2010-03-26, 20:06
Medlem
Visste inte riktig var jag skulle placera denna tråd. Eftersom det inte fanns något underforum för etik, tyckte jag att filosofi låg närmast. Iaf.

Anser ni att det är etiskt rätt att genom medicinens framsteg och forskning hålla en människa vis liv så länge som möjligt.

Dvs, anser ni att det är rätt att påverka åldrandet för att få oss att leva längre.
Citera
2010-03-26, 21:08
Medlem
Mortons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Derivative
Visste inte riktig var jag skulle placera denna tråd. Eftersom det inte fanns något underforum för etik, tyckte jag att filosofi låg närmast. Iaf.

Anser ni att det är etiskt rätt att genom medicinens framsteg och forskning hålla en människa vis liv så länge som möjligt.

Dvs, anser ni att det är rätt att påverka åldrandet för att få oss att leva längre.

Etik är filosofi, så du lade tråden alldeles rätt.

Till saken: Varför skulle det vara fel att påverka åldrandet? Ska man handla (moraliskt) fel ska man bryta mot någon (moralisk) regel eller norm - och att åldras är ingen sådan. Det är bara ett naturligt faktum. Däremot skulle det kunna sägas vara fel att hålla människor vid liv mot deras vilja.
Citera
2010-03-26, 22:34
Medlem
silbersteins avatar
Nej! Att forbjuda folk som verkligen vill att anvanda sadan teknik kanns som ett betydligt storre moraliskt overtramp. Dessutom tror jag det finns en massa andra fordelar med att vi lever langre, att vi skulle bry oss mer om planeten langsiktigt osv. Dessutom borde man kunna kolonisera andra planeter ganska latt inom ett par hundra, ev. bara tiotal, ar. Da borde resursbrist inte vara ett bekymmer.
Citera
2010-03-27, 17:37
Medlem
wellermans avatar
Ställningstagandet jag gör är att det är etiskt fel att låta miljarder människor dö en ofrivillig död om man nu kan göra något åt det. Det kan aldrig vara fel att hjälpa någon.
Citera
2010-03-28, 01:49
Medlem
Rans avatar
Ja!
Alternativet är trots allt döden. Att inte stödja människors rätt till att inte dö av ålder är inget annat än mord, vilket är (närmast) etiskt oförsvarbart.
Citera
2010-03-28, 05:45
Medlem
Moral är mellan minst två människor, eller entiteter. Om något endast påverkar dig själv så kan det inte vara omoraliskt - det är ingen okontroversiell uppfattning (givet tabu, Gud, osv), men den borde vara okontroversiell. Endast om någon hålls vid liv mot sin vilja eller därför att denne inte är med i beslutsfattandet av någon anledning så kan man börja ha en diskussion kring moral och etik.

Tvärtom verkar det ocskå vara otroligt moraliskt gott att se till som samhälle, och därmed lägga resuser på detta, att vi undviker döden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in