• 1
  • 2
2010-03-28, 13:31
Bannlyst
Hej

Jag har letat efter ett par solglasögon till sommaren, men inte hittat några som tilltalar mig. Jag har däremot hittat diverse begagnade vintageglasögon billigt.

Jag undrar därför om det är möjligt att byta ut det vanliga glaset till solglasögonglas, var man i så fall kan göra detta (optikerna skriver ingenting om detta på sina hemsidor) och ungefär hur mycket det skulle kosta.

Hälsningar
Pärlplattan
Citera
2010-03-28, 14:07
Medlem
popman123s avatar
Vanliga optiker gör inte det. De ändrar bara glas på egna modeller. Detta eftersom glasets storlek görs mha maskin, och att de liksom inte kan göra två glas i storleken som just dina brillor har. Detta är i varje fall vad jag fått höra från andra. Kl är 14.00. Du hinner fortfarande ringa någon optiker och fråga.
Citera
2010-03-29, 13:15
Medlem
King Pins avatar
Jag har bytt glas på vintageglasögon till slipat solglas flera gånger, jag tror de flesta optiker gör detta. De beställer glas från ett "glasögonglasbolag" och sedan slipar de in glaset i butiken. De gör inte reklam för det för att bågarna är högmarginalprodukter.
Citera
2010-03-29, 15:10
Medlem
Hollow123s avatar
Ja de flesta optiker kan scanna in din båge eller så skickar de den till sin leverantör som slipar in glasen åt dig, detta är inga problem.
Citera
2010-03-29, 15:16
Medlem
Vattenspanns avatar
Dom seriösa optikerna gör det alla gånger. Däremot kan du nog behöva hosta upp en rejäl peng för det då det inte är standard.
Citera
2010-07-27, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av King Pin
De gör inte reklam för det för att bågarna är högmarginalprodukter.

Mja det är mest för orsaken att risken att pajja glasögonen är stor när man byter glas i en gammal båge. Dessutom blir kunderna missnöjda när dem köper glas för 6000 i en gammal båge som pajjar några månader senare.

Dem flesta kunder vet om att det går att byta glas i gamla bågar, men dem flesta vill oftast hellre köpa nytt. Därför görs ingen reklam om detta.
Citera
2012-01-18, 20:28
Medlem
GodeGorans avatar
Bumpar den här tråden och gör debut på fb!

Har ett par solglajjer jag diggar som fan men till sommaren skulle jag vilja ha rött glas i dem istället (ingen styrka). Är det bara att glida in på exempelvis Synsam? Och skulle detta kosta mycket? Tänker att de inte borde vara så farligt eftersom de inte behöver slipas eller så.

Tack på förhand!
Citera
2012-02-21, 10:22
Medlem
Är också väldigt intresserad av att byta glas i ett par solglasögon.
De jag har nu är bra, men det är inte polariserade glas. Det är något jag önskar då jag bor norrut med mycket snö som bländar.
Solglasögonen jag har är av känt märke och vanlig modell nämligen.
Ska kontakta tex specsavers om de kan göra något, men jag undrar om någon här har punkter som man ska tänka på eller se upp för?
Citera
2012-07-12, 20:17
Medlem
jag undrar också ang det här! undrar om det går att fixa på de vanliga kedjorna
Citera
2012-07-13, 11:56
Medlem
Hollow123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rddm
jag undrar också ang det här! undrar om det går att fixa på de vanliga kedjorna

Ja det är inga konstigheter se mitt tidigare svar.
Citera
2014-03-31, 22:41
Medlem
dandifieds avatar
vad ligger det på prismässigt, någon som har koll?
Citera
2014-04-01, 14:34
Medlem
McDonalds avatar
http://bytaglasen.se/bestall.php
http://www.titanoptik.se/page/Kop-bara-glas_15/SWE/SEK
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto