Hej! Skulle gärna vilja ha lite hjälp med det här att skaffa domän och webbhotell och grejer. Har noll kunskap inom, området, som ni nog snart kommer att förstå.
Vad jag ska göra: jag vill ha en hemsida för allt som har att göra med min musik (= typ mitt band, fast jag är den enda bandmedlemmen). Hade tidigare en vanlig Blogger-blogg, men vill nu ha en sida där jag kan ha både blogg, lite musik, bilder och så vidare. Därför skaffade jag en Wordpress-blogg, där man ju kan ha olika "pages". Det funkar riktigt bra för mig.
Nu vill jag dock få bort det tråkiga .wordpress.com, för det ser ju ganska mesigt ut. Tänkte därför lägga lite pengar på att registrera min egen domän.
Frågor:
1) Det går att registrera en domän direkt via Wordpress. Är detta bra, eller bör jag vända mig till någon annan, typ One.com?
2) Om jag registrerar min domän hos någon annan än Wordpress, hur gör jag då för att fortfarande "styra" min hemsida via Wordpress? Går det ens? Om jag har förstått det här rätt så ska det gå att göra så. Men
hur ska jag göra? (Förklara gärna som om du förklarade för ett barn - jag är som ett barn när det gäller sådant här.)
3) Har kollat runt lite bland olika webbhotell och man kan ju beställa olika mängd utrymme. Hur mycket ska jag ha? Räcker 5 GB? Jag ska som sagt ha en blogg med bilder (men de är inte så stora), sedan lite videor och låtar. Än så länge räknar jag inte med särskilt många besökare varje månad, eftersom mitt musikprojekt inte är särskilt etablerat.
4) Jag vill även gärna ha en mailadress som överensstämmer med min domän. Jag vill helt enkelt komma bort från min hotmail.com-adress. Om jag förstår t.ex. One.com rätt så får man det på köpet? Men hur fungerar det, i praktiken? Var går jag in för att läsa mail, kan jag välja olika "mailalternativ" (typ contact@mittband.com, info@mittband.com, shop@mittband.com) gratis?
5) Nu kanske jag låter insnöad på One.com, men det är för att jag har bläddrat runt där en del. I alla fall: såg att de har något slags hemsideprogram som man får på köpet. Har någon testat det, och kan delge några åsikter? Hur fungerar det? Är det lätt att bygga en snygg, enkel hemsida där? Jag är ingen hejare på HTML och grejs, men kan grunderna.
Det blev en del frågor, men är tacksam för all hjälp jag kan få.

Vill helt enkelt fixa en hemsida som är lätt att sköta, och som inte kostar mer än några hundralappar om året.