2015-04-13, 11:20
Medlem
Shuffless avatar
Måste man vara över 20 för att handla handsprit på apoteket eller är det ingen åldersgräns alls? Nöjer mig inte med bärsen man köper i livsmedelsbutiker och jobbigt att jaga kranar hela tiden.
Citera
2015-04-13, 11:31
Medlem
uh-huhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shuffles
Måste man vara över 20 för att handla handsprit på apoteket eller är det ingen åldersgräns alls? Nöjer mig inte med bärsen man köper i livsmedelsbutiker och jobbigt att jaga kranar hela tiden.
Ingen åldersgräns på parfymer och de smakar ungefär likadant så borde inte vara det för handsprit heller.
Citera
2015-04-13, 11:44
Medlem
Shuffless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uh-huh
Ingen åldersgräns på parfymer och de smakar ungefär likadant så borde inte vara det för handsprit heller.
Okej, får se senare idag.
Citera
2015-04-13, 14:43
Medlem
bdbdbdbds avatar
Har aldrig testat något av detta, men inte kan det va nyttigt, jag har däremot erfarenhet av liknande, ren bioetanol, smakar inte gott men bör ligga på typ 96%, inga tillsatser står ingenting om ej förtäras (ej barn dock) och brandfarligt... Är för att tända grillen t ex.

Tog en sån grogg för typ en vecka sen mitt i natten och ingen alkohol hemma, blanda med fanta och känner av en enda bara rättså fint, har jag missat några nackdelar här?

Förutom ej trippeldestillerat och sånt?

Borde va nyttigare än handsprit, kostar typ 29kr litern på biltema (tror dock den innehåller nån tillsats), den jag har är typ en gåva från nån etanoltillverkare gjord på träd eller nåt, 100 % naturlig står det
Citera
2015-04-13, 16:25
Medlem
Shuffless avatar
Pallra mig ner å köpte lite handsprit, jag e dock lite orolig då det står att den är denaturerad. Har kanske stått det på de andra flaskorna jag druckigt men detta är, för mig, en ny sort. Har jag något att oroa mig över?
Senast redigerad av Shuffles 2015-04-13 kl. 16:33.
Citera
2015-04-14, 08:20
Medlem
Metacognition.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shuffles
Pallra mig ner å köpte lite handsprit, jag e dock lite orolig då det står att den är denaturerad. Har kanske stått det på de andra flaskorna jag druckigt men detta är, för mig, en ny sort. Har jag något att oroa mig över?
Det står det på alla. Det är bara någon 1% av alkoholen som är det. Det är ingen fara med det, men det kan ju vara andra saker i den som inte är önskvärt. Vad heter den?
Citera
2015-04-14, 09:59
Medlem
Shuffless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uh-huh
Haha!Dricker du verkligen de?Tycker du det är gott eller är det bara för det bara en billigare fylla?
Det smakar skit, precis som all alkohol gör för mig.
Citat:
Ursprungligen postat av Metacognition.
Det står det på alla. Det är bara någon 1% av alkoholen som är det. Det är ingen fara med det, men det kan ju vara andra saker i den som inte är önskvärt. Vad heter den?
Var ingen fara, det är apotek hjärtats egna märke, vit flaska.
Citera
2015-06-29, 18:20
Medlem
Nicke1234s avatar
När jag söp som värst så brukade jag knata in på vårdcentralen och knycka Dax 85 alkogel lite då och då. Blandade ut 50-50 med vatten och jag tyckte inte det smakade så illa heller. Smakade sprit och full som en tomte blev man.

Men nu är jag nykter sen någon månad tillbaks, och det är jag glad för.
Citera
2015-08-30, 08:36
Medlem
Tråden har varit död i snart i ett år i dagsläget så jag tar initiativet att återuppliva den nu när börser kraschar och pengar blir mindre värda etc. I mitt tillstånd (dagen efter, lite påverkar och kanske inte i bästa form att recensera grejer så väljer jag att återuppliva tråden för att tipsa om en billigare (och godare) starksprit än den man hittar på system. Billig sprit behovs just nu helt enkelt!

De två varianter jag har prövat är: https://www.apotekhjartat.se/symtom/forkylning--feber/influensa/hjartats-handdesinfektion-2/ Etanol 85-flaskan är 500ml vilker get en 100% etanol på 425ml ren sprit. eller 42.5cl som är den normala enheten då vi räknar sprit. Det motsvarar alltså 45 cl över en liter Absolut som då ligger på 40% alkohol/etanolhalt.

Den andra jag har prövat är DAX 85 http://media.apotea.se/product-images/XL/dax-alcogel-85-600-ml-0.jpg vilket ger en etanolhalt på 600*0,85=610ml=61.5cl, vilket är 43cl över en sjuttis Absolut. Priset är ett par hundringar och tior bittre och fyllan skapar mindre ångest dagen efter. Så mitt tips är att inhandla er etanol på apoteket istället. Är du 25 eller 65 spelar det ingen roll, finns inget pinsamt med en teknisk fylla lite då och då. Vill du sippra på en 50cl IPA så kostar det densamma som en burk desinfektion, men du blir bra mycket fullare och gladare. Bara mitt tips. Ta inte efter vad jag säger, jag vill bara folkbilda samhället och öppna upp er för andra alternativ. Min matte stämmer säkert ej i tidigare stycke,. men någon får gärna rätta mig där.

Fyllan på handdesinfektion är alltså starkare. men man blir inte sluddrig och pinsam som man oftast blir på ren vodka. Man blir mer "stabil" om man så kan kalla det Den enda ångesten man får dagen efter är "varför drack jag sån här skit". Men oroa er inte, den går över efter att du druckit 5+ ggr.

Slutbudskap: Släng din explorer eller Absolut! Apoteken har bättre öppettider och ger dig en bättre fylla. Det ger dig mindre nackdelar (jag är ingen läkare) men bakfyllëångest är icke-existerande.

Uppskattas detta inlägget och vi får igång en diskussion igen så kan jag recensera DAX 85 och hjärtats egna desinfektion. Har även tips och metoder, som tidigare nämnts i tråden men som nya användare möjligtvis har missat. Dessa handlar då om hur man får ner skiten i sin mage utan att spy eller må illa. Kom ihåg! Det är lättare at få ner desinfektion än absolut vodksa. Smaken är lenare.
Senast redigerad av Teknisktfylla 2015-08-30 kl. 09:01.
Citera
2015-09-08, 11:00
Medlem
multipazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teknisktfylla
Fyllan på handdesinfektion är alltså starkare. men man blir inte sluddrig och pinsam som man oftast blir på ren vodka. Man blir mer "stabil" om man så kan kalla det

Håller med helt. Skallen är rätt klar, på gott och ont.

När spritskåpet ekar tomt kör jag själv på Cura handdesinfektion. Mycket lättdrucken om man är rutinerad och ger ingen tvålig känsla i munnen.
Dosera 5 cl handsprit + 1 cl vatten, skaka glaset lätt så det blandas, drick och chasa sedan med ett par tuggor av ett surt äpple. Smakar som vilken shot som helst.

Lite inspiration angående alternativa fyllor:
https://www.youtube.com/watch?v=OOCdIY_HKM4

Har man inte tillgång till "riktig" alkohol är handsprit det behagligaste sättet att ta en fylla på enligt min erfarenhet. Det slår mäsk, munskölj och T-röd med hästlängder.
Citera
2015-11-30, 05:08
Medlem
SnowInformers avatar
På mina lokala apotek så har jag enbart sett Apoteket Handdesinfektion. Den funkar rätt bra att dricka tillsammans med outspädd hallonsaft och det kan jag rekommendera, hallonsaft tar bort all spritsmak. MEN tycker att den har alldeles för tvålig smak. Man blir helt tvålig i käften. Har druckit Dax 85% förut och den är mycket lättare att dricka. Den går till och med att dricka ren utan större problem. Varför finns bara Apoteket Handdesinfektion på apotek. Det är konstigt.
Citera
2015-11-30, 05:26
Medlem
radiozetas avatar
VÄÄÄÄNTA NU?!

Va fan läser jag?
Dricker ni handsprit?. Har jag av misstag hamnat i Ryssland eller något ?
Sverige må ha ett avslappnat synsett på alkohol, var enda person över 23 köper med sig ett baginbox vin hem var fredag, utan att någon höjer på ögonbrynen.

Men det är fan inte socialt accepterat att dricka handsprit killar, kom igen.
Senast redigerad av radiozeta 2015-11-30 kl. 05:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in