2010-10-14, 13:16
Medlem
DeLoreans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zniffen
Riktigt långsökt! Varför skulle NE åka till Linköping för att LANa? Han är även en ensamvarg enl uppgifter så har svårt att se honom sitta ihop med fler o spela spel.
Många datorspelande ensamvargar åker iväg på lanpartyn, dreamhack osv. Deras chans att träffa likasinnade och umgås. Inget konstigt alls.
Citera
2010-10-14, 13:19
Medlem
drunknars avatar
En besvikelse om det nu är så att dna inte matchar Linköpingsmördaren. Den här killen känndes faktiskt klockren som dubbelmördaren. Som det verkar var ju invandrarpojken målet för attacken, NE är ju uttalat rasisitisk och dessutom en feg stackare som ger sig på svaga offer. En åttaåring hade ju varit det "perfekta" offret för honom i 16årsåldern. Måste varit en enorm besvikelse för många, bland annat poliskåren som måste se detta olösta vannsinesdåd som en stor skamkälla. Undrar om någon gärningsman i svensk kriminalhistoria haft en sådan tur. Dock skönt för NEs familj att han inte kan lägga till dubbelmördaren i sitt cv. Illa nog som det är.

Edit: Även det där med datorspåret passar in, han känns verkligen klockren som mördaren.
Citera
2010-10-14, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiita
Trode många var ensamvargar som inprincip bor i en dator, man pratar inte speciellt mycket på lan iallafall?
Beror ju på vad för lan, men tror nog att han haft ett par vänner, de kan ju mycket gärna ha åkt ner och lanat?

Inte tror jag på att han inte hade någon vän alls, tror inte att det kan vara fullt omöjligt.

Men långsökt, ja det är det.

Vänner hade han nog. Det har ju visats på bilder och han var ju inte ensam på dem när han kryssade i somras...
Citera
2010-10-14, 13:20
Medlem
MedelLagoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeLorean
Ja, den teorin har varit mycket på tapeten.

Men hur vanligt är det att någon hyr in en mördare för att mörda ett litet barn som hämnd för vad barnets föräldrar gjort? Har det över huvud taget hänt i svensk kriminalhistoria? Även i de länder vi upplever som mest primitiva och barbariska är det väl normalt vuxna människor man hämnas på.

Men som sagt...Linköpingsmorden är ett riktigt långskott från vilken vinkel man än betraktar det.
Håller med dig att inhyrning av mördare för att döda ett barn är mycket långsökt, dock ej omöjligt. Anledningen att jag har den teorin i tanken är att jag är helt säker på att det är en anhörig/bekant som velat röja undan pojken. Men eftersom polisen inte fått tag på den personen (vilket de nästan alltid får nära det är en närstående som är gärningsman) så finns möjligheten att de gett någon annan uppdraget. Men närmast i mina misstankar är att en mycket ytlig bekant till familjen som gjort det. Han har gjort något med pojken som han inte vill ska komma fram. Att våldtäktsmannen i Örebro skulle ha mördat pojken ser jag nästan som helt uteslutet.

Du skrev att den teorin varit mycket på tapeten, menar du i den här tråden eller finns det en speciell tråd för Linköpingsmordet? Jag sökte på Linköping i den här forums-delen men fann ingen sådan tråd (kanske för trött). Skulle gärna vilja läsa mer om vad ni anser om det mordet för det är på många sätt ett mycket ovanligt mord i mina ögon.
Citera
2010-10-14, 13:24
Medlem
DollarMakers avatar
jag tror inte han har något med detta Linköping mord att göra
men helt rätt kolla upp alla fall med hans DNA...han bor i Örebro varför skulle han som 16 åring åka till Linköping..långsökt...
Citera
2010-10-14, 13:26
Medlem
Yxzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Jag undrar vad det var för typ av porrfilmer han intresserade sig för. De filmer han köpte på marknaden när han skolkade från skolan.

Han visade upp dessa för några kompisar så någon borde veta.

Ett intresse för porr/sex hade han uppenbarligen. Intresset för tjejer verkade dock svalt eller så var han bara rädd/blyg för dessa för han har aldrig haft någon tjej och verkar heller inte vilja ha någon.

Lutar mer åt att brist av förståelse av tjejer (människor överhuvudtaget).
Därav rädslan/blygheten att skapa en relation.
Ilskan kan ju komma ifrån att han försökt närma sig tjejer men pga av ett avvikande beteende alltid blivit nobbad?!?!
Utan att ge GM en neuropsykologisk diagnos över nätet så kan återkommande misslyckande i alla sammanhang pga just en neuropsykologisk diagnos bygga upp hat och ilska då GM ej förstår att problemet ligger hos han själv utan skyller på andra!
Pappan verkade ju ana något...
Citera
2010-10-14, 13:27
Medlem
DeLoreans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MedelLagom
Du skrev att den teorin varit mycket på tapeten, menar du i den här tråden eller finns det en speciell tråd för Linköpingsmordet? Jag sökte på Linköping i den här forums-delen men fann ingen sådan tråd (kanske för trött). Skulle gärna vilja läsa mer om vad ni anser om det mordet för det är på många sätt ett mycket ovanligt mord i mina ögon.
Tyvärr är det bara mina minnen av det jag läste i tidningarna under tiden efter mordet. Det framgick tydligt mellan raderna att en av polisens teorier var att mördaren på något sätt var bekant med pojken och/eller pojkens familj.

Kanske finns någon tråd, men känner inte till den. Sorry!

Däremot finns det här:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Dubbelmordet_i_Link%C3%B6ping

Notera, att man konstaterat att mördaren är från nordeuropa, har mellanblont hår och rökte eller snusade.

Så om mördaren var inhyrd så var det nog inte av någon med invandraranknytning. Vilket gör att jag har ännu svårare att tro på teorin om en inhyrd mördare.
Citera
2010-10-14, 13:28
Medlem
Powergirls avatar
Citat:

Men hur vanligt är det att någon hyr in en mördare för att mörda ett litet barn som hämnd för vad barnets föräldrar gjort? Har det över huvud taget hänt i svensk kriminalhistoria? Även i de länder vi upplever som mest primitiva och barbariska är det väl normalt vuxna människor man hämnas på.

Men som sagt...Linköpingsmorden är ett riktigt långskott från vilken vinkel man än betraktar det.

Håller inte riktigt med om att det är ett långskott. Hur många våldsverkare finns det i Sverige som stämmer in i ålder, tillvägagångsätt,beskrivning och som upprepar sitt beetende om och om igen. Angående tillvägagångsätt: Som jag antydde tidigare, vänd på situationen i Linköping dvs han angrep kvinnan först och sedan pojken.
Självklart spekulerar jag men återigen det finns likheter som inte bara går att bortse ifrån. Det gäller också våldsamheten i attackerna som inte har något med våltäkt att göra utan snarare ett förakt till kvinnor i allmänhet.
För mig är det än mer långsökt, att som många gjort tidigare, pratat och skrivit om en inhyrd mördare som var ute efter pojken i Linköping.
Citera
2010-10-14, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yxzer
Pappan verkade ju ana något...

Hur vet du det?
Citera
2010-10-14, 13:31
Medlem
DollarMakers avatar
olösta mord i Örebro samt i Linköping
Citera
2010-10-14, 13:32
Medlem
MurrayHewitts avatar
Citat:

Ja håller med dig och dessutom kan man väl lägga till att sättet det gjordes på tyder mer på en galning(dock inte säkert våran galning). Nu minns jag inte riktigt exakt vad som hände men
kvinnan högs väl i magen? Är det ett bra tillvägagångsätt för att tysta vittnen?

Om det varit nån bekant till familjen, hade min inte valt en annan plats för vansinnesdådet?

Att döda ett barn är bland det värsta brott man kan göra, även som del av kriminelluppgörelse.
Citera
2010-10-14, 13:33
Medlem
DeLoreans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DollarMaker
jag tror inte han har något med detta Linköping mord att göra
men helt rätt kolla upp alla fall med hans DNA...han bor i Örebro varför skulle han som 16 åring åka till Linköping..långsökt...
Nu säger ju polisen att DNA inte matchar, men nog kan det finnas skäl för en ung, datorspelande man (som inte kommer från Linköping) att vara i Linköping en tidig morgon, och dessutom i dålig mental balans. Ta t ex detta:

Ung datorspelande man deltar i Dreamhack i Jönköping (eller någon liknande sammankomst i någon annan stad i närheten). Spelar flera dagar och nätter i sträck utan att sova mer än nån enstaka timme. Åker tåg hem en tidig morgon efter en spelnatt utan sömn. Ska byta i Linköping. Får en timme över. Driver omkring. Har aggressioner och är labil. Någon liten skitsak som en kommentar eller att man stöter mot varandra när man möts utlöser ett raserianfall.

Och om det nu inte var NE så kan det ju ha varit någon annan som passar in på en sådan profil.
Senast redigerad av DeLorean 2010-10-14 kl. 13:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in