2010-03-28, 18:01
Medlem
Nothing Specials avatar
Jag har flyttat till en lägenhet som har en sån där smal spis med bara två plattor. Det hade varit ok, använder oftast inte fler än två, men tyvärr är dom väldigt nära varandra så man får knappt plats med två kärl på spisen!

Då tänkte jag -- kan man inte köra in en metallkastrull med vatten i ugnen på typ 125°, vänta tills det kokar, ta ut och lägga i pasta, sätta in igen i 9 minuter och vipps så har man färdig spaghetti och ändå yta på spisen.

Går det? Det ångar ju en del när man kokar vatten, kan det bli ett problem kanske?

Dessutom är den sjukt slö, det är en liten och en mellanstor platta, har försökt få två liter vatten att koka på den lilla plattan nu i 20 minuter, kan fortfarande doppa fingret i vattnet utan att bränna mig. Iofs är kastrullen typ 5 mm för stor runt hela plattan.. ARGH ska jag inte kunna laga mat längre?!
Citera
2010-03-28, 18:03
Medlem
miCky-s avatar
Du får köpa ett litet stormkök och ha ute på balkongen (om det finns tillgång till det) helt enkelt.
Citera
2010-03-28, 18:05
Medlem
micra vattnet?
Citera
2010-03-28, 18:33
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nothing Special
Dessutom är den sjukt slö, det är en liten och en mellanstor platta, har försökt få två liter vatten att koka på den lilla plattan nu i 20 minuter, kan fortfarande doppa fingret i vattnet utan att bränna mig. Iofs är kastrullen typ 5 mm för stor runt hela plattan.. ARGH ska jag inte kunna laga mat längre?!
Klaga hos hyresvärden
Citera
2010-03-28, 19:33
Medlem
Nothing Specials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Klaga hos hyresvärden

Lutar åt det. Gav upp efter 45 minuter och bytte platta.
Citera
2010-03-28, 20:55
Medlem
troengs avatar
Te-kokare?
Citera
2010-03-28, 22:20
Medlem
William Hainess avatar
http://kaffekokarkokboken.blogg.se/

Citera
2010-03-28, 23:25
Medlem
MacLeods avatar
Antar att det är ett klassiskt "stundentkök" typ Trinette?
Skaffa vattenkokare, och lär dig hur lång tid det tar att värma upp plattorna.
Jag har själv gjort väldigt mkt mak i ett sånt kök.

Man måste planera lite bara, och göra annat medans den värmer upp. Men när den väl är varm så är det ju lugnt. Har du en sån där liten jävla ugn ochså?
Citera
2010-03-29, 10:09
Moderator
evilhoneys avatar
Jag hade en tvåplatts-spis i min etta och den var på 220V, dvs man kunde inte köra båda plattorna och ugnen samtidigt, lär vara samma för dig.
Investera i en vattenkokare istället och lär dig planera matlagningen, det går om man bara tänker till först.
Citera
2010-03-29, 23:05
Medlem
Nothing Specials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacLeod
Antar att det är ett klassiskt "stundentkök" typ Trinette?
Skaffa vattenkokare, och lär dig hur lång tid det tar att värma upp plattorna.
Jag har själv gjort väldigt mkt mak i ett sånt kök.

Man måste planera lite bara, och göra annat medans den värmer upp. Men när den väl är varm så är det ju lugnt. Har du en sån där liten jävla ugn ochså?

Japp, eller det är lite större än trinette men ändå litet liksom.
Japp, har fått skippa två ugnsformar för att dom inte går in alls.

Lutar väl åt en vattenkokare...
Citera
2010-03-29, 23:38
Medlem
MacLeods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nothing Special
Japp, eller det är lite större än trinette men ändå litet liksom.
Japp, har fått skippa två ugnsformar för att dom inte går in alls.

Lutar väl åt en vattenkokare...

Kan man behärska att laga mat i ett sånt kök, kommer du vara en mästare när du får bättre utrustning och mer utrymme.

Jag brukade köra helstekt kyckling och stekar i den där lilla ugnen, mindre plåtar finns ju alltid.
Få inte för dig att bygga in ugnen i ögonhöjd som jag bara. Jag monterade in den så att all köttsaft rann ur ugnen, ner över hela köket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in