• 1
  • 2
2004-03-15, 11:26
Medlem
PanzerDivisions avatar
Käkar Stesolid vid behov mot panikångest. Blir högst en gång i veckan då tar jag 2 st 5mg, och det funkar bra. Men igår var jag tvungen å pilla i mig 8 stycken innan ångesten släppte. Finns det nånsomhelst chans att skapa en tolerans när man äter så sällan? Eller kan det ha varit en tillfällighet?
Citera
2004-03-15, 12:51
Medlem
Deleriums avatar
Dricker du mycket?
Alkohol och benzo skapar nämligen korstolerans.
Citera
2004-03-16, 18:25
Medlem
Har man mycket föda i magen blir effekten rejält försenad och försvagad.
Skillnaden mellan tom och nästan tom mage är också stor.

Tolerans enbart på grund av 10 mg Diazepam/vecka behöver du inte oroa dig för.
Citera
2004-03-16, 19:34
Medlem
drcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Delerium
Dricker du mycket?
Alkohol och benzo skapar nämligen korstolerans.

Korstolerans??
Citera
2004-03-16, 19:55
Medlem
ÄlskaMigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drc
Korstolerans??
att en substans med liknande verkan tar bort effekten fr läkemedlet/droge/whatever.
Citera
2004-03-16, 20:18
Medlem
drcs avatar
OK! Försöker alltid vara lite sparsam med spriten när jag tar piller, men vissa förhöjer ju också effekten.. Vore kul å ha en lista på vilka som förhöjs av ett gäng öl medand vilka som sänks..

/DRC
Citera
2004-03-16, 23:52
Medlem
Berberines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drc
OK! Försöker alltid vara lite sparsam med spriten när jag tar piller, men vissa förhöjer ju också effekten.. Vore kul å ha en lista på vilka som förhöjs av ett gäng öl medand vilka som sänks..

/DRC

Det skulle väl främst vara div. benso som höjer effekten med hjälp av alkohol. Silnoct och Imovane ska välk också funka bra att kombinera, fast jag har hört att man kan bli rätt väck då
ha det bra
Citera
2004-03-17, 10:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ÄlskaMig
att en substans med liknande verkan tar bort effekten fr läkemedlet/droge/whatever.

Det gäller inte vid alkohol och benzo, där förstärker effekten varandra
Citera
2004-03-17, 20:41
Medlem
ÄlskaMigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tim_hedlund
Det gäller inte vid alkohol och benzo, där förstärker effekten varandra
nej jag skulle bara förklara ordet, syftade inte på några specifika substanser.
Citera
2004-03-17, 23:00
Medlem
Jag förstår vad Tim menar, benzo och alkohol tillsammans ger en s.k. "1+1=3" effekt.

Men korstolerans kan visst uppstå mellan alkohol och bensodiazepiner/Stilnoct/Imovan eller andra droger som verkar på GABA systemet.

Korstoleransen innebär att den som tar så mycket av en av drogerna och får tolerans för denna, t.ex. alkohol, får svårare att å effekt med andra liknande droger. I detta fall skulle det kunna innebära att den dricker för mycket inte är lika lättpåverkad av Xanor som en nykterist.

Invändningar välkomnas, men jag är relativt säker på att detta är fakta.
Citera
2004-03-20, 11:18
Bannlyst
För att uppnå benz-tolerans måste man i princip käka dagligen, och över åtminstone 40mg/dag. Detta är en av benzens många fördelar, att du inte snabbt får tolerans och därmed ökar.

Råder dock alla till försiktighet! Så gott som samtliga benz är extremt beroendeframkallande. Typ 60mg/dag i 10 dagar och du är körd. Körde dumt nog en "cold turkey" en gång efter en dylik kur och det var fanimej inte roligt...
Citera
2004-03-21, 21:38
Medlem
drcs avatar
Tolerans

Funderar lite på det här: säg att jag käkar roppar ett antal dagar å får en sk tolerans mot dom, sedan krubbar jag en annan sorts benzo- typ bromazepam-känner jag mindre på bromazepamen eftersom jag har skaffat tolerans mot roppar? Bör ju inte va så, det är väl det verksamma ämnet man blir "immun mot" typ flunitrazepamet å sen kommer det lite bromazepan i kistan å då funkar det bättre än flunitrazepamet.....?? ÄLLÄ?

Mvh

/DRc
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här