2010-03-26, 19:49
Medlem
Hur ligger det till med bostadsköp egentligen? Är det smart att gå in och köpa en bostad i storstäderna nu - om man måste låna för att göra det?

Säg att jag måste låna emellan 80-100 %. Eventuellt även låna topp-procenten alltså.

Är det generellt sett bättre att göra ett större bostadsköp, förutsatt att man får ett lån för det? Tjänar man på det i längden, i jämförelse t.ex. att hyra?

Jämför med alternativet att bo i hyresrätt för 8000 kr. Bostaden bör vara minst 80 kvm, men spekulera gärna långt över 100 kvm, ifall det kan vara lönt i längden... ekonomiskt försvarbart alltså.
Citera
2010-03-26, 23:21
Medlem
Jag vet inte vilken storstadsregion du avser. Men i stockholm är det i vart fall absolut inte låga priser just nu. Snarare tvärt om, börjar väl tangera priserna i senaste "bubblan". Att köpa bostadsrätter på spekulation utan mervärdet att nyttja det som enda bostad själv tror jag är vanskligt då du har högst limiterade förvaltningsintäkter.

Om du har det enkelt med finansieringen, vänta tills räntorna tydligt är på väg uppåt och räkna med en investeringstid på åtminstonde ett år eller ett par.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in