2010-03-29, 19:34
Citat:
Det tycker inte jag :P
Ursprungligen postat av Seburo C-X
Det principiella problemet är ju att man frihetsberövar människor som inte begått någon brottslig handling.
Citat:
Om personen vill bli frisk, och kan bli det genom och endast genom frihetsberövande, vill den ju indirekt bli frihetsberövad (förutsatt att preferensen är tillräckligt stark i förhållande till andra preferenser förstås).
Hur ska du avgöra det?
Och just vad i frågan "Vill du vara psykiskt frisk?", och ett jakande svar, implicerar att personen ifråga vill bli frihetsberövad? Eller alls vill göra en ansträngning för att bli frisk? Det är som att fråga "Vill du bli miljonär?", och få ett jakande svar, och därefter tvinga denne att studera business management istället för filosofi. After all, enligt ditt kriterie agerar personen ifråga irrationellt som inte realiserar sina preferenser.
Och just vad i frågan "Vill du vara psykiskt frisk?", och ett jakande svar, implicerar att personen ifråga vill bli frihetsberövad? Eller alls vill göra en ansträngning för att bli frisk? Det är som att fråga "Vill du bli miljonär?", och få ett jakande svar, och därefter tvinga denne att studera business management istället för filosofi. After all, enligt ditt kriterie agerar personen ifråga irrationellt som inte realiserar sina preferenser.
Om man VERKLIGEN vill bli miljonär (relativt ens andra preferenser) så agerar man nog irrationellt om man studerar filosofi. Jag ställer mig i denna (iofs ganska verklighetsfrämmande) situation positiv till tvång :P
Citat:
Och att du förutsätter att en person som behöver bli frihetsberövad eftersom denne inte är myndig nog alls är myndig att svara på en sådan fråga är ju en ytterst märklig historia.
Jag kan hålla med om att det är problematiskt, men jag tror att det är vanligare att veta vad man vill än hur man ska uppnå det.
Citat:
*himlar med ögonen*
Avsaknad av bevis är förstås ett bevis. *himmlar med ögonen*