2012-09-15, 21:05
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HighTek
Blir det samma sak med webbhotellet? Går den kryptera 100% och vilken krypteringsprogram använder man sig av?

Den här repliken är inte riktad till dig personligen, utan frågeställningen i allmänhet.

Utan att veta EXAKT vilken information man vill kryptera, EXAKT hur servern skall användas, EXAKT vad det är man vill skydda sig emit och EXAKT hur mycket "mänsklig handpåläggning" man kan acceptera för att starta upp den igen efter (exempelvis) strömavbrott så är sådana här frågor nästan omöjliga att svara på.
Citera
2012-09-23, 20:08
Medlem
Hej! Jag håller på att startat ett UF företag där jag kommer sälja en viss reservdel till iEnheter. Hemsidan kommer att bestå utav XHTML, CSS, Javascript och PHP.

Vilket webbhotell rekommenderar ni mig? Jag har tittat runt på one.com och citynetwork, är de något att rekommendera eller vad hade ni själva valt? Vill inte lägga mer än max 500 kr på ett år.
Citera
2012-09-23, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ADAMzZz
Hej! Jag håller på att startat ett UF företag där jag kommer sälja en viss reservdel till iEnheter. Hemsidan kommer att bestå utav XHTML, CSS, Javascript och PHP.

Vilket webbhotell rekommenderar ni mig? Jag har tittat runt på one.com och citynetwork, är de något att rekommendera eller vad hade ni själva valt? Vill inte lägga mer än max 500 kr på ett år.
Det beror på hur mycket du satsar, om du är 100% på att forumet kommer få 1000 unika besökare varje dag. Jag använder mig av 000webhost som är gratis, det fungerar till en viss gräns.
Citera
2012-09-28, 01:13
Medlem
Hur fungerar kryptering av webbhotell? Jag tänker på all info som lagras där. Vad använder man för krypteringsprogram?
Citera
2012-09-28, 11:23
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Hur fungerar kryptering av webbhotell? Jag tänker på all info som lagras där. Vad använder man för krypteringsprogram?

Den informationen krypteras sällan eller aldrig. Servern måste kunna starta automatiskt utan att någon knappar in lösenord. Det är lite jobbigt att släpa runt skärm och tangentbord i en hall med hundratals datorer för att starta upp dem.

Skulle man behöva kryptera måste det ske på applikationsnivå men att gömma nycklarna är svårt.
Citera
2012-09-28, 12:14
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Det är lite jobbigt att släpa runt skärm och tangentbord i en hall med hundratals datorer för att starta upp dem.

iLO? IPMI? etc etc (Men ja, jag gissar att du pratade rent generellt )
Citera
2012-09-28, 15:06
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
iLO? IPMI? etc etc (Men ja, jag gissar att du pratade rent generellt )

Jag har RAC i min server och det har de flesta storföretag som köper Dell, HP eller liknande. Jag fick även med något på en Supermicro men vet inte riktigt hur och om den fungerar.
Citera
2012-09-28, 15:07
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Jag har RAC i min server och det har de flesta storföretag som köper Dell, HP eller liknande. Jag fick även med något på en Supermicro men vet inte riktigt hur och om den fungerar.

Supermicro har (vanligen ) en 'standard' IPMI från BMC. Funkar dock riktigt bra.
Citera
2012-09-28, 17:02
Medlem
Kan man ha en dedikerat server som agerar webbhotell?
Citera
2012-09-28, 17:48
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Kan man ha en dedikerat server som agerar webbhotell?

Självklart.
Citera
2012-09-28, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Självklart.

Det låter bra. Vad för program är det som behövs då för Windows miljö? Går den kryptera allt då med t.ex. TrueCrypt? Hur kommer det funka då när webbhotellet ska läsas av webservern? Kommer den dekryptera då? Jag har ingen bra koll på sånt här. Nån insatt får gärna förklara så man lär sig lite eller kanske dela med sig något där man kan läsa om sånt här
Citera
2012-09-28, 21:20
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Det låter bra. Vad för program är det som behövs då för Windows miljö? Går den kryptera allt då med t.ex. TrueCrypt? Hur kommer det funka då när webbhotellet ska läsas av webservern? Kommer den dekryptera då? Jag har ingen bra koll på sånt här. Nån insatt får gärna förklara så man lär sig lite eller kanske dela med sig något där man kan läsa om sånt här

Jag får nog upprepa det jag skrev i inlägg 217.

Ett "Webhotell" är ju inget magiskt. Det är ju en samling av serverkomponenter och administrativa komponenter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in