Citat:

Ursprungligen postat av Seburo C-X

Så du tänker på psykiatrisk tvångsvård? Det är inget okontroversiellt och har missbrukats och missbrukas fortfarande. 
http://en.wikipedia.org/wiki/Involuntary_commitment
Anledningen till att lagstiftning om psykiatrisk tvångsvård finns, är, för att hospitalisera någon mot dennes vilja. Låt mig upprepa, mot dennes vilja. Det är vad det hela går ut på. Så, staten har ett instrument för att tvinga ner människor som inte har begått något brott. Det är frihetsberöving.

Att det missbrukas är bör ju i möjligaste mån förhindras, men jag ser inget principiellt problem.
	Citat:

Ja, fast nu tog du upp situationen om kunskapsövertag, vilket gör det irrelevant. Och vilka frågor ska du ställa? "Funderar du på självmord", "Vill du skada dig själv?", osv - inget av detta är olagligt, och det är inte det av goda anledningar. 
Hur ofta är tillräckligt ofta, och vilken evidens har du?

Jag tänkte mig att man kunde fråga tex "vill du vara lycklig?", "vill du vara nöjd med ditt liv?", "vill du vara psykiskt frisk?". Om personen vill något av dessa tillräckligt starkt, men inte handlar på ett sätt som uppfyller dessa preferenser, skulle tvång kunna vara för personens eget bästa. 
Med tillräckligt ofta menar jag att man ökar den genomsnittliga preferensuppfyllnaden genom att handla på detta sätt.
Jag kan inte komma på någon studie som säger att det går att använda tvång på ett sätt som oftast är positivt utifrån dessa premisser, men jag känner mig övertygad om att det är så ändå