2010-03-26, 19:00
Medlem
narlysimpeltons avatar
Nu ska jag amatrspekulera lite kring ondska och godhet. Det finns skert filosofer som behandlat mnet bttre n jag s tag grna upp dessa.

Frst, som givet r att ondska och godhet r en definition skapad av mnniskan. Om ingen mnniska finns p plats att reflektera ver en hndelse s r hndelsen inget annat n oreflekterad.

Fysikens lagar sger att energi kan inte skapas bara omvandlas. Yin och yang filosofin r p det spret ocks. S d drar tankarna till om ondska kan skapas eller bara omvandlas och samma sak med godhet. Finns det ngon balans dr. Problemet r att ondska och godhet r mnskliga definitioner p en hndelse och man mste drfr betrakta dem som vilka hndelser som helst. Man kan dpa dem till hndelse A och B lika vl. Hndelser r med utrymme fr diskussion slumpmssiga. Det fr tankarna till sannolikhetsteorin som r vldigt svr att argumentera bort. Men det definieras sannolikhetsteori och inte lag som fysikens lagar.

Vi har levt i vad man kan tycka ngon form av balans hitintills med strre utstickare som andra och frsta vrldskriget mfl mnskliga grymheter. Med balans menar jag att vi har inte konstant hackat p varandra med trubbiga knivar i illvilja sedan start. Ej heller har vi lyriskt hjlpt varandra sedan start. Utan legat ngonstans i mitten. Sannolikhetslran sger att det kommer se ut ungefr likadant framver. Men skulle d andra vrldskriget ge en studs tillbaka vid senare tillflle.

Kan man rkna p sannolikhetslra s mste man kunna rkna p grymhet/godhet nda ner p rfilsniv om man bara hade en kraftig nog dator. Avancerat sagt skulle man kunna rkna ut hur ett skott avfyrat i vrede under andra vrldskriget leder till en god grning senare eller vise versa. Eller allmnna spydigheter som studsar tillbaka i empati.

Frgan r, fljer godhet och grymhet lagar precis som fysikens lagar eller hur funkar det ?
Citera
2010-03-26, 21:11
Medlem
hundersomlukterskajts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av narlysimpelton
Nu ska jag amatrspekulera lite kring ondska och godhet. Det finns skert filosofer som behandlat mnet bttre n jag s tag grna upp dessa.

Frst, som givet r att ondska och godhet r en definition skapad av mnniskan. Om ingen mnniska finns p plats att reflektera ver en hndelse s r hndelsen inget annat n oreflekterad.

Fysikens lagar sger att energi kan inte skapas bara omvandlas. Yin och yang filosofin r p det spret ocks. S d drar tankarna till om ondska kan skapas eller bara omvandlas och samma sak med godhet. Finns det ngon balans dr. Problemet r att ondska och godhet r mnskliga definitioner p en hndelse och man mste drfr betrakta dem som vilka hndelser som helst. Man kan dpa dem till hndelse A och B lika vl. Hndelser r med utrymme fr diskussion slumpmssiga. Det fr tankarna till sannolikhetsteorin som r vldigt svr att argumentera bort. Men det definieras sannolikhetsteori och inte lag som fysikens lagar.

Vi har levt i vad man kan tycka ngon form av balans hitintills med strre utstickare som andra och frsta vrldskriget mfl mnskliga grymheter. Med balans menar jag att vi har inte konstant hackat p varandra med trubbiga knivar i illvilja sedan start. Ej heller har vi lyriskt hjlpt varandra sedan start. Utan legat ngonstans i mitten. Sannolikhetslran sger att det kommer se ut ungefr likadant framver. Men skulle d andra vrldskriget ge en studs tillbaka vid senare tillflle.

Kan man rkna p sannolikhetslra s mste man kunna rkna p grymhet/godhet nda ner p rfilsniv om man bara hade en kraftig nog dator. Avancerat sagt skulle man kunna rkna ut hur ett skott avfyrat i vrede under andra vrldskriget leder till en god grning senare eller vise versa. Eller allmnna spydigheter som studsar tillbaka i empati.

Frgan r, fljer godhet och grymhet lagar precis som fysikens lagar eller hur funkar det ?

Tidigare tnkte jag mig ungefr s hr: ondska och godhet r per definition subjektiva mnskliga tolkningar av olika hndelser. MEN nr du brjar rkna p det och hrleda matematiska bevis fr den hr typen av frgor upptcker man intressanta saker.. Intelligent materia r alltfr osannolik fr att ha dykt upp utan en slump. r ven helt vertygad om ett det finns en fysisk motsvarighet till vr mentala konstruktion av ondska/godhet.
Citera
2010-03-27, 18:02
Medlem
Krinoss avatar
Jag frstr inte hur ditt resonemang leder dig till sannolikhetslra och slump. Att sga att alla hndelser p ngot stt r slumpmssiga eller att ondska/godhet kan rknas p med sannolikhetsteori r, i min mening, fel. Mjligen har jag missfrsttt vad du menar med detta, men jag kan inte se ngot stt att komma till sdana slutsatser utan att bde gra en del underliga antaganden gllande vad slump r och utg frn att ngot faktiskt kan vara fundamentalt "gott" eller "ont" oberoende av betraktaren.

Min vertygelse r att (som du frst verkar pst) ondska och godhet r helt och hllet mnskliga pfund. Inget r EGENTLIGEN gott eller ont, det r bara mnniskor som gett dem dessa egenskaper. Vad som avgr vad som klassas som gott eller ont r betraktaren, och r frmodligen mestadels en frga om kultur och perspektiv (krig r ett bra exempel p nr detta lr glla).

Mitt svar r allts detta.
Absolut inte! Ondska och godhet har ingen som helst koppling till fysikaliska lagar.
Citera
2010-03-27, 22:29
Medlem
Du r en god bit p vgen. Godhet och ondska r, oavsett om de r mnskliga pfund, relativa. Detta fr till fljd att den upplevda ondskan i vrlden r konstant, snr som p smrre fluktuationer nr man gr frn lttare till hrdare tider och vice verca. Detta r en alltfr grym insikt s det br man glmma.

Det r intressant det du sger om en studs tillbaka efter andra vrldskriget. Vad det inte just det som sextiotalet var? Som jag upplever det s har saker stabiliserat sig igen och nutiden r mer lik 1800-talet n den r lik 60-talet eller 40-talet.
Citera
2010-03-27, 22:53
Medlem
narlysimpeltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greenhorn
Som jag upplever det s har saker stabiliserat sig igen och nutiden r mer lik 1800-talet n den r lik 60-talet eller 40-talet.

Jag r inne p det spret ocks.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in