48
Medlem
Citat:
Hallå,

Jag såg just en fransk TV-serie från 1975 om Michel Strogoff - le Courier du Tsar. Den sändes i många andra länder i åren efter, på SVT i 1979(?), men på youtube finns endast det franska originalet. Tyvärr fattas sjunde och sista episoden som jag fick se på japanska(!). Men jag uppskattade verkligen de 6 episoderna på franska. Den romantiska musiken (av Vladimir Cosma) gör mycket - Nadias tema. Svårt att låta bli att gå vidare till nästa episod även om hela natten går innan serien är slut. Det var svårt med franskan i början men jag vänjde mig.

Hur är det att läsa Verne på franska? Någon som har gjort det? Michel Strogoff eller något annat?
Citera
2018-04-30, 21:06
Medlem
Germanofils avatar
Hittade Vid sjuttionde breddgraden i ett bokbytarskåp (i tysk översättning). Någon som läst den och kan uttala sig om huruvida den är läsvärd eller inte?
Citera
2018-05-18, 08:46
Medlem
Mackan52s avatar
Älskar Jorden runt på 80 dagar.

Ts, anledningen till att du ogillar Verne är för att du förmodligen tvingades läsa honom i skolan. Alla böcker man tvingas läsa är per automatik skräp, lärare och skolor borde förbjudas att tvinga barn läsa en specifik bok, det främjar inte läsande.

Skolor borde ha läsning som ett månadsarbete istället där alla i klassen inkl läraren läser något (vad som helst, serietidningar går också bra) varje månad och recenserar det.
Senast redigerad av Mackan52 2018-05-18 kl. 08:55.
Citera
2018-05-18, 09:56
Medlem
Frater_Frags avatar
Jules Verne... Ah... det går nostalgiska kårar längs min ryggrad. När jag som liten grabb lärde mig att läsa rent och snabbt, så fick jag mitt första lånekort där hemma i Finspång. Bland det första jag kastade mig över var just Jules Verne. Guldmeteoren, Till jordens medelpunkt, Blockadbrytaren, Ingenjör Robur's luftfärd mfl, samt naturligtvis En världsomsegling under havet.

Såsom varande östgöte av födsel samt ohejdad vana så noterar jag med stort nöje att vad gäller det sistnämnda verket så var Nautilus rammstäv tillverkad på Motala verkstad, den gode kapten Nemo visste tydligen vad kvallitet var!
Citera
2020-11-12, 13:58
Medlem
Just läst Jorden runt på 80 dagar. Bra bok men känns som den innehåller småfel här och där.

Som här. (Spolier)

”This arrest was fatal. Having arrived at Liverpool at twenty minutes before twelve on the 21st of December, he had till a quarter before nine that evening to reach the Reform Club, that is, nine hours and a quarter; the journey from Liverpool to London was six hours.”

Visst fan är väl det 9 timmar och fem min, eller tänker jag snett?
Senast redigerad av jayman1 2020-11-12 kl. 14:01.
Citera
2020-11-12, 14:48
Medlem
macys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jayman1
”This arrest was fatal. Having arrived at Liverpool at twenty minutes before twelve on the 21st of December, he had till a quarter before nine that evening to reach the Reform Club, that is, nine hours and a quarter; the journey from Liverpool to London was six hours.”

Visst fan är väl det 9 timmar och fem min, eller tänker jag snett?

Jo, du har rätt.

Ur en svensk översättning (Christina Westman):
Citat:
Detta var verkligen olyckligt. Efter att ha kommit till Liverpool tjugo minuter i tolv den 21 december hade han nio timmar och fem minuter på sig att nå Reformklubben klockan kvart i nio samma kväll. Tågresan från Liverpool till London tog sex timmar.
Citera
2020-11-12, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av macy
Jo, du har rätt.

Ur en svensk översättning (Christina Westman):
Ja se där. Tack för att du orkade kolla upp!
Citera
2023-04-24, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Jag tittade härom kvällen på den gamla stumfilmen "Le Voyage Dans La Lune" från 1902..
Citat:
Ursprungligen postat av skrikande_gris
Tsarens kurir är bra.
Citat:
Ursprungligen postat av Eremiten
Jag tycker att hans tio bästa böcker är:
Jorden runt på 80 dagar
Tsarens kurir
Till jordens medelpunkt
En världsomsegling under havet
Åttahundra mil på Amazonfloden
Från jorden till månen. Månen runt
Den hemlighetsfulla ön
Kapten Grants barn
Kapten Hatteras resa till Nordpolen
Begums 500 miljoner
Citat:
Jag skulle vilja dyka tillbaka in i hans förträffliga verk och hoppades på att det finns någon film baserat på hans verk som är värt att se (självfallet kommer det inte vara lika bra som böckerna, men lite nostalgi är alltid trevligt)

Citat:
Ursprungligen postat av TidensMysterium
Jag såg just en fransk TV-serie från 1975 om Michel Strogoff - le Courier du Tsar. Den sändes i många andra länder i åren efter, på SVT i 1979(?), men på youtube finns endast det franska originalet.
För dom som gillar Verne's böcker men även uppskattar filmatiseringar utav dom, missa inte att Netflix har en av Michel Strogoff-filmatiseringarna i sitt 800+ titlar stora brittisk/fransk/italiensk/tysk/spansk/belgiska klassiker-arkiv till guldgruva, Michel Strogoff/Tsarens kurir (1956) med Bond-skådisen Curd Jürgens som kuriren. Även uppföljaren Le triomphe de Michel Strogoff (1961) finns, men den första av dom två utgår nu den 14 Maj, så det var därför jag kom att tänka på denna tråden.

www.imdb.com/title/tt0049501
www.netflix.com/title/80010543

www.imdb.com/title/tt0055547
www.netflix.com/title/81441919

Jag såg båda två för några månader sedan(jag håller på och plöjer samtliga deras 800+ klassiker kronologiskt, är just nu framme vid slutet av 1971) men ska ta och se om den första innan den går upp i rök om tre veckor. Dels är det Verne och dels är det Curd i huvudrollen, vilket är skoj för en fantast av både Jules Verne och Ian Fleming.

Edit: Det ska förtydligas att uppföljaren är inte en filmatisering utav Verne's bok, utan bygger bara på karaktären, manuskriptet är skrivet av Marc-Gilbert Sauvajon som dock låg bakom det till första.

OffTopic: Även om just Tsarens kurir handlar om en fiktiv figur, för dom som gillar biografiska klassiker finns det en del sevärt i Netflix guldgruva:

Senast redigerad av pumahunter 2023-04-25 kl. 00:13.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in