• 1
  • 2
2010-03-27, 16:33
Medlem
ariers avatar
För ett tag sedan så var jag i japan och gick till ett ställe som förmodligen hade Nagoyas bästa kyckling. Flera har även efter sagt att det är japans bäst. Oklart vad. Men god var den iaf. Den serverades i en massa olika steg och bl.a rå.

Nu är det inte rå jag tänker äta den. Men jag vill ha riktigt bra kyckling. Så vart tycker ni att man skall vända sig för att få den absolut bästa kycklingen som Stockholm kan erbjuda i dag?
Citera
2010-03-27, 17:25
Medlem
R.Stotzkys avatar
Nu vet jag inget om var man kan hitta god kyckling, men restaurangen du var på var troligtvis en yakitori-restaurang. Jag gissar att kycklingen serverades på spett, och att man började med den råa, och att de serverade allt på kycklingen, inklusive hjärta, lever och skinn?
Citera
2010-03-27, 17:33
Medlem
ariers avatar
Nej det var ingen Yakitori-restaurang. Sådana har jag också ätit på. Utan detta var en helt vanlig restaurang som hade just kyckling som specialitet.
Citera
2010-03-27, 23:30
Medlem
I det stora saluhallarna finns det färska bjärrekyckling supreme (alltså klubba med lårbenet kvar). Som äger allt jag har smakat och lagat till hemma själv sedan. Min favo gör man på följande sätt
*Bryn runt klubborna först i pannan med olja smör.
* skär så tunna skivor av vitlök du kan göra ska vara 3-5st på varje klubba
* färska basilika blad 7-10 på varje klubba.
* köpa någon fin lufttorkad skinka typ serano parma
* Ta upp kycklingen från pannan lägg vitlök närmast skinnet sedan basilikan, sedan linda runt skinkan, så att vitlöken och basilika bladen inte trillar ut. Fäst sedan skinkan med tandpetare allternative kött tråd. Stek sedan på dessa igen så att skinkan får lite fin stekyta. Ta upp och kör klart allt i ungen ev med några droppar tryffelolja och färska små kvist tomater.
Citera
2010-03-28, 10:18
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arier
För ett tag sedan så var jag i japan och gick till ett ställe som förmodligen hade Nagoyas bästa kyckling. Flera har även efter sagt att det är japans bäst. Oklart vad. Men god var den iaf. Den serverades i en massa olika steg och bl.a rå.

Nu är det inte rå jag tänker äta den. Men jag vill ha riktigt bra kyckling. Så vart tycker ni att man skall vända sig för att få den absolut bästa kycklingen som Stockholm kan erbjuda i dag?

Är det kyckling som råvara eller är det ett tips på en restaurang du eftefrågar?

/Mod
Citera
2010-03-28, 11:40
Medlem
ariers avatar
Det är som råvara jag söker den som nu.

Har köpt bjärred tidigare och har vart nöjd. Men det måste finnas någon som är ännu bättre.
Citera
2010-03-28, 11:45
Medlem
Fyrkantig_bolls avatar
Citat:
Men god var den iaf. Den serverades i en massa olika steg och bl.a rå

Seriöst? Varför skulle någon vilja äta rå kyckling? I övrigt har jag inget svar på din fråga då jag undviker just kyckling
Citera
2010-03-28, 12:05
Medlem
MacLeods avatar
Citat:
Det är som råvara jag söker den som nu.

Har köpt bjärred tidigare och har vart nöjd. Men det måste finnas någon som är ännu bättre.

Bjärred är ju bara standard majskyckling, finns på Ica ochså. Även om det är i stort sett samma pris att gå till Ö-malm hallen och få den styckad i dem delar du vill ha.

Bästa kycklingen man kan få tag på som är svensk är Bosarps. Kravmärkt och ekologisk.
http://www.bosarpkyckling.se/

Sen såg jag att norra stationsgatan tagit in den franska svartfotade Bressekycklingen, den anses ju vara frankrikes Nr 1.
Citera
2010-03-28, 12:45
Medlem
ariers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacLeod
Bjärred är ju bara standard majskyckling, finns på Ica ochså. Även om det är i stort sett samma pris att gå till Ö-malm hallen och få den styckad i dem delar du vill ha.

Bästa kycklingen man kan få tag på som är svensk är Bosarps. Kravmärkt och ekologisk.
http://www.bosarpkyckling.se/

Sen såg jag att norra stationsgatan tagit in den franska svartfotade Bressekycklingen, den anses ju vara frankrikes Nr 1.

Bosarps har coop som återförsäljare och sådana finns det gott om. Både nära och omkring.
Det måste vara prisextra som säljer Bressekyckling.
Får ta vägarna förbi och kolla en dag. Man skulle kunna tro att det var en specifik saluhall som skulle rekommenderas men nu är det stora köpmarknader.
Citera
2010-03-30, 01:04
Medlem
MacLeods avatar
Citat:
Bosarps har coop som återförsäljare och sådana finns det gott om. Både nära och omkring.
Det måste vara prisextra som säljer Bressekyckling.
Får ta vägarna förbi och kolla en dag. Man skulle kunna tro att det var en specifik saluhall som skulle rekommenderas men nu är det stora köpmarknader.

Saluhallarna är ju ofta väldigt duktiga på kött, många hänger själva osv.
Men kycklingen är ju inte riktigt samma vara så att säga. Därför kan väl köpmarknaderna hänga med rätt bra.
Citera
2010-03-30, 09:00
Medlem
glen-tourrays avatar
ICA Liljeholmen brukar ha franska svartkycklingar, färska. Riktigt goda!
Citera
2010-03-30, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glen-tourray
ICA Liljeholmen brukar ha franska svartkycklingar, färska. Riktigt goda!

Är på jakt efter smakrik kyckling och kan lätt ta mig till liljeholmen. Vet du vad dessa ligger på för kilopris, storlek och användningsområde? Är det t ex värt att koka (coq au vin) eller skall den helstekas för bästa resultat?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in