2010-10-14, 13:33
Medlem
Yxzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greypower
Det är bara han det är fel på. Inget fel med resten av familjen. Hans syskon är vanliga hedliga normala intelligenta Svenskar. hans föräldrar kan man inte skylla på eftersom det går bra för hans syskon.

Ang personlighetsstörning. Ja han har nog det, men en personlighetssörning kan förekomma utan att föräldrarna gör något fel. Hans far har försökt få hjälp, men tydligen måste man göra något riktigt hemskt för att få psyk hjälp i Sverige. jag har själv åkt utomlands tre gånger för att få ordentlig vård, jag inte kunnde få i Sverige.

Personlighetsstörning är inte autism , Aspergers eller nått annat sådant som vissa okunniga har skrivit i tråden.

Personlighetsstörning är en hel annan grej, och det skulle inte förvåna om han hadde en eller fler av dem.

Föresten om det inte var för en hel del snillar med autism så skulle ingen av oss sitta framför en dator. Mycket av dator teknik kan vi tacka folk med Aspergers och autism för.

Du har rätt!
Aspergers och autism är en neuropsykologisk diagnos.
Alla med aspergers syndrom och autism lyckas inte i livet och man kan ha dubbeldiagnos!
De flesta går det bra för med lite stöd/tur men ett fåtal misslyckas...sådant är livet!
Spekulationerna fortsätter!!!
Citera
2010-10-14, 13:34
Medlem
Yxzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Essem
Hur vet du det?

Någon som känner familjen skrev detta tidigare i tråden...
Citera
2010-10-14, 13:38
Medlem
DeLoreans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Håller inte riktigt med om att det är ett långskott. Hur många våldsverkare finns det i Sverige som stämmer in i ålder, tillvägagångsätt,beskrivning och som upprepar sitt beetende om och om igen. Angående tillvägagångsätt: Som jag antydde tidigare, vänd på situationen i Linköping dvs han angrep kvinnan först och sedan pojken.
Nej, det är inte många. Gjorde en enkel överslagsberäkning här:

https://www.flashback.org/sp26105203

Men problemet är att hitta dem som passar in på hela profilen.
Citera
2010-10-14, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Ett intresse för porr/sex hade han uppenbarligen.

Vem fan har inte det
Citera
2010-10-14, 13:40
Medlem
Flus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MedelLagom
Jag sökte på Linköping i den här forums-delen men fann ingen sådan tråd (kanske för trött). Skulle gärna vilja läsa mer om vad ni anser om det mordet för det är på många sätt ett mycket ovanligt mord i mina ögon.
Tråden om dubbelmordet i Linköping finns under Kriminalhistoria:
https://www.flashback.org/t156529
Citera
2010-10-14, 13:41
Medlem
Powergirls avatar
Vad detta är värt vet jag inte men Linköpingspolisen tror inte det finns något samband beroende på att de inte fått några signaler från SKL.
Citera
2010-10-14, 13:51
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kada
Vem fan har inte det

Jo, men det normala är ju att man även vill praktisera detta också.
Hans intresse för tjejer var svalt, så även för killar.

Därför funderar jag på om han hade ett intresse av våldsex där våldet var det som intresserade honom i första hand, alltså makten över kvinnan.
Citera
2010-10-14, 13:53
Medlem
Lalajlajs avatar
@Greypower

Du som verkar känna familjen/Niklas, vet du om Niklas hade något smeknamn?
Citera
2010-10-14, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yxzer
Någon som känner familjen skrev detta tidigare i tråden...
Hittade.
Citera
2010-10-14, 14:07
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Essem
Hittade.

Kan du länka?
Citera
2010-10-14, 14:09
Medlem
emras avatar
I nummer 8/2010 av tidsskriften Misstänkt får man veta följande om polisens gärningsmannaprofil för Linköpingsmördaren:
  • han har sannolikt varit i kontakt med psykvården tidigare
  • han har troligen starka tvångstankar om våld
  • han har ångest och paranoida tankar och därför är det troligt att han vandrar längre sträckor om nätterna
  • han bodde sannolikt i Linköping vid tiden för brottstillfället
  • har han haft ett arbete har det antagligen varit av enklare slag

Signalement:
  • 20-årsåldern, något över 180 cm lång och normalt byggd
  • ljushyad och kort mellanblont hår
  • rörde sig spänstigt
  • snusare/rökare
  • inga spår av droger eller mediciner
  • svart mössa och svart/beige jacka
  • ev. svarta byxor
  • saknade antagligen handskar och kan idag ha ett ärr på ena handen
Längden verkar inte stämma riktigt. Mördaren verkar dessutom ha uppträtt förvirrat efter dådet.

Citat:
— Min teori är att vi letar efter en sjuk människa. Han kan ha lidit av en kraftig ångest som kan ha utlöst attacken. Efteråt kan han ha känt sig väldigt mycket bättre och lättad och den känslan kan hålla i sig i timmar, dagar, veckor eller tio år. Är det så finns det naturligtvis en risk att han slår till igen, säger [utredningsledare] Jan Staaf.

— Gärningsmannen kan dessutom vara så sjuk att han förträngt det han gjorde så att han idag inte ens vet om det.
Citera
2010-10-14, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiita
N.E hade stort intresse för world of warcraft har jag tidigare läst.
Om jag minns rätt så kom det spelaet ut 2005, men innan det kom var ju CS det absolut stora i datasammanhang, kan det vara så att han lirade mycket CS och kanske var och LANADE i Linköping 2004 då morden skedde? Med denna skada han verkar ha, att ha blitt för påverkad under LAN-natten och gjort ett fysiskt "test"? Konstig formulering, men tror ni förstår vart jag vill komma.

Han kan ju ha varit där med kamrater och personen på fantombilden behöver ju inte vara gärningsmannen så att säga.
När det gäller Asperger och andra sjukdomar så tror jag inte på det, möjligtvis våldtäktssyndrom....
Dataspel gör en inte galen, däremot kan säkert en galning få idéer, mental träning och en rumsuppfattning som icke-spelande saknar. Däremot är det mycket stor skillnad på exempelvis "riktiga" våldssimulatorer av militär eller polisiär karaktär och dataspels dito.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in