• 1
  • 2
2010-03-30, 20:26
Medlem
glen-tourrays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panjemajo
Är på jakt efter smakrik kyckling och kan lätt ta mig till liljeholmen. Vet du vad dessa ligger på för kilopris, storlek och användningsområde? Är det t ex värt att koka (coq au vin) eller skall den helstekas för bästa resultat?

Kilopriset låg på 139:- inte så farligt. De låg mellan 1,5-2 kg.. Coq au vin ska du självklart inte göra då det ska vara tupp, men det brukar ha tupp också.

Ja körde i lergryta, väldigt klassiskt - det var gott.
Citera
2010-03-30, 23:28
Medlem
MacLeods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glen-tourray
Kilopriset låg på 139:- inte så farligt. De låg mellan 1,5-2 kg.. Coq au vin ska du självklart inte göra då det ska vara tupp, men det brukar ha tupp också.

Ja körde i lergryta, väldigt klassiskt - det var gott.

Har dom tupp från Bresse ochså?
Citera
2010-03-30, 23:30
Medlem
glen-tourrays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacLeod
Har dom tupp från Bresse ochså?

Nu vet jag inte var den kom ifrån, men jag vill minnas att den var svensk.
Citera
2010-07-29, 03:18
Medlem
Azraels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacLeod
Bjärred är ju bara standard majskyckling, finns på Ica ochså. Även om det är i stort sett samma pris att gå till Ö-malm hallen och få den styckad i dem delar du vill ha.

Bästa kycklingen man kan få tag på som är svensk är Bosarps. Kravmärkt och ekologisk.
http://www.bosarpkyckling.se/

Sen såg jag att norra stationsgatan tagit in den franska svartfotade Bressekycklingen, den anses ju vara frankrikes Nr 1.

Gammal tråd - men:

Både Bosarps och Bjärred är ju rena lurendrejeriet. Visst kan jag applådera initiativet att försöka förbättra utbudet av fågel men i ärlighetens namn så är de ju definitivt inga smaksensationer och absolut inte värt pengarna.

Sverige är ett jävla u-land på det här området. Kycklingen som säljs här håller ju knappt djurfoderkvalitet. Coop gjorde ett försök med Bressekyckling som de erbjöd för sensationellt låga 80kr/kg men de fick slänga hela partiet eftersom ingen köpte.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in