• 1
  • 2
2010-03-26, 20:47
Medlem
Jag tog på mig ansvaret för att fota bilderna från en anhörigs begravning, och nu sitter jag här med 500+ bilder och har valt ut 20-30 st som jag känner starkt för.

Men...jag kan inte bestämma mig för vilken typ av retuschering som passar bäst, low key, high key eller bara svart-vita konverteringar...eller bara behålla färgerna och ljuset helt som det är men bakgrunden känns tråkiga och ger inte den rätta känslan.

Vad tycker ni passar bäst för en serie begravningsbilder?
Citera
2010-03-26, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av photoshoper
Jag tog på mig ansvaret för att fota bilderna från en anhörigs begravning, och nu sitter jag här med 500+ bilder och har valt ut 20-30 st som jag känner starkt för.

Men...jag kan inte bestämma mig för vilken typ av retuschering som passar bäst, low key, high key eller bara svart-vita konverteringar...eller bara behålla färgerna och ljuset helt som det är men bakgrunden känns tråkiga och ger inte den rätta känslan.

Svart-vitt.
Citera
2010-03-26, 21:19
Medlem
micke_hs avatar
Citat:

Jag skulle nog gjort lite av allt...dvs färg och svartvitt..
Citera
2010-03-26, 21:21
Bannlyst
svart-vit, med lite hård kontrast. eller ett "soft-glow"-filter på.. så att de blänker lite här och där
Citera
2010-03-26, 21:25
Medlem
ingen dum idè håller på att testa alla olika effekter men får inte den riktiga känslan...troligtvis för att jag vill göra något som inte går att åstakomma, alla måste ju bli nöjda...det är ändå deras farmor och mamma som ligger där.
Citera
2010-03-26, 21:27
Medlem
kan heller inte bestämma mig för om jag ska tona ner folk i bakgrunden för att flytta fokus till kistan istället för personerna (när det gäller folk som står och pratar i bakgrunden)

Det som är en dålig bild för mig kan vara guld värd för de anhöriga
Citera
2010-03-27, 19:27
Medlem
Tha:Hiphopsters avatar
Citat:
kan heller inte bestämma mig för om jag ska tona ner folk i bakgrunden för att flytta fokus till kistan istället för personerna (när det gäller folk som står och pratar i bakgrunden)

Om det är folk i bakgrunden och bara pratar så tycker jag personligen att du ska flytta mer fokus till kistan, möjligt vis med hjälp utav ljusinställningar eller genom att skapa ett djup i bilden med hjälp utav skärpa/oskärpa.

Eller att du gör en blandning utav färg, svartvitt, ljus och oskärpa. Jag vet inte hur dina bilder ser ut riktigt, men de jag tänker på är rätt snyggt ur ett mer estetiskt perspektiv och kanske inte alls något de anhöriga vill ha (precis som du säger).
Citera
2010-03-28, 03:18
Medlem
Herr_Oins avatar
Bildhantering -> Foto.

/Mod
Citera
2010-03-28, 12:14
Medlem
Blanda inte färg och SV i samma serie, det gillar jag inte alls.
Citera
2010-03-29, 20:10
Medlem
Silltruts avatar
Har du funderat på att använda av samma typ av bildbehandling som man brukar ha till bröllopsbilder? D.v.s. ljusa bilder med nerdragen mättnad och lätt softning för att få mjuka, fina bilder. Kanske några svartvita med en lätt toning. Knivskarpa bilder kan ge en lite hård känsla. Eftersom personer från flera generationer ska ha bilderna är det förmodligen bäst att köra klassiska grepp i bildbehandlingen.
Citera
2010-04-04, 22:04
Medlem
Skulle nog valt svartvitt på nästan alla bilder, förutom 2-3 kanske.
Citera
2010-04-30, 01:57
Medlem
Citat:

Jag skulle inte ha gjort något utan lämnat dem som de var, däremot hade jag ju velat haft något ljusstarkt och eventuellt en bra blixt när bilderna togs.

Tog väl några foton på om det var mormors begravning eller om det var mors gubbes föräldrars begravningar, eller båda delarna. När sedan min pappa gick bort ville jag väl ha lite bilder då med men det är ju svårt det där för det är ju ingen annan som tar några och jag vet ju inte om folk tar illa vid sig ellr så.

Problemet är ju att jag har en skitkamera och jag kunde inte bestämma mig för vad jag skulle köpa för system och ville inte bara ta ett i all hast bara för att ta något så det blev inget alls. Har en bekant med något bättre och frågade honom om jag kunde låna grejer men jag vet inte hur allvarligt han tog det, vad han svarade eller om det var aktuellt att fixa med den korta tidsfristen.

Blev att vi tog några bilder med syrrans Fuji F30 efteråt men inget annat.

Hata jävla begravningsfirmarns omars som skall stå där och hänga ut och vara ivägen / iakta, kan de inte bara gå och göra något annat och låta folk sköta det där själva? Skitstörigt att känna sig iaktagen.

En del menar väl att begravningar väl inte är något att minnas / se .. Men jag vet inte, det är ju sista bilderna / avskedet man får och man försöker ju göra dem fina och släkten är ju där och man kanske inte minns detaljer och så.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in