2010-03-27, 00:58
Medlem
Hejsan

Jag och min pojkvän köpte en lägenhet för ca 1.5 år sedan för 300 000. Vi har sedan dess amorterat av topplånet och hela lånet ligger nu på 255 000. Sedan vi betalt av topplånet har vi inte amorterat något. Till saken hör att vi båda är studenter, så på ett sätt kan det ju löna sig att amortera av bolånet med studielånet. Ett lån går in i det andra, typ. Är lite orolig eftersom priserna sjunkit med 10-20% här under tiden vi bott här, men månadsavgiften är relativt låg. Borde vi amortera eller borde vi leva på de pengarna istället? (vi har sparat de pengarna som vanligtvis skulle amorteras av för en buffert istället)

Har också en annan fråga. Vi har en bindningstid på lånet på 3 år och en räntesats på 6.1. Vi accepterade den höga räntan eftersom vi annars inte skulle fått något lån. Men när bindningstiden går ut så är det väl fritt fram att omförhandla räntan? Kan man amortera även om lånet är amorteringsfritt?

Tacksam för svar
Citera
2010-03-27, 03:20
Medlem
MrOaikis avatar
Först ska du bygga upp en buffert. Du skriver att du redan gjort det. Då är det dags att amortera.

Amortering i sig är egentligen inte mycket mer än ett bundet sparande. När räntorna är låga, kan man lika gärna spara någon annanstans, och göra en amortering i en klumpsumma om räntorna skulle höjas. Men i praktiken kan det vara svårt att ha sådan disciplin. Därför är det fullt förståeligt att folk väljer att amortera löpande.

Sen finns ju de som amorterar 0 kronor på sina bolån, sparar 0 kronor i månaden och har 0 kronor i buffert. Men den kategorin tillhör så kallade idioter, och hör inte hit.
Senast redigerad av Kivan 2010-03-27 kl. 16:22. Anledning: quote
Citera
2010-03-27, 07:57
Medlem
SparkMans avatar
Skulle jag varit er så hade jag successivt "bytt ut" bolånet mot studielånet. Lev bara så snålt som möjligt så kommer ni både kunna amortera och lägga överflödiga pengar i en liten buffert
Citera
2010-03-27, 11:15
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Om ni har möjlighet är det väl bra att ammortera bort mer av skulden. Givetvis skulle man kunna placera pengar som motsvarar amorteringen och få en bättre utväxling, men den disciplinen är inte alltid lätt att upprätthålla. Ni kommer sannolikt att behöva låna upp mer pengar i framtiden och då är det bra att inte redan ha för höga lån, anser jag.
Citera
2010-03-27, 11:20
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Om ni har möjlighet är det väl bra att ammortera bort mer av skulden. Givetvis skulle man kunna placera pengar som motsvarar amorteringen och få en bättre utväxling, men den disciplinen är inte alltid lätt att upprätthålla. Ni kommer sannolikt att behöva låna upp mer pengar i framtiden och då är det bra att inte redan ha för höga lån, anser jag.

Om de bygger upp en rejäl buffert och sparande så är det inte troligt att de kommer behöva låna upp mer pengar i framtiden.

Men jag håller med om att disciplinen att amortera/inte amortera beroende på marknadsläget, mest fungerar i teorin. Ska man göra "helt rätt", så skulle man ju höja belåningsgraden på huset under lågkonjunktur och istället köpa in sig i aktier, och under högkonjunktur - när aktieportföljen växt, sälja av allt och istället betala av på huset för att slippa den höga marknadsräntan. Men hey... Vem orkar sitta och spekulera så?
Citera
2010-03-27, 11:29
Medlem
waxizs avatar
Med tanke på den höga räntan ni har så hade jag amorterat så mycket jag bara hade kunnat om jag vore er, det visar ju även för banken att ni sköter er ekonomi vilket kan leda till en lägre ränta när ni omförhandlar lånet.
Citera
2010-03-27, 11:54
Medlem
edge22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edda
Hejsan

Har också en annan fråga. Vi har en bindningstid på lånet på 3 år och en räntesats på 6.1. Vi accepterade den höga räntan eftersom vi annars inte skulle fått något lån. Men när bindningstiden går ut så är det väl fritt fram att omförhandla räntan? Kan man amortera även om lånet är amorteringsfritt?

Tacksam för svar

Svaret på den frågan är ja!
Vanligtvis kan man omförhandla sina bostadslån 3 månader innan det går ut och då är det fritt fram att fråga andra om det är intresserade och kan ge en lägre ränta.

Att ni betalat av topplånet + etablerat en buffert visar ju att ni är förnuftiga människor så att få en bra mycket lägre ränta tror jag ska gå bra, om inte ränteläget ändras markant vill säga.

Så kolla kontraktet och se när ni kan omförhandla och fråga sen lite runt, finns säkert nån som vill ha förnuftigt tänkande ungdomar som kunder skulle jag tro.
Citera
2010-03-27, 20:39
Medlem
Tack för kanonsvar!

Blir att börja amortera då!
Citera
2010-03-27, 20:43
Medlem
birgerburgers avatar
Nu efter finanskrisen är det en jävla massa amorteringspropaganda från bankernas sida! De påstår att det skulle vara för låntagarnas egna bästa men i själva verket handlar det om att de vill minska sin egna riskexponering!

Det är lika logiskt att storhandla när det är dyrt och äta ur skafferiet när maten är billig som att amortera när räntan är låg och inte amortera när räntan är hög.

Glöm amorteringar nu! Finns det istället investeringar man kan göra för att sänka boendekostnader så passa på och gör dem nu!
Citera
2010-03-27, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av birgerburger
Nu efter finanskrisen är det en jävla massa amorteringspropaganda från bankernas sida! De påstår att det skulle vara för låntagarnas egna bästa men i själva verket handlar det om att de vill minska sin egna riskexponering!

Det är lika logiskt att storhandla när det är dyrt och äta ur skafferiet när maten är billig som att amortera när räntan är låg och inte amortera när räntan är hög.

Glöm amorteringar nu! Finns det istället investeringar man kan göra för att sänka boendekostnader så passa på och gör dem nu!

Du läste alltså inte alls tråden och missade att de betalar 6% ränta?

Att amortera är bara dumt om du på ett säkert sätt ordnar bättre avkastning på annat sätt, glöm inte att räkna med skattereduktionen. Men även då blir det inte superenkelt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in