Flashback bygger pepparkakshus!
  • 2
  • 3
2010-03-31, 15:45
Bannlyst
Kapitalism (kapital=pengar) är systemet där pengar är målet ("penga-ism"). Om du har pengar så har du mat, det du vill ha. Det primater behöver för att överleva eller det de vill ha för nöjes skull köpes med pengar. Pengar är givetvis vår uppfinning och ingenting vi måste ha (ingen naturlag). Det var bra att vi hade byteshandel och pengar och länder osv när vi inte visste någonting (när jorden var platt) eftersom vissa länder gick åt helvete medan andra gick åt bättre håll (dvs länder gick åt olika håll). Dessutom, tack vare kapitalism, var det som om vi sade: "hugg in!" när vi fann oss själva som ovetande primater (som inte visste att det hade evolverat dit under 3.5 miljarder år) och de som arbetade fick pengar medan de som inte arbetade var fattiga och/eller fick jobba. De som uppfann osv osv osv blev rika likaså tyranner och de som lurade systemet. Men i slutändan fick vi det vi har nu, dagens högteknologiska samhälle med så många primater att vi snart kommer få ett tredje världskrig för att vi blir för många. Kanske inte eftersom utvecklingen gett oss kunskap om vår situation: vi har haft Darwin och Einstein och placerat ett teleskop i rymden osv osv.

E=mc^2, universum är inte ett medvetande (om det finns en gud som bryr sig utanför är han/hon/de antingen likgiltiga (och beställde primater på planeter som fick evolvera genom de mest överlevandes överlevnad och som dör om de äter all sin mat) eller omäktiga (verkar aldrig ha brytit mot naturens lagar skapandes ett mirakel i något av våra vetenskapliga experiment).

Vi har evolverat genom de mest överlevandes överlevnad: mina föräldrar och deras och deras... sedan livets början har överlevt till att reproducera sig. Därför ett medvetande som säger "jag", som säger "jag tänker därför finns jag: om jag skulle bli lurad till att bara tro att jag finns... att bli lurad är att tänka; att bli lurad kräver ett jag." Så jag vet att jag finns, sa Descartes på 1600-talet och därefter hade vi Darwin därefter Einstein därefter alla andra som bidragit till att förklara vår situation.

Så vi är här som primater på en planet som inte (innan Darwin) vetat att de är primater på en planet (Kopernicus på 1500-talet insåg att detta är en planet roterandes runt solen).

Vi har haft en historia av att vi trott att vi lever på en platt yta (den ser platt ut) och kanske borde be till den varma skinande "hålet" i skyn (när den är borta syns småhål). Vi har byggt samhällen och ganska snart började mobbare (familjer) märka att de med våld kan utnyttja resten av samhället. Det växte till civilisationer som t.ex. byggde pyramider (extremt mycket jobb helt i onödan) och begravdes tillsammans med tusentals flaskor vin för att njuta av efterlivet.

Vi har haft kungar som drog streck i marken med svärd och kallade delar av planeten "sitt land" och erövrade andra kungars länder. Vi har haft revolutioner där folket sagt "fuck you" till kungen och gjort samhället mer jämställt och röstat fram några hundra politiker som får bestämma tillsammans med folket. Och nu är vi här: efter två världskrig.

Kapitalism innebär de mest bisarra saker idag: titta t.ex. på dessa:
Jag säger "jag" och är en primat på en planet som föddes utan att bli tillfrågad om jag vill födas eller ej. Du säger "jag" för dig såsom jag säger jag för mig. Vi är båda primater: den nuvarande generationen i de mest överlevandes överlevnad på en rymdsten i en galax av 100 miljarder stjärnor bland 100 miljarder galaxer. Vårt liv (och hela mänsklighetens historia ca 5 miljarder år f.om. idag) är mindre än värdelöst: det existerade aldrig ur universums perspektiv (E=mc^2: dellöshet).

Du kanske föddes som son till en rik man med tusen bilar (Jay Leno) eller med 10 palats (Bill Gates) eller helt enkelt med all materiell välfärd en primat behöver/vill ha. Det finns t.om. de som köpt en biljett med en raket ut i rymden för att de hade kapital i kapitalism.

Sedan finns det dem som säger "jag" och är primater på en planet som föddes och dör idag i 15 års ålder för att deras föräldrar inte har pengar. Universum bryr sig inte, men primater kan organisera sig bättre än såhär!

F.ö. finner vi oss (primater på en planet dvs global mänsklighet dvs livet på denna blåa lilla rymdsten) fragmenterad i länder, i krig, i konflikter som inte går att lösa på annat sätt än att inse att hela vår historia varit en historia av pinsamt löjlig men nödvändig utveckling. Vi har länder (och Sverige har en kung än idag). Saudiarabien finner sig på 25% av all olja som finns kvar för att jordens geologi krossat kontinenter mot varandra skapandes basänger med olja långt innan en primat drog ett streck i sanden och kallade det "saudiarabien".

Det är en bisarr situation vi finner oss i. Och titta på hur vi organiserat oss: vi är tusentals politiker (med banker och företag osv osv osv många primater) i hundratals länder. Vem har kontrollen? Barack Obama har visserligen lite kontroll men han delar sin maktposition med Citibanks ägare, Saudiarabiens kung/ägare och tusentals andra primater i ett rejält kaos där vissa vill roffa åt sig så mycket som möjligt åt sig själva skitandes i alla andra eftersom alla vill ha kapital i kapitalism. Inte nog med det: Obama och de andra politikerna (dock inte Citibanks ägare, de råkar bara finna sig där) är framröstade av oss! Den stora majoriteten. Som läser media och påverkas av vansinnet som dagens samhälle är. Vi tror att någon har kontrollen, hah! Ingen har kontrollen/Alla har kontrollen. Det är som om mänskligheten släppt ratten: överpopulerar och konsumerar mer olja för varje dag som går (var kontinent för sig, var land för sig, var primat för sig). Slit så mycket ur marken du kan: det är kapital i kapitalism!
Citera
2010-03-31, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av waes
Okej nu menade jag inte att just den datan du presenterade är subjektiv utan att all statistik är subjektiv. Statistik är bara ett redskap för att böja data så att det passar den slutsats du vill förstärka. Och ja, världen har blivit rikare men jag har ett problem med hur den har blivit rikare.

Jag betraktar det som fakta att världen folk blivit rikare, och att även fattiga har blivit det. Men detta är alltså något som du inte bestrider? Det är viktigt att du är klar här, för det är av yttersta vikt i resonemangen om den fria marknadens nytta.

Citat:
Public goods är ju precis som du säger per definition omöjliga för en fri marknad att tillgodose. Det är därför vi inte kommer se en absolut fri marknad någonsin och det är meningslöst att diskutera utopin som vi måste leva i för att det ska fungera. De företag som försöker sig på att privatisera public goods kommer möta mycket stort motstånd.

Jaa, men du har ju gjort en sådan definition att det inte finns några Public Goods. Jag har ju redan gett ett exempel på hur det skulle kunna se ut med vägar. Om du träder in i Liberalism & anarkokapitalism-forumet, så, lär du få hur bra svar som helst på detta. Det finns massor av trådar om detta. Jag har startat två exempelvis, som rör sig i trakterna kring detta begrepp Den ena startade jag när jag inte fattade bättre, så, där anser jag att jag hade fel.

Citat:
Och i dumpningen av socker priser i Afrika så beror det ju självklart på vilket perspektiv man tar i frågan men för mig är det självklart att dagens system av en blandad fri marknad med inslag av protektionism är att beskylla. Men som sagt, det beror på var man fokuserar i frågan.

Nej, det är statliga ingrepp som är att beskylla. Det är ju precis vad du har beskrivit. En produkt har dumpats med statsunderstöd och som orsakat att marknaden havererat i ett område och producenter har slagits ut. Det är ju ett statligt ingrepps misslyckande.

Citat:
1) Incitament:
Som jag sade i ett av mina inlägg ovan så är en av de mest fundamentala antaganden av kapitalism att vi människor stimuleras och styrs av incitament. Detta har ju visat sig stämma till 100%, men i ett vinstdrivet samhälle skapar detta problem. Som företags ledare har jag ett incitament att sänka kostnaderna för företaget och öka profiten. I en helt fri marknad utan regulationer så har detta ödesdigra konsekvenser. Det innebär ju att jag har incitament att handla moraliskt förkastligt om det sänker kostnaderna för företaget och generar mer kapital/aktieägare vilket i sin tur gör att företaget kan expandera.

Utan statlig regulation som gör dessa moraliskt förkastliga val dyrare, så kommer det i de flesta fall vara det bästa alternativet från ett rent ekonomiskt perspektiv.
Är det något här som är direkt felaktigt tycker du?
Enda scenariot där det inte skulle vara på detta sättet är om majoriteten av befolkningen skulle göra ramaskri mot sådana beslut. Men hur realistiskt tror du att detta är? Att Konsumenterna har det kollektiva välmåendet som preferens framför det kortsiktiga personliga välmåendet?

Tror du att människor vill ha företag som agerar som svin? Jag tror det inte. Du vill ju inte ha det, jag vill inte ha det. Och företagen producerar varor och tjänster som de kan sälja. I en fri marknad lär du se mer av konsumentupplysningar och grävande arbete. Varför? Därför att det finns incitament till det. Idag förlitar sig ju folk mycket på staten. Men även idag ser vi grävande arbete gällandes företags agerande.

Citat:
2) Blandningen av Ekonomi och Politik:
Eftersom jag sade i mitt första inlägg att vi disskuterar dagens samhälle och inte drömscenriot så behöver ingen invända att i teorin bakom kapitalism/fria marknaden så hade detta aldrig hänt. Iaf, titta på lobbying industrin i Washington. Den har blivit en miljard industri och påverkar mycket starkt vilka lagar som kommer igenom och vilka lagar som det sätts stopp för. Och om vi har ett incitament att handla moraliskt förkastbart, så kommer även detta att synas i de nya lagarna.

Nu antar jag att du kommer säga att detta inte hade funnits i en fri marknad etc. och att detta är pga statlig regulation av företagens beslut. Men med tanke på det incitament system som jag lade fram ovan, så anser jag att det är nödvändigt, dock att det har fullständigt misslyckats.

Det finns ju inte mycket politik att påverka på fria marknader Liberalerna vill ju ha en konstitution och nattväktarstat. Vilken typ av lagstifting skulle lobbyister kunna påverka där? Det är ju i nuvarande samhällssystem där man kan lagstifta om precis vad som helst som lobbyister har större inflytande.

Citat:
3) Aktieägarna:
Detta är kopplat till vad jag sa i slutet av (1). Det är aktieägarna som styr framgången av företagen och därmed deras preferenser som styr besluten som fattas. Och aktieägarna är ofta konsumenter själva. Tror du att de gör sina val baserade på deras preferenser som aktieägare eller som etiskt medveten konsument?

Ja, aktieägarna vill att företaget går bra så att de får utdelning och att aktierna står högt i kurs. Men liksom jag förklarar i ett av styckena ovan, så, har företagen intresse av att producera varor och tjänster som de kan sälja. Och konsumenterna styr ju detta.

Citat:
En annan aspekt av dagens ekonomiska system är Fractional Reserve Banking. Men jag vill inte göra en stor grej av detta då jag känner att jag inte har tillräckligt mycket kunskap om detta ännu, utan är vad jag försöker lära mig just nu. Jag tar bara upp det för jag antar att du har hört talas om det och undrar vad din uppfattning av det hela är? Om du är av den uppfattning att FRB inte skapar några problem etc. så vill jag inte göra detta till en debatt där vi försöker övertyga den andre om våra egna ståndpunkter. Det är en disskussion som står över åtminstonde mig, i dagsläget .

Fractional Reserve Banking är ett rent idiotiskt system. Alla valutamonopol är skadliga för övrigt. Användaren Slupen har gjort en pedagogisk tråd om detta system:

https://www.flashback.org/t566496
Citera
2010-03-31, 22:02
Medlem
Ssjoss avatar
En liten allmän reflektion:
Det samhälle vi lever i idag är inte kapitalistiskt enligt den österrikiska ekonomiska skolan - Staten eftersträvar snarare en Keynesianistisk ekonomi. http://en.wikipedia.org/wiki/Keynesian_economics

I korthet går detta ut på att staten ska försöka driva ekonomin framåt genom att på alla sätt möjligt uppmuntra konsumtion. (tex via skatt + statliga utgifter, subventionerade lån etc. etc. vissa Keyneister så långt som att förespråka krig för att hålla igång ekonomin.

Detta är INTE kapitalism. Kapitalism är att var och en ska få förvalta sitt arbete, subventioner och dyl. bör avskaffas, staten ska inte lägga sig i etc.etc.
Jag tror inte du hittar många libertarianer som förespråkar konsumtion på lån, jag tycker att dagens konsumtionssamhälle är förkastligt och att staten uppmuntrar det är för liberaler väldigt negativt.
Citera
2010-04-01, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av waes
Men i ett kapitalistiskt system så har du incitament att bete dig moraliskt förkastbart. T.ex. dumpning av avfall, svält löner, barnarbete osv innebär mindre kostnad för företaget (så länge det inte uppdagas förstås), vilket resulterar i högre avkastning för aktieägare, vilket resulterar i fler aktieägare, vilket i sin tur resulterar i mer kapital för företagen. För varje gång som företaget kan sänka kostnaderna betyder det mycket för aktieägarna och profiten i sig.

Så våra val är ju inte helt fria på den fria marknaden, utan är drivna av incitament. Och det är precis det som är farligt i kapitalismen eftersom vissa av de negativa konsekvenserna som incitamenten skapar kan vara svåra att se.
Du ser det kapitalistiska systemet som en separat instans, när det i själva verket är en produkt av en fri marknad. Som sagt, du kan argumentera för att det skulle vara moraliskt riktigt att begränsa individens frihet, men att kritisera kapitalismen utan att angripa det den idag är närmast förbunden med känns ganska tandlöst.
Citera
2010-04-01, 16:54
Medlem
Jag känner att jag startade denna tråden lite för tidigt för mig själv . Dåligt påläst och genomtänkt etc.

Så jag får åtekomma senare, alternativt starta en ny tråd om min uppfattning förändras
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in