2010-03-27, 15:05
Medlem
sarkastisks avatar
Hallå alla flashbackare!

Var hos min pappa igår och skulle försöka fixa hans nya frus barns datorer.

Till min förvåning hade dom installerat 3-4 Antivirusprogram var. Säkert 10-20 virus var många med namn som "free sms" o.s.v

Så det jag vill göra är att på deras tre datorer ska dom kunna starta datorn komma till ett skrivbord sen endast kunna använda internet, msn och counterstrike. Allt annat ska vara låst . allt från kontrollpanelen till nätverksinställningar för dom pillar på allt.

Är det här möjligt? Det är förövrigt stenåldersdatorer ā,la pentium 3 så kanske finns något alternativt operativ som tar mindre kraft och uppfyller mina mål än XP?

Tacksam för svar!
Citera
2010-03-27, 15:19
Medlem
Frontzides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sarkastisk
Hallå alla flashbackare!

Var hos min pappa igår och skulle försöka fixa hans nya frus barns datorer.

Till min förvåning hade dom installerat 3-4 Antivirusprogram var. Säkert 10-20 virus var många med namn som "free sms" o.s.v

Så det jag vill göra är att på deras tre datorer ska dom kunna starta datorn komma till ett skrivbord sen endast kunna använda internet, msn och counterstrike. Allt annat ska vara låst . allt från kontrollpanelen till nätverksinställningar för dom pillar på allt.

Är det här möjligt? Det är förövrigt stenåldersdatorer ā,la pentium 3 så kanske finns något alternativt operativ som tar mindre kraft och uppfyller mina mål än XP?

Tacksam för svar!

ändra deras Kontotyp till Begränsad

Start-> Kontrollpanelen -> Användarkonton klicka på deras konto "Ändra kontotyp" Begränsad

Edit: Installera Faronics Deep Freeze, den låter dig installera saker på datorn men när du stänger av datorn så försvinner det du installerade
Senast redigerad av Frontzide 2010-03-27 kl. 15:23.
Citera
2010-03-27, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frontzide
ändra deras Kontotyp till Begränsad

Start-> Kontrollpanelen -> Användarkonton klicka på deras konto "Ändra kontotyp" Begränsad

Skulle väl säga att det är enklaste lösningen jag kan komma på. Förutsätter naturligtvis att du eller din nya fru är administratörer på barnens datorer och barnen bara vanliga användare.

Nackdelen kan ju vara att du behöver installera en massa nya spel åt dem hela tiden. Du ser ju mer vad de håller på med iaf.

Offtopic: Skaffa barnsäkerhetslås i webbläsaren när du ändå håller på, skyddar mot porr och liknande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in