2010-03-28, 04:30
Medlem
mevs avatar
Har tänkt att sätta fyra ben på min säng, det sitter redan en gedigen ram under med planhyvlat virke sedan tidigare. Jag har tummen på rätta stället men kan däremot ingenting om träarbete på grund av ointresse. Kan jag använda 45x70mm väggreglar som ben eller vad kan man använda sig av? Sängen är ganska tung, 105cm bred. Vill att det ska vara så billigt så möjligt, pelare av limträ kostar f.n 126:-/löpmetern så det går bort. Sängen kommer att vila på fyra 140cm långa ben med stabiliserande reglar som förbinder dem runt om förutom i fotändan. Längs ena långsidan tänker jag bygga en vägg, funkar det att bara regla upp och skruva fast en 13mm gipsskiva, eller måste jag ha spånskiva eller något annat under? Det blir bara vägg på "utsidan" så att säga, på insidan får det vara som det är.

Försöker som sagt komma undan så billigt så möjligt, har akut platsbrist och kass ekonomi.
Citera
2010-03-28, 12:53
Moderator
Pentyls avatar
2"4 räcker långt, om du reglar som du beskrivit.
Jag skulle dragit fast en spånskiva i st.f. gipset - håller bättre och man kan sätta fast saker i den. Får du en slant över kan du köpa en plyfa av billig sort. Den stabiliserar bygget också.
Citera
2010-03-28, 13:03
Medlem
mevs avatar
Great, stort tack!

Hur får jag en snygg finish på väggen sedan? Glasfiberväv och måla?

Om jag köper plyfa, hur tjock skall den i sådana fall vara? Och samma som ovan; finish?

Mest funderat på gips pga. att jag inte har några el-verktyg och de verkar lätta att skära till.
Senast redigerad av mev 2010-03-28 kl. 13:10.
Citera
2010-04-15, 14:34
Medlem
mevs avatar
Undrar fortfarande vad jag ska använda för material till väggen längs ena långsidan, om någon kan flika in

Jag har redan byggt själva sängen, med ben osv. Fick dra fast den i väggen med ett par skruv, för den blev för vinglig annars. Det blev jäkligt bra, måste jag säga. Virket gick på cirka 135:- exklusive skiva som jag inte köpt än. Jag ska måla sängen och "väggen" vit, och det är kanske inte så snyggt eller praktiskt att måla direkt på spån. Glasfiberväv blir för dyrt i inköp, jag har bara hittat det på rullar om 25 meter, och jag behöver ju bara en liten snutt.
Senast redigerad av mev 2010-04-15 kl. 14:39.
Citera
2010-04-15, 23:08
Medlem
Asgarvads avatar
När jag byggde loftsäng av 90x200 fjädermadrass med egen ram gjorde jag en bärram av 45x45 reglar som själva madrassen vilar på. Den skruvade jag fast i rummets hörn på två sidor. De två yttersidorna kläddes med en stadigt fastskruvad MDF-remsa ca 200 bred och det fria ytterhörnet fick inget ben utan en stolpe upp i taket där den hänger i en stadig expanderbult (M8). Skönt att slippa ha ett långt sängben som sticker ner mitt i det fria utrymmet som loftsängen skapar.
MDF:en är både för utseendets skull, för att bilda en "låda där sängmadrassen ligger still samt för att styva upp de sidorna som inte sitter skruvade i väggen som består av betonghålsten (gråsuggor). Hade det varit en vanlig reglad gipsvägg i rummet hade jag nog valt 45x90 till ramen då fästpunkterna i väggen blivit färre då man bara kan räkna med ordentligt fäste i de stående reglarna bakom gipset.
Senast redigerad av Asgarvad 2010-04-15 kl. 23:22.
Citera
2010-04-16, 07:51
Medlem
Jag bor också litet men tycker att loftsäng fortfarande stjäl för mkt utrymme, det blir liksom varken hackat eller malet. Jag köpte uppfällbara ben istället och är jäkligt nöjd! Här kan du se: http://www.yousee.nu/index.html
Citera
2010-04-16, 13:44
Medlem
mevs avatar
Jag har som sagt redan byggt sängen. Jag är riktigt nöjd med den, man ser ut över
lägenheten däruppifrån och har morgonsol. Jag skulle inte vilja sova "på golvet" igen,
jag föredrar faktiskt att sova högt, det känns mycket luftigare. Det är kanske delvis
också pga att jag inte har något räcke eller liknande, det blir lite som att sova i luften.
Jag har aldrig trillat ur sängen när den stått på golvet så jag räknar inte med att göra
det från loftsängen heller. Det är tillräckligt med höjd mellan taket och sängen för att
sitta upp, vilket kan vara trevligt. Jag hade tidigare tänkt på det här med utfällbar säng
men kom fram till att jag ändå skulle förlora det utrymmet, för jag kan ju inte ha möbler
där den ska fällas ut om jag inte vill hålla på och möblera om varje gång jag ska sova
vilket man antagligen inte har lust med när man är trött. Nu har jag skrivbord i det lilla
kryp-in som finns under sängen. Skitmysigt, med mysljus och högtalarsystem. Slipper
reflexer i skärmen, också Har även mitt digitalpiano därunder längs ena långsidan.
Det är större än man tror, men så är det ju en 120cm bred säng också.

Det är alltså väggen mellan sängen och soffan som jag undrar kring, material-mässigt:

http://data.fuskbugg.se/skalman01/lgh3.jpg

(bortse från den urfula inredningen, jag bara placerade in lite random objekt för att visa på hur jag tänkt med sängen, soffan och TV:n)
Senast redigerad av mev 2010-04-16 kl. 13:47.
Citera
2010-04-16, 15:41
Medlem
DrBums avatar
Satsa på att köra plyfa först, sen kan du köra på en renoveringsgips som är 6mm bara, då slipper du hålla på och spacka upp alternativt tapertsera en plyga.. som iofs är rätt snyggt om du hittar en snygg tapet!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in