2010-03-26, 21:59
Medlem
hanneswes avatar
Lite osäker var jag skulle placera tråden men kom den fel är ni varsågoda att flytta på den

Jag har precis varit och inhandlat ett en sprillans ny Kingston Datatraveller 200 128gb usb minne.
Det är planerat att jag ska använda denna till Wii usb loader. Men när jag ansluter den till datorn så upptäcker jag att minnet har filsystemet RAW Hade aldrig hört talas om detta filsystem innan och googlade runt lite kring det och kom till sutsatsen att det enbart verkar ge problem, så jag bestämde mig efter kort varsel att det blev omformatering till NTFS som gällde. Noob som man är vill jag helst göra via den enkla vägen. Dvs högerklick på minnet bocka i NTFS och sedan formatera. Men när jag formaterat den fick jag upp ett felmeddelande om att formateringen inte kunde slutföras.

Taggad gick jag över till kommandokolten och skrev in kommandot "format F: /fs:ntfs" och möts sedan utav 0% under timmarna jag lät den formatera. Efter detta så bytte jag redskap till diskhanteraren i Windows Vista och möttes även där av ett svar som menade att formateringen hade misslyckats.

Jag har gjort alla steg på både Win Vista och Win XP

Jag undrar därmed här om det finns någon som har kunskap innom RAW filsystemet och kan hjälpa mig att hitta ett sätt för mig att formatera minnet till ntfs eller fat32.
Och det räcker inte att ni skriver "testa att formatera den utanför windows för jag vet inte mycket om dos m.m.
Citera
2010-03-26, 22:33
Medlem
Verkar ju vara fel på minnet. Köpte du den på tradera?
Citera
2010-03-26, 23:44
Medlem
hanneswes avatar
ja.
dock så var förpackningen obruten
Citera
2010-03-27, 01:08
Medlem
datajesuss avatar
tradera är fullt av klåpare som säljer kineskopior som om det vore äkta grejjer. sandisk speciellt har så pass stora problem med fulkopiorna så att åtminstone jag inte köper deras grejjer längre.

kingston har börjat få många kopior på senast även dom så jag gissar du har fått en kopia utan att lägga speciellt många funderingar på läget
Citera
2010-03-27, 01:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hanneswe
Lite osäker var jag skulle placera tråden men kom den fel är ni varsågoda att flytta på den

Jag har precis varit och inhandlat ett en sprillans ny Kingston Datatraveller 200 128gb usb minne.
Det är planerat att jag ska använda denna till Wii usb loader. Men när jag ansluter den till datorn så upptäcker jag att minnet har filsystemet RAW Hade aldrig hört talas om detta filsystem innan och googlade runt lite kring det och kom till sutsatsen att det enbart verkar ge problem, så jag bestämde mig efter kort varsel att det blev omformatering till NTFS som gällde. Noob som man är vill jag helst göra via den enkla vägen. Dvs högerklick på minnet bocka i NTFS och sedan formatera. Men när jag formaterat den fick jag upp ett felmeddelande om att formateringen inte kunde slutföras.

Taggad gick jag över till kommandokolten och skrev in kommandot "format F: /fs:ntfs" och möts sedan utav 0% under timmarna jag lät den formatera. Efter detta så bytte jag redskap till diskhanteraren i Windows Vista och möttes även där av ett svar som menade att formateringen hade misslyckats.

Jag har gjort alla steg på både Win Vista och Win XP

Jag undrar därmed här om det finns någon som har kunskap innom RAW filsystemet och kan hjälpa mig att hitta ett sätt för mig att formatera minnet till ntfs eller fat32.
Och det räcker inte att ni skriver "testa att formatera den utanför windows för jag vet inte mycket om dos m.m.
Det är faktiskt komplicerat. Om den känns igen som USB så hade jag experimentereat med ett program som heter, låt mig tänka, ett flashprogram som gör USB till och med bootable, men då flasher den bios'et också och fuckar din data möjligt, tror inte det iallafall men varnar ändå. Allt med bios ska varnas. crisis.exe acer liknande testa, finns fler program. Denna program tvingar USB till att formateras till FAT16 eller markera den som floppy disk, förhoppningsvis ska det sedan därefter kunna formateras till ytterligare ännu ett format, målet är väl FAT32??

Om inte detta funkar så är det fortfarande inget som är omöjligt.
Citera
2010-03-27, 12:16
Medlem
simon556s avatar
RAW är när det inte finns någon filsystem.
Citera
2010-03-27, 18:08
Medlem
hanneswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simon556
RAW är när det inte finns någon filsystem.

Okej.. vet någon något bra program som man kan kan köra utanför ett os och fomatera därifrån?
Citera
2010-03-27, 19:34
Medlem
sWeePerrs avatar
Du kan nog räkna med att ditt nyinköpta minne är kaputt. De är formaterade vid leverans och du borde inte ha haft några problem att komma in på det. Åk och byt!
Citera
2010-03-27, 20:01
Medlem
mickelinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sWeePerr
Åk och byt!
Ehhhrrrmmm.... Inköpt på Tradera.
Citera
2010-03-27, 20:14
Medlem
Muckarduvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hanneswe
Okej.. vet någon något bra program som man kan kan köra utanför ett os och fomatera därifrån?
Det klassiska verktyget är gratisprogrammet HP USB Disk Storage Format Tool. Med detta program märker du också snabbt om det verkligen är minnet det är fel på.

Du hittar snabbt programmet via Google, första träffen eller så.
Citera
2010-03-27, 21:03
Medlem
sWeePerrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickelind
Ehhhrrrmmm.... Inköpt på Tradera.
Tja, så kan det gå.
Citera
2010-03-27, 22:43
Medlem
hanneswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muckarduva
Det klassiska verktyget är gratisprogrammet HP USB Disk Storage Format Tool. Med detta program märker du också snabbt om det verkligen är minnet det är fel på.

Du hittar snabbt programmet via Google, första träffen eller så.

Har redan testat detta verktyg... tyvärr så är går det inte att formatera med det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in