2004-03-21, 21:53
Citat:
Ursprungligen postat av SvenStolpe
För att uppnå benz-tolerans måste man i princip käka dagligen, och över åtminstone 40mg/dag. Detta är en av benzens många fördelar, att du inte snabbt får tolerans och därmed ökar.
Råder dock alla till försiktighet! Så gott som samtliga benz är extremt beroendeframkallande. Typ 60mg/dag i 10 dagar och du är körd. Körde dumt nog en "cold turkey" en gång efter en dylik kur och det var fanimej inte roligt...
Råder dock alla till försiktighet! Så gott som samtliga benz är extremt beroendeframkallande. Typ 60mg/dag i 10 dagar och du är körd. Körde dumt nog en "cold turkey" en gång efter en dylik kur och det var fanimej inte roligt...
Med 40 mg antar jag att du syftar på Oxazepam (Sobril) eller Diazepam (Stesolid, Valium, Apozepam)? Många benso som Temesta, Xanor, Flunitrazepam, Iktorivil har ju doseringar på 1-2 mg per tablett.
Jag uplever att det finns ett samband mellan regelbundenheten i intaget och det beroende man får. Att ta 3 stora doser per vecka under en period gav inte mig abstinens, men hade jag delat upp det på en normaldos per dag hade jag förmodligen fått abstinenssymptom.
Även om jag tror det stämmer för de flesta att man måste äta närmast dagligen och i kännbara doser för att få tolerans så kan det med bensodiazepiner uppstå så kallat lågdosberoende. Det finns folk som får kraftiga besvär efter att ha ätit 5mg Stesolid om dagen.
Som du säger är Cold Turkey inte att rekomendera, expertisen hävdar att det kan vara skadligt för psyket att sluta tvärt.
drc-> Att få tolerans mot bensodiazepner innebär att din hjärna anpassar sig till ditt intag av bensodiazepinpreparat. Dessa verkar på ungefär samma receptorer i hjärnan (GABA systemet) allesammans. Därför kan du få tolerans för Diazepam även om du bara ätit t.ex. flunitrazepam. På samma vis påverkas din känslighet för alkohol och besläktade preparat som Imovane eller Stilnoct. Hjärnan anpassar sig och reagerar inte lika kraftfullt på ditt knaprande. Slutar du blir det helsnett och hjärnan upplever en brist på lugnande signalsubstanser. Du får abstinens i form av motsatsen till ämnet du använts effekter. Det vill säga t.ex. oro, ångest, sömnlöshet och rastlöshet i fallet benso. Då är du beroende. Tough shit.
Man bör känna till att ett bensoberoende kan vara lika lättstartat och svårbehandlat som ett opiat (ja, rent av heroin) beroende innan man börjar käka pix varenda dag.